• سه‌شنبه / ۱۶ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92071610404
  • خبرنگار : 71191

خاطره‌ی جمعی شهرضا را از روی زمین پاک نکنید!

خاطره‌ی جمعی شهرضا را از روی زمین پاک نکنید!

مالکان کارخانه‌ی تاریخی «ریسباف» در شهررضا برای انجام ساخت‌وسازهای جدید، دست به دامن مزایده شده‌اند.

مالکان کارخانه‌ی تاریخی «ریسباف» در شهررضا برای انجام ساخت‌وسازهای جدید، دست به دامن مزایده شده‌اند.

حسین رایتی‌مقدم - کارشناس پیشکسوت حوزه‌ی میراث فرهنگی - در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از احتمال تخریب کارخانه‌ی تاریخی «ریسباف» در شهرضای اصفهان به‌دنبال به مزایده گذاشتن آهن‌آلات یکی از سالن‌های این کارخانه به قیمت 400میلیون تومان خبر داد.

وی توضیح داد: این کارخانه‌ی تاریخی که هفتم مهرماه 1381 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، 18 خردادماه 1390 با شکایت مالکان کارخانه و با حکم دیوان عدالت اداری، از فهرست آثار ملی خارج شد. پس از این اقدام، نگرانی‌هایی نسبت به تخریب این کارخانه‌ی قدیمی که یکی از نمونه کارخانه‌های باقی‌مانده از دوران ورود صنعت مدرن به ایران است، آغاز شده است.

او با اشاره به این‌که بیشتر سهم این کارخانه به شهرداری شهرضا متعلق است، گفت: این محوطه‌ی تاریخی که در حدود پنج هکتار وسعت دارد، دارای تعداد زیادی سالن و برج است و درست در مرکز شهر قرار دارد و فعالیت آن تا اوایل انقلاب ادامه داشت و حالا با به مزایده گذاشتن آهن‌آلات یکی از سالن‌های کارخانه، تخریب آن 100 درصد است.

کارخانه «ریسباف» در شهرضا

وی اظهار کرد: در حال حاضر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان شهرضا در استان اصفهان موفق شده است،‌ مزایده‌ی آهن‌آلات این کارخانه را به‌مدت 10 روز به تأخیر بیندازد، تا شاید در این مدت بتوان کاری برای آن انجام داد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این‌که بنای تاریخی کارخانه‌ی «ریسباف» در مرکز شهرستان شهرضا قرار دارد، افزود: این بنا یک خاطره‌ی جمعی برای شهر است که در صورت تخریب شدن، آن خاطره‌ها به یک‌باره نابود می‌شوند. در حالی که شهرداری به‌عنوان یکی از سهامداران عمده‌ی این کارخانه می‌تواند با دادن یک کاربری مناسب به بنا، مانند اقدامی که اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی در تبدیل کاربری کارخانه‌ی چرم‌سازی و تبدیل آن به دانشگاه هنر انجام داد، از تخریب احتمالی آن جلوگیری کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۶ ۱۳:۴۹

بادرود به شما شهرضا شهري است کهن با قدمت هزار ساله اما با اين درازناي تاريخي آثار به جامانده کمي از آن دوران باقي مانده است که اين تعداد محدود هم اکثرا بناهاي مذهبي هستند که ديگر نوان ويران کردن آن را نداشتند. بايد به ياد داشته باشيم که تخريب يک اثر تاريخي ديگر قابل جبران نيست و اين در حالي است که در کشورهاي توسعه‌يافته به آساني از اين مسائل گذر نمي‌کنند بنابراين از شهرداري شهرضا عاجزانه درخواست دارم که از اين اقدام غير فرهنگي جلوگيري کند. مي‌توان اين بنا را تبديل به يک فرهنگسرا و پارک‌موزه در خور شهر تبديل کرد. شهر بي هويت، شهر دهشتناکي است و مجموعه‌اي از عناصر مادي و معنوي است که اين هويت را مي‌سازد. تخريب يک اثر تاريخي شايد به ظاهر ويران شدن يک بناي قديمي است اما عمق فاجعه وسيع‌تر از آن است که ما تصور مي‌کنيم

avatar
۱۳۹۲-۰۷-۱۶ ۱۹:۳۸

شهرهاي ديگه آثارباستاني مي سازند شهرضا از قديم در حال خراب کردن بوده اصلا تواين شهر کجاش سازندگي داشته يک خيابون اصلي داره که من 50 سال پيش تا حالا ديدم تکون نخورده آنجا رو نميرن اصلاح کنن مي‌آيند جايي که درسته هم نابود مي کنند