• شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۲ / ۰۸:۰۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92091610528

/کلام روز/

آیا زرنگی نقشی در جلب"رزق و روزی"دارد؟

آیا زرنگی نقشی در جلب"رزق و روزی"دارد؟

در کلام روز، امروز از لسان مبارک معصومین(ع) چند پرسش و پاسخ را درباره "رزق و روزی" که شاید برای افراد زیادی دغدغه و مسئله باشد، مطرح می‌کنیم.

در کلام روز، امروز از لسان مبارک معصومین(ع) چند پرسش و پاسخ را درباره "رزق و روزی" که شاید برای افراد زیادی دغدغه و مسئله باشد، مطرح می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شاید برای همه ما سوالاتی از این قبیل پیش آید که؛ آیا با نخواستن، روزی کم می‌شود؟ آیا زرنگی نقشی در جلب روزی دارد؟ رزق و روزی در پی کیست؟ و در طلب روزی چگونه باید باشیم؟

رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) در زمان حیات مبارک خویش پاسخ این پرسش‌ها را به پیروان خود فرموده‌اند که امروز نیز چراغ راهی پیش روی ما است، به ویژه در دنیایی که متاسفانه اکثر افراد حرص روزی و معاش دارند.

پیامبر خدا(ص) در حدیثی فرمودند: "نه حرص زدن حریص روزی را به طرف او می‌کشاند و نه ناخوش داشتن کسی از روزی، آن را از او باز می‌دارد1".

امام علی(ع) نیز در این باره می‌فرمایند: "بدانید که آنچه خداوند برای بنده مقدّر کرده است، بی کم و کاست به او برسد، هر چند در زرنگی و چاره‏‌اندیشی ناتوان باشد و نیز بیش از آنچه خداوند برایش مقدّر کرده به او نرسد، هر چند بسیار زرنگ و چاره‏‌اندیش باشد2".

آن حضرات ما را به میانه روی در در طلب روزی توصیه و سفارش کرده‌اند.

پیامبر خدا(ص) در این باره فرمودند: "همانا جبرئیل در دلم چنین افکند که هیچ کس نمیرد تا روزیش را به طور کامل دریافت کند، پس از خدا پروا کنید و در طلب روزی میانه روی کنید و دیر رسیدن روزی شما را وادار نکند که آن را از راه غیر حلال بجویید؛ زیرا آنچه نزد خداست جز با طاعت او به دست نمی‌آید3".

حضرت علی(ع) نیز فرمودند: "روزی، جوینده کسی است که نجویدش4".

همچنین پیامبر خدا(ص) در حدیثی می‌فرمایند: غم روزی فردا را مخور؛ زیرا هر فردایی روزی خود را می‌آورد5".

منابع روایات:

1- بحارالأنوار: 77 / 68 / 7 منتخب میزان‌الحکمة: 234

2- أمالی المفید: 207/39 منتخب میزان‌الحکمة: 234

3- الکافی: 2 / 74 / 2 منتخب میزان‌الحکمة: 234

4- غررالحکم: 1408 منتخب میزان‌الحکمة: 234

5- بحارالأنوار: 77 / 67 / 6 منتخب میزان‌الحکمة: 234

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۶ ۰۹:۰۸

با سلام و سپاس فراوان. درست است که روزي توسط خداوند منان براي بنده‌اش در نظر گرفته شده است ولي کثرت گناهان بنده سرکش ميتواند باعث قطع اين روزي شود و همچنان که در احاديث آمده با خواندن بعضي از ذکرها و دعاها ميتوان جلب روزي کرد. با تشکر

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۶ ۰۹:۲۱

سلام خيلي عالي بود ممنون