• چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92060604109

هانس بلیکس: اوباما در سوریه بوش در عراق است/ اوباما خود را پلیس جهان می‌داند

هانس بلیکس: اوباما در سوریه بوش در عراق است/ اوباما خود را پلیس جهان می‌داند

هانس بلیکس گفت به نظر می‌آید که از تسلیحات شیمیایی در سوریه استفاده شده است و شواهد محیطی نیز این امر را تایید می‌کند.

هانس بلیکس گفت به نظر می‌آید که از تسلیحات شیمیایی در سوریه استفاده شده است و شواهد محیطی نیز این امر را تایید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هانس بلیکس، رئیس هیات بازرسان تسلیحاتی شیمیایی سازمان ملل در عراق از سال 2000 تا 2003 و رئیس اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعدادی پرسش درخصوص حوادث سوریه پاسخ داد که در روزنامه کریستین ساینس مانیتور به چاپ رسید.

وی گفت: در هر حال پس از درخواست کشورهای غربی برای بازرسی حومه دمشق و پذیرش این درخواست از سوی سوریه، باید منتظر باشیم تا نتایج این بازرسی‌ها مشخص شود. همانطور که در گذشته هم شاهد بوده‌ایم، تحرکات سیاسی در آستانه این روند در دست انجام هستند.

بلیکس در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع تسلیحات شیمیایی سوریه با عراق در سال‌های پیش شبیه است، عنوان کرد: تا حدی بله، در هر دو مورد ‌آمریکا و هم‌پیمانانش خواستار بررسی برای یافتن تسلیحات کشتار جمعی شدند و سپس گفتند که، نیازی نیست! ما مدارک کافی برای اینکه سر خود اقدام کنیم، در دست داریم! ما پلیس جهان هستیم! ملت‌های ما خواهان واکنش سریع هستند!

وی در این خصوص افزود: من با این ادعای آمریکایی‌ها که می‌گویند، دیر است و باید همین حالا همکاری کینم، مخالفم. این یک دستاویز نابجا برای اقدام نظامی است.

بلیکس ادامه داد: همین ماه مارس گذشته بود که کشورهای غربی تصمیم گرفتند بررسی‌هایی برای رفع نگرانی‌ها از به کارگیری تسلیحات شیمیایی توسط طرفین در سوریه انجام گیرد. چرا نمی‌توانند دوباره صبر کنند؟ وقتی که اکنون نمونه‌های دقیقی در اختیار هست، ظرف یک ماه می‌توان دقیقا فهمید که چه نوع گاز شیمیایی استفاده شده و چه کسی آن را در اختیار دارد.

بلیکس در این خصوص که اوباما اکنون خود را پلیس جهان می‌داند، گفت: بله. او تنها کسی بود که چند وقت پیش از مشروعیت جهانی سخن به میان آورد. من از این سخن دلگرم شدم. اما اکنون هراس دارم که سیاست‌های شرایط حاضر، او را به راهی که پیش از این در سیاست آمریکا دیده‌ایم، بکشاند. حتی در این شرایط به نظر می‌رسد که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و فرانسه نیز برای مشروعیت جهانی احترامی قائل نیستند. از آنجایی که آنها نگران هستند یک جنایت صورت گرفته است، پس اکنون باید انتقام بگیرند! من نمی‌دانم آنها می‌خواهند برای چه چیزی انتقام بگیرند؟ از این تسلیحات علیه آنها استفاده نشده است. این شورشی‌های سوریه هستند که باید دنبال انتقام‌گیری باشند.

بلیکس افزود: اگر هدف این است که از نقض قانون بین‌المللی جلوگیری شده و دیگر طرف‌هایی که سلاح شیمیایی دارند، از آن استفاده نکنند، اقدام به مداخله نظامی بدون صبر برای آماده شدن گزارش بازرسان سازمان ملل، راه درستی نیست. به این ترتیب موضوع، رعایت قانون بین‌المللی نیست، بلکه به گونه‌ای با یک پلیس بین‌المللی روبرو هستیم.

بلیکس در پاسخ به این سوال که آیا ‌آژانس‌های اطلاعاتی غربی از مکان تسلیحات شیمیایی در سوریه خبر دادند و آیا می‌توان آن‌ها را با حمله هوایی هدف قرار داد، تصریح کرد: بله، اسرائیلی‌ها می‌دانند که این تسلیحات در چه مکانی قرار دارند، اما حمله به انبارهای این تسلیحات با موشک‌های کروز، ممکن است باعث انتشار گازهای سمی در مناطق اطراف شده و مشکلاتی را به وجود بیاورد.

هانس بلیکس در خصوص پیوستن نام سوریه به لیست مواردی که آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش بدون اجازه سازمان ملل به آنها حمله کردند، عنوان کرد: مداخله در کوزوو با تایید ناتو صورت گرفت، اما این کافی نبود. فکر نمی‌کنم مجوز ناتو در حوزه قوانین بین‌المللی نیز کارایی داشته باشند. باید مجوز شورای امنیت را داشته باشید.

وی در این خصوص افزود: در مورد عراق، دولت بوش هیچ اهمیتی برای سازمان ملل قائل نشد. ‌آمریکا فقط به همراه انگلیس و چند کشور دیگر اقدام به مداخله نظامی در عراق کردند. آن‌ها کاملا به سازمان ملل بی‌احترامی کردند.

بلیکس ادامه داد: من به یاد دارم که جان کری که اکنون وزیر امور خارجه ‌آمریکا است و در آن زمان یک سناتور بود، به این دلیل که اظهار کرد، آمریکا باید برای مداخله در عراق منتظر بررسی‌های سازمان ملل و موافقت آن باشد، مورد تمسخر قرار گرفت. حتی باراک اوباما نیز در زمینه حمله به عراق در سخنرانی خود گفت که حمله نظامی علیه یک کشور نباید بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل صورت بگیرد. اما این مربوط به آن زمان بود و من فکر می‌کنم که اکنون شرایط حاضر متفاوت است.

بلیکس در خصوص لیبی نیز اظهار کرد: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص وجود داشت، اما خیلی آزادانه و بیش از حد تفسیر شده بود. زیرا اصل ‌آن به این موضوع اشاره داشت که باید از غیرنظامیان در حمله قریب‌الوقوع برای سرنگونی قذافی محافظت کرد.

از هانس بلیکس پرسیده شد که وقتی روسیه و چین به هیچ وجه با اقدام نظامی علیه سوریه موافقت نمی‌کنند، پس بردن موضوع به سازمان ملل چه کارایی می‌تواند داشته باشد؟ وی در پاسخ گفت: روسیه و چین اعلام کرده‌اند که خواستار انجام تحقیقات منصفانه و حرفه‌ای در سوریه هستند. از نظر من اگر بررسی‌ها، استفاده از تسلیحات شیمیایی را ثابت کنند، می‌توان حتی با رای مثبت گرفتن از روسیه، چین و ایران به محکومیت جهانی سوریه در شورای امنیت رسید.

بلیکس درخصوص اینکه آیا روسیه و چین در آن صورت آمریکا را در اقدامی نظامی همراه می‌کنند، تصریح کرد: چین و روسیه مداخله نظامی را نخواهند پذیرفت، اما بیایید یک پرسش مطرح کنیم که چه نوع مداخله نظامی ممکن است و به چه نتیجه‌ای ختم می‌شود؟ با یک حمله موشکی به انبارهای تسلیحاتی سوریه نمی‌توان کار زیادی از پیش برد.

بلیکس ادامه داد: حمله موشکی آمریکا در دوره ریاست جمهوری کلینتون در سال 1998 به کمپ تمرینی تروریست‌ها در افغانستان و به یک کارخانه مشکوک در خارطوم، سودان را به یاد بیاورید. حمله خارطوم که اشتباه از آب درآمد و هدف یک مزرعه گیاه‌های دارویی بود.

بلیکس در نهایت گفت: اگر همه این تلاش‌ها برای این است که اسد تنبیه شود و افکار عمومی و رسانه‌های جهان راضی شوند، در حالی که گزارش بازرسان هنوز آماده نشده است، روز آغاز آن یک روز غم‌انگیز برای مشروعیت و قانون‌مداری جهان خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha