• چهارشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92060604195
  • خبرنگار : 71457

بشار الجعفری: ریاض در پس بحرانی کردن اوضاع سوریه است

بشار الجعفری: ریاض در پس بحرانی کردن اوضاع سوریه است

بشار جعفری با بیان اینکه سلاح‌های شیمیایی در سوریه قسمتی از سریال غرب است، اعلام کرد که اعمال فشار بر دمشق جهت امتیازدهی به کشورهای دیگر است.

بشار جعفری با بیان اینکه سلاح‌های شیمیایی در سوریه قسمتی از سریال غرب است، اعلام کرد که اعمال فشار بر دمشق جهت امتیازدهی به کشورهای دیگر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اظهار کرد: امروز حرف و حدیث‌هایی در خصوص ضربه زدن به سوریه مطرح می‌شود، در حالی که این اقدامات ضربه زدن نیست، بلکه دشمنی آشکار است و شورای امنیت تنها نهادی است که حفظ امنیت و صلح بین‌الملل بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: در حالی که این کشورها علنا دست به اقدام خصمانه علیه بسیاری از کشورهای دیگر عضو شورای امنیت زده‌اند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اعلام کرد: سه کشور هستند که در تلاشند مسائل را با توجه به منافع خود تفسیر کنند و منشوری را بر اساس منافع خود ایجاد کنند. سوریه اولین کشوری نیست که با این مساله روبرو شده است اما مساله در این کشور به دلیل حضور کشورهای عربی، منطقه‌ای و بین‌المللی پیچیده‌تر شده است.

وی خاطرنشان کرد که حمله ویتنام دروغ بزرگی بود که آمریکا در آن زمان به ترویج آن پرداخت.

جعفری در مصاحبه با شبکه الاخباریة سوریه گفت: حرف و حدیث‌هایی در سازمان ملل مطرح شده است که نشان می‌دهد عربستان در تلاش است پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه سوریه در مجمع عمومی تصویب کند و ریاض پیش از اعلام نتایج کارشناسان سازمان ملل در سوریه تماس‌هایی با برخی از کشورها در خصوص سلاح‌های شیمیایی در سوریه داشته است و این امور نشانگر این است که ریاض در بحرانی کردن اوضاع سوریه نقش گسترده‌ای دارد.

وی تاکید کرد: انعطاف‌پذیری دیپلماتیک سوریه باعث شد که دشمنان نخست بر روی مشکل آوارگان و سپس ارسال کمک‌ها و بعد هم بر روی سلاح‌های شیمیایی حساب باز کنند.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل اظهار کرد: همکاری میان دولت سوریه و دبیرکل سازمان ملل جهت موفقیت‌آمیز بودن ماموریت بازرسان سازمان ملل طرح‌های طرف دیگر را خنثی کرد.

وی خاطرنشان کرد: از ‌آغاز برخی بر این باور بودند که دمشق به یک مرحله می‌رسد که پاسخش "نه" خواهد بود و بر اساس این "نه" باید تدابیر لازم علیه سوریه اتخاذ شود.

جعفری گفت: اتحادیه عرب زمانی که با اعمال فشار عربستان و قطر تصمیم گرفت مخالفان را به سلاح مجهز کند همچون کسی بود که تیر خلاصی به سوریه زده است.

وی تصریح کرد: ما منتظر هستیم که ماموریت بازرسان سازمان ملل پایان یابد و از نظر ما گزارش این کمیته حساس و مهم خواهد بود.

وی با بیان اینکه سلاح‌های شیمیایی یکی از قسمت‌های یک سریال است، تاکید کرد: از زمانی که حادثه خان العسل در صبح 20 مارس رخ داد ما از دبیرکل سازمان ملل خواستیم در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی تحقیق کند. در شرایطی که بازرسان سازمان ملل در سوریه هستند، دولت سوریه چه نفعی از استفاده از سلا‌ح‌های شیمیایی می‌برد.

جعفری با بیان اینکه همکاری روسیه و سوریه در سازمان ملل همکاری مستحکمی است، بیان کرد که بسیاری از کشورهای عضو شورای امنیت از توطئه‌ها علیه سوریه آگاه هستند.

وی تصریح کرد، آنچه که امروز در منطقه رخ می‌دهد، به نفع رژیم صهیونیستی و سانسور کردن مساله فلسطین است.

این مسوول سوری خاطرنشان کرد: برخی از سفیران، کشورهای غربی از مواضع کشورهایشان در قبال سوریه ناراضی هستند، و این امر به این دلیل نیست که سوریه را دوست دارند، بلکه از آن جهت است که آنها معتقدند نباید از جبهه النصره و گروه‌های تندرو حمایت به عمل بیاید. یک نفاق سیاسی وجود دارد که مسوولان غربی از آن آگاه شده‌اند.

وی اعلام کرد: آمریکا در چارچوب سیاست‌های دوگانه تعامل می‌کند و این معیارها را برای خود اجرا نمی‌کند.

جعفری اعلام کرد: سناریوی مقدمه‌چینی‌ها برای حمله نظامی آمریکا و غرب به سوریه به همان روشی که در عراق و کویت صورت می‌گرفت، با هدف اعمال فشار بر دمشق برای امتیازدهی است اما این اقدامات بخشی از هالیوود غرب است که هدف از آن ایجاد جنجال رسانه‌ای است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه تعامل لبنان در سازمان ملل و پیش گرفتن سیاست عدم مداخله گفت: به لحاظ ظاهری من می‌گویم بله اما از لحاظ محتوا به آن باور ندارم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha