• یکشنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 94033117483
  • منبع : نمایندگی قم

نگرانی «آیت‌الله مکارم‌شیرازی» از به حاشیه رفتن معانی قرآن

نگرانی «آیت‌الله مکارم‌شیرازی» از به حاشیه رفتن معانی قرآن

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: اساتید حوزه باید کاری کنند که توجه به معانی قرآنی در ‌اولویت قرار گیرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: اساتید حوزه باید کاری کنند که توجه به معانی قرآنی در ‌اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در آیین آغاز دروس تفسیر ماه مبارک رمضان دارالقرآن علامه طباطبایی قم، گفت: ماه رمضان ماه قرآن است و فعالیت‌های قرآنی در این ماه ارزش بسیار بیشتری دارد.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی قرآن حضور بیشتری در همه جا به خصوص حوزه‌های علمیه پیدا کرد و کارهای قرآنی بسیاری نیز در سطح عموم انجام می‌شود؛ در صداوسیما شبکه قرآن داریم و هر سال مسابقات حفظ و تلاوت قرآن با دعوت از قاریان کشورهای اسلامی برگزار می‌شود و مضاف بر این در شهرستان‌ها و مراکز علمی و دانشگاه‌ها مسابقات قرآنی بسیاری برگزار می‌شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: این فعالیت‌ها دلیل بر حضور بیشتر قرآن در صحنه جامعه ما پس از انقلاب است؛ در حوزه هم دروس تفسیر نسبت به سابق فوق العاده بیشتر شده است و خوشبختانه مفسران بسیاری در بخش‌های مختلف داریم که به تفسیر و تعلیم قرآن می‌پردازند.

آیت‌الله مکارمشیرازی خاطرنشان کرد: نگرانی مهم بنده این است که ما به الفاظ قرآن اصالت ببخشیم و معانی قرآن را کمرنگ کنیم؛ یعنی حافظان و قاریان در همه جا حضور داشته باشند ولی مفاهیم قرآن به شکل پررنگ در جامعه وجود نداشته باشد.

وی گفت: الفاظ قرآن بسیار با ارزش است ولی نباید معانی قرآن به حاشیه رانده شود؛ خداوند در آیه 2، 3 و 4 سوره انفال به این بحث اشاره می‌کند؛ اگر قاریان قرآن به معنی قرآن اهمیت ندهند ایمانشان زیاد نمی‌شود.

وی افزود: در سوره توبه نیز خداوند بیان می‌کند که وقتی یک سوره‌ای نازل می‌شود، مومنان به یکدیگر نگاه می‌کنند که ایمان‌ها افزایش پیدا کند و در همان مرحله نماند و این در صورتی است که مفاهیم قرآن در متن قرار بگیرد.

این مرجع تقلید بیان کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند که قرآن و انس با قرآن باعث هدایت انسان می‌شود؛ هر باری که ختم قرآن می‌کنیم باید چیزی به ما اضافه شود که همان مفهوم هدایت است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) 110 خطابه را برای پرهیزگاران در خطبه همام بیان می‌کند؛ یکی از آنها این است که شب به پا می‌خیزند و قرآن را به ترتیل می‌خوانند و دوای دردهایشان را از قرآن می‌گیرند و وقتی به آیه‌های تشویق می‌رسند، امیدشان به این مساله بسیار بیشتر می‌شود و گویا روحشان از قالب بیرون می‌آید و به سوی او حرکت می‌کند؛ یعنی مفاهیم قرآن به حدی اثر می‌گذارد که گویی روحشان به پرواز در می‌آید و بهشت را در مقابل چشمشان می‌بینند.

وی گفت: علمای حوزه باید تحولی در این حوزه ایجاد کنند و توجه به مفاهیم قرآن در مرحله اول و توجه به الفاظ قرآن در مرحله دوم قرار گیرد.

وی افزود: ابتکاری در مساجد ایجاد شده است که پس از نماز جماعت یک صفحه از قرآن و ترجمه آن را می‌خوانند بسیار خوب است که باید این برنامه بسیار مهم است.

این مرجع تقلید بیان کرد: باید تلاش کنیم در حوزه علمیه مفسران بیشتری تربیت کنیم که صدها نفر در شهرستان‌ها بروند در ماه‌های مختلف سال تفسیر قرآن بگویند؛ آنچه قرآن از ما می‌خواهد را ارایه کنند؛ برنامه‌های تفسیری در حوزه نباید در حاشیه دروس دیگر در حوزه قرار گیرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم بیش از 50 مثال است که می‌توان همین مثل‌های قرآنی را به فیلم‌های کوتاه تبدیل کرد و از این طریق آموزش‌های خاصی را به مردم و نسل جوان ارایه کرد؛ باید تلاش کنیم که انحرافی در حضور قرآن در جامعه بوجود نیاید.

وی گفت: برکات قرآن در این امر است که از همین امور وارد جلوه‌های مختلف قرآن شویم؛ قرآن نور و هدایت و باعث رشد و نمو جامعه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha