• دوشنبه / ۲ آذر ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 94090200988
  • منبع : نمایندگی گیلان

‌"دیازینون" مرگ را نزدیک می‌کند؟

‌"دیازینون" مرگ را نزدیک می‌کند؟

ایسنا/گیلان ‌کاربرد سمومی مانند دیازینون که برای پرندگان و زنبورهای عسل بسیار سمی است، موجب می‌شود که مرگ علاوه بر مردم به دیگر موجودات گیلان نیز نزدیک شود.

‌کاربرد سمومی مانند دیازینون که برای پرندگان و زنبورهای عسل بسیار سمی است، موجب می‌شود که مرگ علاوه بر مردم به دیگر موجودات گیلان نیز نزدیک شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، دیازینون یکی از پر مصرف ترین سموم ارگانوفسفره بوده که برای کنترل طیف وسیعی از آفات جونده و مکنده در باغات و مزارع برای کنترل شیمیایی آفات کاربرد دارد. این سم به صورت روغن بدون رنگ است. در صورتی که در معرض هوا قرار بگیرد طی حدود ۱۰روز تجزیه خواهد شد، اما در سایه‌اندازها بیش از سه هفته باقی خواهد ماند.

اگر چه سم بودن آن از راه جلد برای انسان و دام کمتر است، ولی از راه تنفس خطر مسمومیت آن بیشتر است. دیازینون برای پرندگان و زنبورهای عسل بسیار سمی است و برای ماهی‌ها تا حدی کشنده است. این سم در زمره سموم قوی دسته بندی می‌شود.

تاثیر مخرب سم بر سلامتی انسان

دانشمندان هندی در تحقیقات خود نشان دادند که سموم آفت‌کش، ‌افرادی را که در دراز‌مدت در تماس با این مواد قرار دارند را بیمار می‌کند و این مسئله تا حد چشمگیری خطر ابتلا‌ به سرطان‌ها را افزایش می دهد.

گیلان که استانی کشاورزی است،ا ز نظر زیست محیطی نیز بسیار حساس و شکننده است‌. وجود رودخانه‌های آلوده‌ای چون گوهررود و زرجوب که به عنوان آلوده ترین رودخانه‌های گیتی شناخته شده‌اند، موجب شده که مردم حاشیه این رودخانه‌ها با بیماری‌های مختلفی دست و پنجه نرم کنند.

رودخانه‌های گوهر‌رود و زرجوب که از حجم آلودگی بالایی برخوردار هستند و سموم کشاورزی به همراه فاضلاب‌های خانگی، شیرابه‌های جایگاه دفن زباله سراوان و آلودگی شهر صنعتی رشت از جمله عوامل ایجاد این آلودگی‌ها محسوب می‌شوند و هر روز وضعیت این رودخانه‌ها را اسفبارتر از روز قبل می‌کنند.

آب‌های آلوده رودخانه‌های رشت به تالاب انزلی می‌رود

آلودگی‌های رودخانه‌های رشت به تالاب انزلی که از زیستگاه‌های مهم پرندگان مهاجر در خاورمیانه است، می‌ریزند و حتما سم دیازینون که برای پرندگان بسیار سمی است به پرندگان مهاجر ضربه می‌زند.

در نهایت به همه آلودگی‌های رودخانه‌ها وارد دریای خزر می‌شود که پذیرنده نهایی همه آلودگی‌های آبی گیلان است. لازم است همه مردم و مسئولین استان همت کنند تا حجم این همه آلودگی را کاهش دهیم و کاهش استفاده از سم کشاورزی و جایگرین کردن آن با روش‌های بیولوژیک می‌تواند قدمی موثر در جهت کاهش آلودگی‌ها باشد.

استفاده از سم دیازینون در مزارع گیلان‌

حبیب جهانساز معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در گیلان در خصوص استفاده از سم دیازینون در بخش کشاورزی گیلان گفت: از این سم برای مبازره با آفت استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید به میزان محدود و مشخص از این سم در مزارع‌ خود استفاده کنند.

جهانساز در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص میزان آلودگی این سم به منابع آبی گیلان افزود: از این سم برای نابود کردن کرم ساقه خوار برنج استفاده می‌شود و اگر از هر سمی به اندازه مورد نیاز مصرف شود، عوارض آن نیز به حداقل می‌رسد.

وی گفت: حتی زمانی که ما هم دارو‌ مصرف می‌کنیم، متوجه عوارض آن هستیم، اما برای بهبودی مجبور به استفاده از آن هستیم و مصرف این سم هم برای محصولات کشاورزی لازم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی در گیلان تصریح کرد: برای کاهش مصرف سم و کود شیمیایی در مزارع اقدامات گسترده‌ای انجام شده است و در حال حاضر از حشرات مفیدی مانند زنبورترکیکوگرما، کفشدوزک و .... استفاده می‌شود که باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.

آمار آلودگی آب‌های زیر‌زمینی گیلان تاسف برانگیز است

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، محمدحسین اصغریان معاون امور منابع انسانی استانداری گیلان نیز در جلسه کارگروه آمایش محیط زیست وتوسعه پایدار گیلان، با بیان اینکه معضل تجمع پسماندها، استان و سواحل دریا را به مخاطره می‌اندازد، گفت: آماری که در چند سال اخیر علوم پزشکی از آمار آلودگی آب‌های زیر‌زمینی ارائه می‌دهد، تاسف برانگیز است.

وی افزود: پسماندهای زباله موجب آلودگی آب‌های زیر‌زمینی و شیوع سرطان می‌شود.

کیوان امینیان استادیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این خصوص گفت: گیلان از نظر ابتلای مردم به سرطان معده، مقام نخست کشور را دارد.

سرطان معده، شایع‌ترین سرطان در گیلان است

وی افزود: سرطان معده، شایع‌ترین سرطان در استان است و باید برای پیشگیری از این بیماری تلاش بیشتری شود.

امینیان تصریح کرد: 80 درصد مردم گیلان در معده خود میکروبی موسوم به "هلیکوباکتر پایلوری" دارند که سبب ایجاد التهاب در معده شده و عامل اصلی بروز سرطان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha