• یکشنبه / ۳۰ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 95083020258
  • منبع : نمایندگی خوزستان

مدیر پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر:

فناورانه کردن تحقیقات مستلزم حمایت و حضور صنعت است

فناورانه کردن تحقیقات مستلزم حمایت و حضور صنعت است

مدیر پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به رویکرد جدید دانشگاه در فناورانه‌کردن تحقیقات دانشگاهی در راستای توسعه فناوری‌های دریا،‌ گفت: البته در این زمینه نیاز به حمایت ارگان‌های مختلف دولتی، خصوصی و صنعت است تا بتوان نتایج این مطالعات و تحقیقات را به فناوری تبدیل و تجارت‌های کوچک ایجاد کرد.

دکتر محمد ذاکری در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از نظر مطالعات و تحقیقات توسعه فناوری دریا یکی از دانشگاه‌های مادر در سطح کشور است و به‌طور کامل مباحث مربوط به علوم و فنون دریا را پیگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ماهیت دانشگاه انجام مطالعات تحقیقاتی است، گفت: رویکرد جدید دانشگاه در توسعه فناوری‌های دریا، فناورانه کردن تحقیقات دانشگاهی است که البته به حمایت ارگان‌های مختلف دولتی و خصوصی نیاز دارد؛ زیرا ماهیت دانشگاه بیشتر تحقیقاتی است و به حضور صنعت نیاز است تا بتوان نتایج این مطالعات و تحقیقات را به فناوری تبدیل و تجارت‌های کوچک ایجاد کرد.

ذاکری با بیان اینکه بر اساس ماهیت دانشکده‌های مختلف دانشگاه در تمام حوزه‌های مرتبط وارد شده‌ایم، تصریح کرد: دریا را نمی‌توان به حوزه‌های مختلف تقسیم‌بندی کرد که مطالعات به‌صورت منفک و جداگانه انجام شود؛ زیرا اکوسیستم دریا مجموعه‌ای از عوامل مختلف است که با یکدیگر در ارتباط هستند؛ بر این اساس دانشگاه در مباحث علوم زیستی و غیرزیستی دریا، مهندسی صنایع دریایی، منابع طبیعی، شیلات،‌ محیط‌زیست‌، حمل‌ونقل و بازرگانی و اقتصاد دریا ورود کرده و کارهای تحقیقاتی بسیار خوبی انجام داده است.

وی در خصوص مشارکت دانشگاه در طرح‌های کلان پژوهشی و توسعه فناوری‌های دریا در سطح کشور، اظهار کرد: دانشگاه از نظر امکانات و سطح علمی کاملاً این توانمندی را دارد، اما شاید به دلیل جوان بودن اعضای هیأت‌ علمی کمتر در این حیطه وارد شده است؛ با این وجود مطالعات و تحقیقات اعضای هیأت‌ علمی دانشگاه نیز در تمام سواحل خلیج فارس از چابهار تا خوزستان و خور موسی و بخش‌هایی از سواحل دریای خزر انجام می‌شود که این مطالعات نیز در مقیاس استانی حائز اهمیت بوده و برای بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی نتایج کاربردی به همراه دارد.

مدیر پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر افزود:‌ سابقه اجرای طرح‌های ملی در دانشگاه وجود دارد، اما تعداد این طرح‌ها انگشت‌شمار است. اکنون دانشگاه به این سمت حرکت می‌کند که با رشد سطح علمی اعضای هیأت‌ علمی و ارتقای توانمندی آن‌ها اکثر مطالعات و تحقیقات در سطح ملی و فراتر از آن، سطح منطقه‌ای انجام شود.

ذاکری خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت دانشگاه علوم و فنون خرمشهر امکان مشارکت در مباحث گشت‌های تحقیقاتی و تحقیقات محیط‌زیست دریایی بین‌الملل وجود دارد، همچنین ارتباطات خوبی با دانشگاه‌های منطقه از جمله دانشگاه بصره ایجاد شده و دانشگاه علاوه بر رویکرد اجرای طرح‌های ملی،‌ مشارکت در طرح‌های فراملی  منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز در برنامه خود دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha