• شنبه / ۹ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403040905749
  • خبرنگار : 71974

دستیابی به دانش‌بومی ساخت «سورتر هوشمند» در کشاورزی

دستیابی به دانش‌بومی ساخت «سورتر هوشمند» در کشاورزی

فن‌آوران یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران به دانش بومی طراحی و تولید سه نوع دستگاه سورتر هوشمند مبتنی بر پردازش تصویر و هوش مصنوعی در کشاورزی دست یافتند.

علیرضا سجودی، عضو هیأت مدیره این شرکت دانش‌بنیان در گفت‎‌وگو با ایسنا، درباره نحوه عملکرد «سورتر هوشمند» به نام سورچین و تفاوت آن با نمونه مشابه خارجی اظهار کرد: «سورتر هوشمند» سورچین با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های پردازش تصویر و هوش مصنوعی، قادر است محصولات کشاورزی اعم از میوه‌ها یا دانه‌ها را به‌لحاظ کیفیت، تفکیک و دسته‌بندی کند.

وی، در ادامه توضیح داد: دوربین و نرم‌افزار سورتر از هر میوه یا دانه عبوری چندین تصویر تهیه کرده و ابعاد و شکل آن را با دقت زیاد تحلیل می‌کند، سپس تحلیل رنگی انجام می‌شود که مشابه عملکرد سورترهای رنگی است.

این عضو هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که به‌عنوان مثال، پسته عیوب ظاهری دارد که لزوماً با ابعاد و رنگ و توسط دستگاه‌های سورتر رنگی و حتی سورترهای خارجی قابل تشخیص نیست، در ادامه افزود: هوش مصنوعی دستگاه سورچین به‌طور خاص برای تشخیص این عیوب آموزش دیده و با دقت چشمگیری آن‌ها را تشخیص می‌دهد.

سجودی، خاطرنشان کرد: اگر دانه‌ای در دسته نامطلوب قرار گیرد، با عبور از جلوی نازل‌های هوا از مسیر اصلی سایر دانه‌ها منحرف شده و به این ترتیب عملیات جداسازی انجام می‌شود.

جداسازی محصولات صادراتی، درجه دو و یا خوراک دام با «سورتر هوشمند»

وی، تصریح کرد: در خصوص سورتر میوه‌ها نیز، چندین خروجی تعبیه‌شده که بار میوه‌های ورودی را می‌توان به چندین دسته خروجی از جمله صادراتی، درجه دو و یا خوراک دام جداسازی کرد.

این عضو هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، در پاسخ به این پرسش که سورچین چگونه می‌تواند به جلوگیری از خام‌فروشی محصولات کشاورزی کمک کند؟، گفت: ایران به اذعان سازمان‌های بین‌المللی دو پتانسیل اقتصادی کلان پتروشیمی و باغداری را دارد.

سجودی، افزود: طبیعتاً پتروشیمی پتانسیل شناخته شده و ذاتی ایران است که سال‌هاست مورد توجه قرار گرفته و سرمایه‌گذاری و توجه فراوانی برای ممانعت از خام‌فروشی در آن انجام شده است. اما سال‌هاست که محصولات کشاورزی ایران به‌صورت فله و با نازل‌ترین قیمت به بازار بین‌المللی عرضه و صادر می‌شود.

وی، با بیان این‌که در این اثنا، سورچین به‌مثابه پالایشگاه محصولات کشاورزی و راهکار عبور از خام‌فروشی است، در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) طی گزارشی اعلام کرده ‌است که یک‌سوم محصولات کشاورزی در سطح جهانی هدر می‌رود. وقتی محصولات کشاورزی را سورت‌نشده حمل‌ونقل می‌کنیم، محصول خراب می‌تواند کل محصول را خراب کند اما با سورتینگ می‌توان از این هدررفت بار جلوگیری کرد.

استفاده «سورتر هوشمند»، جلوگیری از هدررفت محصولات و توزیع گسترده‌تر ارزش‌غذایی بین مردم

این عضو هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که اگر پای صحبت تجار ایرانی بنشینیم، خاطرات تلخی از مرجوع و یا حتی معدوم‌سازی محصولات خود به‌علت عیوب و فساد دارند در حالی‌که با سورت پیش از صادرات می‌توان از این فاجعه جلوگیری کرد، در ادامه افزود: افزون‌بر آن وقتی محصول را سورت می‌کنیم، می‌توانیم محصولات با کیفیت‌ ظاهری بهتر را به بازار متول‌تر ارسال کرد و محصولات با ارزش غذایی اما دارای لک و عیوب ظاهری را با قیمتی ارزان‌تر به‌ بازار با توان‌ مالی پائین‌تر عرضه کرد. بدین‌ترتیب، سورتر هوشمند، علاوه‌بر جلوگیری از هدررفت محصولات، موجب توزیع گسترده‌تر ارزش‌غذایی بین آحاد جامعه می‌شود.

سجودی، درباره ارزیابی دستگاه سورچین در رقابت با سایر دستگاه‌های سورتینگ داخلی و خارجی گفت: بسیاری از دستگاه‌های سورتر موجود در کشور، سورترهای مکانیکی یا شابلونی هستند. این سورترها علاوه‌بر قابلیت‌های اندکی که به‌علت  فقدان پردازش الکترونیکی دارند، آسیب و یا خراش‌هایی به محصولات وارد کرده که خود باعث کاهش دقت و ایجاد محصول نامرغوب می‌شوند.

آنالیز رنگ، مکانیزم عمل کالرسورترها

وی، در ادامه خاطرنشان کرد: برخی دیگر از سورترها کالرسورتر هستند که از سنسورهای خطی بهره گرفته و تنها آنالیز رنگ می‌کنند و طبیعتاً قادر به تشخیص سایز، شکل، و پارامترهایی مثل «گو» و یا «نخودو» یا موارد پیچیده دیگر که تا پیش از این تنها توسط کاربر انسانی قابل تفکیک بود، نیستند.

این عضو هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، با بیان این‌که در دستگاه سورتر سورچین از نوار نقاله استفاده شده است که سرعت هر دانه به مراتب کمتر و قابل کنترل دقیق است، افزود: هم‌چنین از دوربین‌های آرایه‌ای استفاده شده است که چندین تصویر کامل از زیر و روی هر دانه پسته تهیه می‌کند. به‌لحاظ نرم‌افزاری نیز، حتی بهترین دستگاه‌های اروپایی و آمریکایی یک دستگاه عمومی است که برای نیازهای خاص ایران(مثل عیوب خاص پسته) لازم است که تنظیمات دقیقی برای آن انجام شود که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و از آن‌جایی که به هوش مصنوعی از جنس Deep learning  مجهز نیستند قادر به تشخیص عیوب پیچیده ریخت‌شناسی نیستند.

سجودی، یادآور شد: در سورتر ایرانی سورچین، همه پیچیدگی‌ها در فاز طراحی دستگاه در نظر گرفته شده است و کاربر به سادگی با چند تیک قادر به تنظیم دستگاه مطابق با محصول مورد نظر و مطلوب خود است.

وی، با اشاره به سابقه حدود 18 سال فعالیت این شرکت در زمینه هوش‌مصنوعی و پردازش تصویر در ادامه توضیح داد: امروزه کامپیوترها و الگوریتم‌ها به‌قدری قوی شده‌اند که بخشی از هوشمندی انسان‌ها را می‌توان از ماشین‌ها انتظار داشت. اما ماشین‌ها خستگی‌ناپذیر و پرسرعت هستند و بدین‌ترتیب افق‌های جدیدی روی بشریت باز شده است.

این عضو هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فن‌آوری دانشگاه تهران، در ادامه تصریح کرد: ما در این شرکت، در 3 جبهه اصلی مشغول توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی هستیم. نخستین و مهم‌ترین آن‌ها دستگاه‌های سورتینگ محصولات کشاورزی است که نام ایرانی آن «سورچین» است.

ربات‌های کشاورزی و پایش تصاویر ماهواره‌ای با مقاصد کشاورزی از دیگر محصولات این شرکت دانش‌بنیان

سجودی، با بیان این‌که این دستگاه‌ها، محصولات کشاورزی اعم از میوه‌ها و یا دانه‌ها را به‌لحاظ کیفیت سورت و دسته‌بندی می‌کنند، در ادامه تصریح کرد: حوزه دیگری که در حال توسعه کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی هستیم، ربات‌های کشاورزی هستند که قادر به انجام انواع عملیات هرس، مبارزه با آفات و میوه‌چینی هستند.

وی، یادآور شد: یکی دیگر از حوزه‌های تحقیق و توسعه در این شرکت، پایش تصاویر ماهواره‌ای با مقاصد کشاورزی است که اطلاعات ارزشمندی از میزان سطح زیر کشت و نوع آن، شاخص‌های مختلف رشد گیاه و مشکلات پیش آمده از جمله تنش آبی و آفات بدست می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha