به گزارش ایسنا، فرامرز جمشیدی با بیان اینکه در حال حاضر در بخشهای مختلف کانون از جمله درمان، صندوق تعاون، مالی، اداری به صورت جزیرهای دارای نرمافزارهایی هستیم، گفت: طبیعتا با گستردگی فعالیتهای کانون و توقعاتی که از واحد فناوری اطلاعات کانون وجود دارد، این نرمافزارها پاسخگوی نیازها نخواهد بود و درصدد هستیم با کمک گرفتن از طراحان نرمافزار، نرمافزاری کامل و جامع برای کانون تهیه کنیم.
جمشیدی به پرتال کانون به عنوان سایتی که برازندگی کامل را برای کانون ندارد اشاره کرد و ادامه داد: هم به عنوان کاربر و هم مسئول واحد به این نتیجه رسیدم که سایت کانون سردفتران و دفتریاران برازندگی کامل را برای کانون ندارد و کاربران زیادی از ما گله کردهاند که این سایت تکافوی نیازهای سردفتران، دفتریاران و ارباب رجوع را نمیکند. کانون در حال حاضر در حد یک وزارتخانه کوچک نیرو و مسئولیت دارد و پیشانی این فعالیتها سایت کانون است. در نتیجه چند ماهی است طراحی سایت جدید را شروع کردهایم و پس از کسب نظر مساعد هیات مدیره، سایت را به همان نحوی که از نظر فنی و شکلی مناسب کانون باشد، ارائه خواهیم کرد.
وی بحث بعدی در واحد فناوری اطلاعات را سامانه الکترونیک اسناد در دفاتر اسنادرسمی نام برد و افزود: در حال حاضر این سامانه در همه دفاتر اسناد رسمی برقرار است، اما مرکز این اطلاعات در سازمان ثبت قرار دارد. اطلاعات در این سامانه از سوی دفاتر اسناد رسمی به سازمان ثبت ارسال میشود، در حالی که خود کانون هیچ دسترسی به این اطلاعات ندارد. حال آن که برای بالا بردن سطح کمی و کیفی فعالیت همکاران به این اطلاعات نیاز داریم از جمله در زمینههای بازرسی، تقسیم اسناد و سایر موارد. درحقیقت برای پیشرفت نیاز به برنامهریزی است و برنامهریزی مبتنی بر اطلاعات است. اگر آمار و اطلاعات نداشته باشیم، برنامهریزی دقیقی وجود نخواهد داشت و پیشرفت خود را مختل کردهایم. برای برخورداری از این تکنولوژی نیاز به تقویت زیرساختهای سختافزاری کانون داریم که از جمله برنامههای سال 96، تقویت این زیرساختهاست. در این راستا از سازمان ثبت درخواست کردیم که یک خط ارتباطی به کانون ارائه کند تا بتوان از برخی اطلاعات دفاتر استفاده شود.
مدیر فناوری اطلاعات کانون همچنین به تصمیم سازمان ثبت بعد از حذف دفاتر جاری برای اسکن و نگهداری سوابق اشاره کرد و ادامه داد: فرصت مناسبی است تا نسخهای از این اطلاعات در کانون ذخیره شود، در نتیجه به اتاق سرور یا دیتا سنتری در کانون نیاز است تا حجم عظیم اطلاعات دفاتر در سطح کشور به صورت نسخه پشتیبان نگهداری شود. این امر در بازرسی از دفاتر اسنادرسمی بسیار یاریرسان خواهد بود و شاید نیاز به اعزام نیروی انسانی برای بازرسی نباشد که در این صورت تا حدود زیادی میتوان از مکاتبات و درخواستها را تنها با مراجعه به تصویر دفاتر انجام داد.
جمشیدی به فراهم کردن زیرساختی برای استفاده از اطلاعات سازمان ثبت اشاره و اظهار کرد: در آینده وب سرویسی بین کانون و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برقرار خواهد شد و برای دریافت اطلاعات در کانون به زیرساخت ذخیره سازی و پردازش اطلاعات نیاز داریم که یکی از دیگر برنامههای واحد فناوری کانون، فراهم کردن زیرساختی است که بتوانیم از اطلاعات سازمان ثبت استفاده کنیم. از آن جا که در این دوره هیات مدیره رویکرد اعضای همگرایی، تفاهم و توافق است، امیدوارم بتوانیم واحد فناوری اطلاعات کانون را بیش از پیش تجهیز کنیم.
وی در پاسخ به اینکه واحد فناوری اطلاعات کانون علیرغم سایر واحدها، واحدی نوپا در تاریخچه کانون سردفتران و دفتریاران است و با این حال چگونه توانسته خود را به عنوان قلب کانون جای دهد، گفت: تعریف درستی است. ساختار کانون به لحاظ تاسیس دفاتر در 1310 و قدمت قریب به 85 سالی که دارد، بافت سنتی و فرآیندی قدیمی بوده است. در حقیقت تمام وزارتخانهها و ادارات در ایران به همین شکل بوده و آنها توانستهاند با بکار گرفتن فناوری اطلاعات خود را به روز کرده و با پردازش، دسترسی به آن را آسان کنند. کانون هم لاجرم باید این کار را انجام دهد و رویکرد کانون و واحدهای کانون به واحد فناوری نباید یک امر تزئینی باشد. واحد فناوری یک واحد واقعی برای کمک کردن به پیشرفت امور در کانون است. برای نمونه یکی از ایراداتی که همکاران به ما میگیرند تقسیم اسناد است که یکی از معضلات ماست. یکی از دیگر معضلات بحث درمان است. اینجاست که با استفاده از نرمافزار میتوانیم تقسیم اسناد و درمان را کنترل کنیم.
جمشیدی به نحوه ارسال اطلاعات در خصوص تقسیم اسناد به کانون پرداخت و افزود: در حال حاضر از همکاران خواهش کردهایم که اطلاعات خود را درخصوص تقسیم اسناد به صورت کاغذی برای ما بفرستند و یا در سایت کانون اطلاعات را بارگذاری کنند. این اطلاعاتی که خود شخص اعلام میکند تا حدود زیادی راهگشاست و اگر اطلاعات دیر یا ناقص برسد، باید جایی برای کنترل اطلاعات با دادههای افراد وجود داشته باشد که آن محل، واحد فناوری اطلاعات است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر از سازمان ثبت درخواست کردهایم که یک خط اطلاعاتی را در اختیار کانون قرار دهد تا بدانیم که هر دفترخانه چه اسنادی را تنظیم کرده است. آمار دریافتی با استفاده از میان افزار با اطلاعات ارسالی همکاران مطابقت داده میشود و کسری آمار را مشاهده و اصلاح میکنیم. به واحد تقسیم اسناد اعلام میشود. یا اگر کانون هدفگذاری کرده که بحث درمان را حل و فصل کند باید ببینیم یک فرد در طول سال چقدر از هزینههای درمانی کانون استفاده کرده است. لازم است بدانیم چه بیماری در یک استان رایج است، با برنامهریزی میتوان جلوی شیوع آن بیماری را گرفت به جای اینکه هزینه درمان بالایی پرداخت شود.
مدیر فناوری اطلاعات کانون اظهار کرد: برای اخذ آمار از سیستم برای سن متوسط همکاران، مسائل مبتلا به، امراض شایع بین همکاران و ... داشتن یک نرمافزار بسیار توانا برای درمان در کانون ضروری است.
جمشیدی در ادامه به پرداخت وام از سوی صندوق تعاون به همکاران سردفتر و دفتریار اشاره کرد و دانستن تعداد و مقدار پرداختیها و دریافتیها در طول ماه برای کاهش یا افزایش وامها و مدیریت پرداختها را نیازمند داشتن نرمافزاری جامع و کامل دانست.
وی افزود: گرچه واحد فناوری واحدی جدید است، اما امری قدیمی را تصدی میکند. باید تمام اطلاعات خود را وارد سامانه و از آن بهرهبرداری کنیم. درصدد هستیم با امکاناتی که در اختیار داریم برنامه سال آینده را ارایه کنیم و امیدواریم که بودجه کافی برای سال آینده در اختیار واحد فناوری اطلاعات کانون قرار گیرد تا بتوانیم نیازهای خود را که نیازهای کانون و همکاران در سطح کشور است، برآورده کنیم.
جمشیدی در خصوص اینکه او مدیر واحد فناوری اطلاعات و دبیر هیات مدیره است، چقدر باعث شده تا فناوری به جلسات هیات مدیره راه یابد، گفت: شاید دلیل موفقیت کمتر رئیس قبلی واحد انفورماتیک در پیادهسازی اهدافش این بوده که عضو هیات مدیره نبوده است. ایشان باید نیازمندی خود را به هیات مدیره ارائه میکردند که هیات مدیره آن را طرح کرده و تصمیمگیری کنند. الان که رئیس واحد فناوری اطلاعات عضو هیات مدیره است خود میتواند نیازمندی واحد فناوری اطلاعات را در جلسات طرح کند و توضیح دهد و برای گرفتن رأی اعتماد نزد همکاران خود تلاش کند.
این عضو هیات مدیره کانون به ورود فناوری به جلسات هیات مدیره اشاره کرد و ادامه داد: قبل از اینکه واحد فناوری در واحد هیات مدیره ورود کند و یا رئیس آن عضو هیات مدیره باشد، دستور جلسات به صورت کاغذی در جلسات هیات مدیره توزیع میشد و قریب به 70 تا 100 برگ در هر جلسه هیات مدیره پرینت میشد تا در اختیار اعضای هیات مدیره قرار گیرد و با توجه به اینکه اعضای جلسه این جزوه را ورق میزدند، بر روی موضوع خاصی تمرکز نمیکردند. یکی از اتفاقات این است که هیات مدیره را به سیستم کارتابل الکترونیک مجهز کردهایم و دستور جلسه به صورت فایل تصویری آپلود میشود و دبیر دستور را روی صفحه نمایش میدهد. پس همکاران باید الزاما همین مطلب را ببینند و راجع به همین مطلب دقت و تمرکز کنند. با این روش از چاپ کاغذ و توزیع بین همکاران، از پرت شدن حواس جلوگیری کردهایم.
جمشیدی با بیان اینکه در حال حاضر علاقهمندی خود را در فضای مجازی برای رصد اطلاعات و اخبار به کار میبرم، گفت: چون هیات مدیره باید بداند که همکاران نسبت به عملکرد آن چه موضعی دارند، یکی از کارهایی که در طول روز انجام میدهم این است که بیش از سه الی چهار ساعت به رصد مطالب در گروهها میپردازم و چیزی که مربوط به هیات مدیره است را به صورت خلاصه در اختیار اعضای هیات مدیره قرار میدهم و سعی میکنیم که تصمیمات خود را متاثر از نظر همکاران بگیریم که رضایتمندی آنان را به دنبال داشته باشد.
مدیر فناوری اطلاعات کانون در پاسخ به اینکه بین سردفتری و فعالیت در فضای مجازی کدامیک دارای اولویت است؟ گفت: من سردفتری را با هیچ کاری مورد قیاس قرار نمیدهم. سردفتری برای من از قداستی برخوردار است و از این که خداوند به من لطف کرده و شأن یک سردفتر را دارم به خود میبالم. هیچ وقت این کار را با کار دیگری مقایسه نکردهام. من سردفتری هستم که به تکنولوژی فضای مجازی آشنایی دارم و توانستهام از آن برای پیشبرد مقاصد سردفتری خود استفاده کنم. سایت مورد اشاره من یک سایت تخصصی دفاتر اسناد رسمی است و عمده همت خود را صرف پاسخ به همکاران میکند. یعنی از این سایت برای آموزش امور مبتلابه سردفتری استفاده میشود که منتزع از سردفتری نیست. یک سردفتر دیجیتال و فعال است.
جمشیدی در ادامه به گلایه برخی همکاران از تاخیر در پاسخ به مطالب منتشره در رسانهها یا فضای مجازی اشاره کرد و توضیح داد: همکارانی که در این فضاها سریع و آنی پاسخ میدهند در واقع نظرات شخصی خود را منتشر کردهاند در حالی که اگر نظری از سوی ما در این فضا منتشر شود، نظر کانون خواهد بود و طبیعتا مسئولیت یک سردفتر یا دفتریار در فضای مجازی به مراتب کمتر از یک عضو هیات مدیره است. کانون یک شخصیت حقوقی است و نمایندگی تمام دفاتر اسنادرسمی در سطح کشور را بر عهده دارد و ما نمیتوانیم طوری که همکاران ما انتظار دارند سریع نسبت به مسائل واکنش نشان دهیم، اما از آنجا که اعضای هیات مدیره امانتدار صنف هستند، همه تلاش خود را در صیانت دفاتر اسناد رسمی به کار گرفتهاند.
جمشیدی در ادامه افزودن به صلاحیت دفاتر اسنادرسمی را یکی دیگر از تلاشهای هیات مدیره کانون برشمرد و ابراز عقیده کرد: نمیتوانیم سند را در دفترخانه زیاد کنیم. سند اراده مردم است، هر وقت اراده کنند که معامله کنند به دفتر اسناد رسمی مراجعه مینمایند. ما نمیتوانیم تیراژ سند را در دفترخانه بالا ببریم اما از اینکه صلاحیتها و مسئولیتهای ما را از ما کسر کنند، جلوگیری میکنیم.
وی افزود: در حال حاضر نسبت به سند خودرو اعتقاد راسخ داریم که قانونا این حق با دفاتر اسناد رسمی است و تنها مرجعی که میتواند سند اتومبیل را ثبت کند، دفاتر اسناد رسمی هستند و از اقدامات نیروی انتظامی در ورود به این مساله به شدت جلوگیری و سعی میکنیم با رعایت شأن نیروی انتظامی که مسئول برقراری نظم و امنیت است و همه ما نسبت به آنها دین داریم با رعایت این احترامات، از اقدام فراقانونی آنها در تصاحب اسناد خودرو جلوگیری کنیم.
این عضو هیات مدیره کانون به لزوم افزایش صلاحیت دفاتر اسناد رسمی پرداخت و ادامه داد: بخشی از اقداماتی که در اداره اجرا و ثبت شرکتها انجام میشود، میتواند به دفاتر اسناد رسمی واگذار شود. نمونه پیشین آن که دفاتر خدمات قضایی بوده است و به خوبی و با موفقیت انجام شده است که حکایت از توانمندی و وجود پتانسیل در دفاتر اسنادرسمی دارد. امیدوارم با اقداماتی که کانون سردفتران و دفتریاران انجام میدهد، در آینده دامنه اختیارات و صلاحیتهای دفاتر اسنادرسمی افزایش یابد.
انتهای پیام
نظرات