• چهارشنبه / ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۱۷
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403051007004
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد

توسعه کشت دوم در اراضی کشاورزی گیلان با رویکرد علمی

توسعه کشت دوم در اراضی کشاورزی گیلان با رویکرد علمی

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توجه به تغییر اقلیم، توسعه کشت دوم را با برنامه ریزی مدون و رویکرد علمی و دانشی و در راستای شعار سال دنبال می کنیم.

صالح محمدی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به بارش‌های بی‌سابقه هفته اول مردادماه، اظهار کرد: حجم بارش باران در همه شهرستان ها قابل توجه بود؛ این در حالی است که در آستانه برداشت برنج هستیم.

وی با بیان اینکه به دنبال فروکش باران و اشباع رطوبت و افزایش دمای محیط و ابرناکی، شرایط برای توسعه و گسترش بیماری خطرناک بلاست برنج فراهم است، افزود: اگر این بیماری قارچی مدیریت نشود می تواند کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی عملکرد را رقم بزند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان به همه کشاورزان توصیه کرد از قارچ کش اختصاصی بلاست برنج(تری سیکلازول و متیل تیوفانات) استفاده کنند و گفت: کشاورزان با اطمینان از پایداری هوا و با هماهنگی واحدهای حفظ نباتات و کلینیک های گیاه پزشکی مدیریت های جهاد کشاورزی در شهرستان ها از سموم شیمیایی استفاده کنند تا دچار خسارت نشوند.

محمدی گیلان را از استان‌های مهم و تاثیرگذار در حوزه کشاورزی دانست و بیان کرد:  گیلان علیرغم مساحت کم، جزو ۱۰ استان برتر در حوزه محصولات کشاورزی است.

وی نرم تولید مواد غذایی در اراضی کشاورزی سایر نقاط کشور را تامین غذای ۲۵ نفر در هر هکتار دانست و خاطرنشان کرد: این شاخص در اراضی کشاورزی گیلان ۸۰ نفر در هر هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان برنج را یکی از زراعت های مهم استان دانست و یادآور شد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده از اراضی بعد از برداشت در قالب کشت دوم است و لذا از امروز شاهد نشاء مجدد برنج در یکی از مزارع شهرستان رودسر هستیم؛ این مزرعه در ۲۰ فروردین ماه اقدام به نشاء اول کرده بود و پس از برداشت، نشاء دوم با رقم زودرس «هلال» را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه نشاء مجدد جزو برنامه‌های تکلیفی سازمان جهاد کشاورزی نیست، اضافه کرد: از کشاورزانی که تمایل به نشاء دوم برنج دارند، با مشاوره های فنی و تامین ارقام زودرس و مبارزه با آفت کرم ساقه خوار حمایت می کنیم.

محمدی برداشت راتون از شالیزارها را یکی دیگر از ظرفیت‌های گیلان دانست و متذکر شد: با تنظیم ارتفاع کمباین برداشت و تامین آب و استفاده از کود ازته می توانیم محصول راتون خوبی را برداشت کنیم؛ همچنین اراضی کشاورزی دارای زهکش مناسب به طرف کشت سبزی و صیفی و علوفه بروند تا ایجاد درآمد کند.

وی وزارت جهاد کشاورزی را به دنبال افزایش بهره‌وری در عرصه‌های تولید با هدف درآمدزایی برای کشاورز دانست و تاکید کرد: با توجه به تغییر اقلیم، توسعه کشت دوم را با برنامه‌ریزی مدون و رویکرد علمی و دانشی و در راستای شعار سال دنبال می کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha