• یکشنبه / ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ / ۰۸:۰۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94061509092
  • خبرنگار : 71461

کلباسی در گفت‌وگو با ایسنا:

تاکید بر موضوع وحدت، شعاری نباشد

تاکید بر موضوع وحدت، شعاری نباشد

قائم مقام پیشین ستاد اقامه نماز گفت: ملتی توانسته تمدن‌ساز و قدرتمند باشد که همواره بین اقوام و مذاهب خود وحدت ایجاد کرده است.

قائم مقام پیشین ستاد اقامه نماز گفت: ملتی توانسته تمدن‌ساز و قدرتمند باشد که همواره بین اقوام و مذاهب خود وحدت ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌که «تردیدی نیست که وحدت بین مذاهب و ادیان یک پدیده بسیار متعالی، مفید، ارزشمند و تمدن‌ساز است» اظهار کرد: تفرقه و تشتت بین اقوام، مذاهب و بخش‌های مختلف جامعه موجب هدر رفتن نیروها، استعدادها، عقب ماندگی، جنگ و خونریزی و مفاسد بی شماری می‌شود از همین روست که قرآن مجید و معارف اسلامی و وحیانی در اصل و اساس خود مردم و تمام اقشار را به وحدت و کنار گذاشتن تفرقه دعوت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که «هدف قرآن تشکیل امت واحده و نزدیک کردن انسان‌ها تحت آرمان و عقیده توحیدی است» خاطرنشان کرد: تفرقه به قدری خسارت بار است که حتی معادل نفی اصل دین شناخته شده است. وحدت در قرآن مجید در یک کفه ترازو و تفرقه در کفه دیگر قرار دارد. سفارشات تمام انبیاء و خلاصه عصاره کلام و پیام آنها این جمله است " أَنْ أَقیمُوا الدِّینَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فیهِ"و هر ملتی باید بر ترویج این عنصر اساسی یعنی وحدت توجه کند.

قائم مقام پیشین ستاد اقامه نماز ادامه داد: مسئله وحدت یکی از بدیهیات دین است و هیچ نیازی به استدلال ندارد. اگر به تاریخ بنگریم خواهیم دید که ملتی توانسته تمدن ساز و قدرتمند باشد که همواره بین اقوام و مذاهب خود وحدت ایجاد کرده است. در دنیا اتحادیه‌ها وقتی با هم متحد شدند قدرت و علم خود را به رخ دیگران می‌کشانند و سایر امت‌ها در جایی که وحدت را از دست دادند با مشکل مواجه شدند و سرزمین‌های آنها تکه تکه شد و امروز هم با عدم وحدتی که دارند این تکه تکه شدن ادامه دارد.

کلباسی یادآور شد: کشورهای اروپایی برای کشورهایی مثل عراق، سوریه، لبنان و سایر ممالک اسلامی این طرح را دارند که آنها را درگیر جنگ‌های فرقه‌ای قومی، قبیله‌ای و مذهبی کنند تا به اهداف خود برسند در حالی که در سرزمین خود مسائل نژادی را برنمی‌تابند، ولی این موضوع را در سایر کشورها ترویج می‌دهند، آنها تفرقه را به اسم استقلال‌طلبی ترویج می‌دهند و اگر این موضوع بخواهد ملاک قرار گیرد دیگر به پیشرفت نمی‌رسیم به همین دلیل است که این همه بر موضوع وحدت تاکید شده است.

وی عنوان کرد: تاکید بر موضوع وحدت صرفا نباید در قالب شعار باشد بلکه در سیاست‌های فرهنگی، تبلیغی، اقتصادی و اجتماعی خود باید برای رسیدن به این موضوع برنامه‌هایی داشته باشیم و بسیاری از عناصر روی این موضوع تاثیرگذار است.

کلباسی تاکید کرد: بنابراین باید موضوع وحدت به عنوان یک اصل اساسی در جامعه باشد و تمام بزرگان دین به خصوص امام علی (ع) توصیه‌های بسیاری در این باره داشته‌اند ولی متاسفانه در این سال‌ها دشمنان همواره بر طبل تفرقه بین شیعه و سنی کوبیده‌اند و همین کارها سبب ایجاد شکاف مذهبی و آتش زدن قبور و بارگاه بزرگان و خسارت شده است. این تفرقه چیزی جز جنگ و خونریزی در پی نداشته . چه کسی پاسخ گوی این همه درگیری است؟

قائم مقام پیشین ستاد اقامه نماز یادآور شد: امام علی (ع) در زمان خودشان در حالی که کاملا از نظر فکری، مبانی و اصولی و حتی در روش با سایر خلفا تفاوت داشتند ولی وحدت جامعه را فدای این مسئله نمی‌کنند و سکوت کردند تا جامعه دچار تفرقه نشود. با تفرقه نه تنها به آنچه که می‌خواهیم نمی‌رسیم بلکه همان چیزی هم که داریم را از دست می‌دهیم.

کلباسی یادآور شد: ائمه(ع) همواره بر یکپارچگی و وحدت تاکید داشتند و ما هم باید به این اصل اساسی توجه کنیم و بدانیم که این اصل چیست؟ چه ارزشی دارد؟ چه بهایی باید برای آن پرداخت و همچنین باید راه‌هایی برای از بین بردن تفرقه ارائه بدهیم. در این راستا ما باید به یک آگاهی بخشی از موضوع وحدت در بین مردم برسیم و سیاست‌های اصولی و درستی را برای ترویج این موضوع در برنامه‌های خود قرار بدهیم و بدانیم که بحث وحدت همواره مورد تاکید بزرگان، امام راحل و مقام معظم رهبری و همچنین مراجع بوده و امیدواریم خداوند به همگی این توفیق را بدهد که به اصل و ارزش این موضوع پی ببریم و درصد ترویج موضوع وحدت در جامعه و جهان باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha