• یکشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۲ / ۰۷:۲۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92092416215

/کلام روز/

کیفیت مال‌اندوزی و آثار تباه کردن مال از نگاه معصومین(ع)

کیفیت مال‌اندوزی و آثار تباه کردن مال از نگاه معصومین(ع)

در معارف و مبانی دینی همانطور که به رعایت قناعت و میانه‌روی در استفاده از مواهب دنیوی تاکید شده است، نهی از اتلاف اموال نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

در معارف و مبانی دینی همانطور که به رعایت قناعت و میانه‌روی در استفاده از مواهب دنیوی تاکید شده است، نهی از اتلاف اموال نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در آموزه‌های اسلامی نسبت به نهی از "تبذیر" (مصرف نادرست و هدر دادن نعمات) و "اسراف" (زیاده‌روی در مصرف نعمات) سفارش بسیار شده است.

رسول خدا(ص) می‌فرمایند:

"بر شما نمی‌پسندم که مال را تباه کنید، بلکه در انفاق هم میانه‌رو باشید و همان گرامی از تباه کردن مال نهی کرد."

امیرالمؤمنین(ع) فرمودند:

"کسی که مالش را ضایع و تباه کند دعایش مستجاب نمی‌شود."

در اینجا به برخی از عوامل ضایع شدن مال اشاره می‌شود:

سوگند دروغ

امیرالمؤمنان(ع) به بازرگانان فرمودند:

"از سوگند دروغ بپرهیزید، چرا که از مال می‌کاهد و برکت را می‌برد."

اسراف

امام صادق(ع) می‌فرمایند:

"اسراف، فقرآور است."

امام کاظم(ع) می‌فرمایند:

"هرکس تبذیر و اسراف کند نعمت از او زایل شود."

تجاوز به مال دیگران

امام صادق(ع) می‌فرمایند:

"هرکس مال را به ناحق بجوید، به حق از آن محروم گردد."

آثار تباه کردن مال

رسول خدا(ص) می‌فرمایند:

هرگاه مردم فقیرانشان را دشمن دارند (و به آنان چیزی نپردازند) ولی ساختمان‌ بازارهایشان را آباد کنند و برای مال‌اندوزی به همدیگر تبریک گویند، خدا با چهار چیز آنان را هدف می‌گیرد: قحطسالی، ستمشاهی، خیانت کارگزاران و یورش دشمنان.

منبع: مفاتیح‌ الحیاة

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۴ ۱۱:۲۹

يه سوال دارم؛ ستمشاهي دقيقا ترجمه چه كلمه‌اي در عربيه؟

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۵ ۰۹:۱۰

"إِذَا أَبْغَضَ اَلنَّاسُ فُقَرَاءَهُمْ وَ أَظْهَرُوا عِمَارَةَ أَسْوَاقِهِمْ وَ تَبَارَكُوا عَلَى جَمْعِ اَلدَّرَاهِمِ رَمَاهُمُ اَللَّهُ بِأَرْبَعِ خِصَالٍ بِالْقَحْطِ مِنَ اَلزَّمَانِ وَ اَلْجَوْرِ مِنَ اَلسُّلْطَانِ (ستمشاهي (ظلم و ستم‌ شاه)) وَ اَلْخِيَانَةِ مِنْ وُلاَةِ اَلْحُكَّامِ وَ اَلشَّوْكَةِ مِنَ اَلْعُدْوَانِ." (تنبيه الخواطر و نزهه النواظر (المعروف بمجموعه الورام) (2 جلد)، نويسنده: ورام، مسعود بن عيسي، موضوعات: احاديث اخلاقي؛ قرن 6 ه.ق؛ اخلاق اسلامي، موجود در کتابخانه‌هاي: جامع الاحاديث، ناشر: مکتبه الفقيه، محل و سال نشر: قم) اين حديث در صفحه 576 از کتاب مفاتيح‌الحيات، مؤلف: آيت‌الله عبدالله جوادي آملي، ناشر: مرکز نشر اسراء، نوبت چاپ: بيست و چهارم بهار 1391، آمده است.