• دوشنبه / ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 92011905152
  • خبرنگار : 71474

شورای رقابت همچنان در حال تصمیم‌گیری

قیمت خودرو تا پایان فروردین به خوان آخر می‌رسد؟

قیمت خودرو تا پایان فروردین به خوان آخر می‌رسد؟

جلسه عصر دیروز شورای رقابت برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت اعلام دستورالعمل قطعی قیمت خودرو به پایان فروردین ماه سال جاری موکول شد.

جلسه عصر دیروز شورای رقابت برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت اعلام دستورالعمل قطعی قیمت خودرو به پایان فروردین ماه سال جاری موکول شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پیش از این جمشید پژویان رئیس شورای رقابت اعلام کرده بود که جلسه دیروز این شورا که نخستین جلسه سال 92 بود به ارائه گزارشی در رابطه با اقدامات شورای رقابت اختصاص خواهد داشت و تصویب دستورالعمل قطعی به پایان فروردین سال جاری موکول می شود.

اما پیش از این یکی از اعضای کمیسیون اصل نود مجلس ضمن انتقاد از تاخیر شورای رقابت در اعلام دستورالعمل قطعی قیمت خودرو به این شورا هشدار داده بود در صورتی که قیمت خودرو را تا پایان فروردین مشخص نکند با آن بنا بر قانون برخورد خواهد شد.

این در حالی است که این اظهار نظر از سوی شورا بی پاسخ نماند و پژویان بار دیگر با فرا قانونی دانستن شورای رقابت اعلام کرد هیچ فرد و یا نهادی حق دخالت در وظایف شورای رقابت را ندارد و قانون صراحتا حق قیمت گذاری کالاهای انحصاری که خودرو را نیز مشمول می شود به این شورا سپرده و با توجه به دستور مستقیم رئیس جمهور تکلیف در این حوزه کاملا مشخص است.

اما طرف دیگر این ماجرا خودرو سازان هستند که از ابتدای اعلام دستورالعمل موقت قیمتی شورای رقابت به انتقاد از آن پرداخته و اعلام کردند اجرایی شدن چنین طرحی به ضرر خودرو سازان تمام خواهد شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در اولین اظهارنظر درباره قیمت خودروها در سال جدید نیز اظهار کرد که مصوبه شورای رقابت درباره کاهش قیمت خودروها اجرایی نخواهد شد.

احمد نعمت‌بخش در پاسخ به ایسنا در مورد اینکه براساس مصوبه اسفندماه سال گذشته شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی در حد قابل ملاحظه‌ای باید کاهش یابد، آیا این اتفاق خواهد افتاد؟ تاکید کرد: شرکت‌های خودروساز نمی‌توانند محصولات خود را با زیان بفروشند بنابراین قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت.

نعمت‌بخش ادامه داد: مصوبه قیمت‌گذاری شورای رقابت دارای ایراداتی است به‌گونه‌ای که این شورا مبنای قیمت‌گذاری را نرخ‌های شهریور ماه سال 91 به اضافه تورم بخشی شش ماهه دوم سال قرار داده است

در حالیکه قیمت شهریورماه سال 91 خودروها همان قیمت‌های مصوب اسفند ماه سال 90 بود.

بنابراین شورای رقابت باید این مصوبه را اصلاح کرده و مبنای قیمت‌گذاری را نرخ‌های اسفند ماه سال 90 به اضافه تورم 12 ماهه سال 91 قرار دهد. در این صورت مصوبه این شورا را اجرا خواهیم کرد.

اما رئیس شورای رقابت در واکنش به این اظهار نظر با بیان این‌که دبیر انجمن خودروسازان وجاهت قانونی لازم برای سخن گفتن راجع به مصوبه این شورا را ندارد، گفت: ایشان باید ابتدا وکالت خود از خودروسازان را ثابت کرده سپس راجع به مصوبه شورای رقابت سخن بگویند.

بر این اساس با تمام این تفاسیر بازار خودرو از نظر قانونی موظف است در حال حاضر به دستورالعمل موقت شورای رقابت که بر اساس آن باید بهای خودرو بر حسب قیمت شهریور سال 91 و تورم بخشی 6 ماهه دوم سال 91 تعیین شود، عمل کند که البته شرایط نشان می دهد این دستورالعمل نه توسط خودروسازان چندان جدی گرفته شده و نه در بازار چندان به آن عمل می شود.

حال باید دید سرانجام بازار خودرو چه خواهد شد و این هفت خوان چه سرنوشتی خواهد داشت و سرانجام این مارپیچ به کام چه کسی شیرین خواهد شد؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۱۲:۵۸

شما را به خدا، کسی بر بازار خودرو نظارت داشته باشد. لااقل تا نهایی شدن قیمت، بازار تحت نظارت سازمان بازرسی قرار گیرد. بازار خودرو بی‌در و پیکر شده است. مسئولین به داد مردم برسند.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۱۳:۲۷

چرا کسی جلوی آقای نعمت‌بخش نمی‌ایسته؟ این آقا فکر می‌کنه چیکاره است؟ واقعاَ چیکاره است؟ اصلاَ تعیین قیمت ماشین به اون چه ربطی دارد؟ مگر خودروسازان خودشان زبان ندارند که ایشان صحبت می‌کنند؟ مردم مطلع باشید این بالا و پایین پریدن آقای نعمت‌بخش نشانگر این است که ایشان فقط به فکر سهم خودش از سود کلانی است که خودروسازان می‌کنند! و گرنه چه چیزی عاید این آقا می‌شود که این‌گونه بالا و پایین می‌پرد! تنها راه کنار گذاشتن ایشان و امثال ایشان، فقط تحریم خودروي داخلی است، نخرید، نخرید، نخرید...

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۰ ۰۰:۴۹

کاملا موافقم این آقا کیه؟ چرا این قوه قضاییه کاری نمی‌کنه؟ فقط وقتی کسی حرفی زد راجع به انتخابات نیاید وسط! الان ببینید این مرد کیه چه کاره است؟ سهام داره چیه؟ دارایی‌هاش چی‌هاست؟

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۱۴:۳۱

آقای نعمت‌بخش! جنابعالی هم اگر از خرداد 91، مبلغ 10 میلیون تومان پول می‌دادی ایران‌خودرو تا راناي 15 میلیون تومانی بگیری حالا بعد از 10 ماه بگن بايد 31 میلیون تومان بدهي، باید هم طرفداری از خودروسازها بکني.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۱۵:۳۱

ان‌شاءالله گرون بشه!

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۱۸:۴۵

فکر کنم خیلی پولداری یا از آدمای خودروسازا هستی که این‌قدر سیری و دوست داری گرون بشه!

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۱۵:۵۵

همه با هم یک‌صدا تکرار کنید: من ماشین نمی‌خرم، تو ماشین نمی‌خری، او ماشین نمی‌خرد، ما ماشین نمی‌خریم، شما ماشین نمی‌خرید، آنها ماشین نمی‌خرند. اگه این تکلیف رو خوب انجام بدیم بهتون قول می‌دم پرادو رو به قیمت کارخانه تو ژاپن همینجا تحویل می‌گیريم.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۱۶:۱۵

متاسفم براي خودروسازان!

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۱۶:۴۶

قیمت خودرو تغيیر نمی‌کنه! یعنی نمی‌ذارند ارزون بشه. اگه این آقای پژویان روی قیمت خودرو پافشاری کنه و ماشین رو ارزون کنه، زیرابش رو می‌زنند و از مسئولیت خلع می‌شه یا می‌شه مشاور یا اینکه بیکار می‌شه...!

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۱۸:۴۰

ولی عجب بازاری شده ها! دو تا خودرو هم‌مدل و هم‌شکل ایرانی با هم 3 - 4 ميليون تومن اختلاف قیمت دارن. هر کی هر چی دوست داره می‌گه! این رو می‌گن نظارت!

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۲۲:۳۶

اگه همه دست به دست هم بدیم، بدانید این که اقای نعمت‌بخش و خودروساز است، دیگران هم کاری نمی‌توانند بکنند. ولی امان از اختلاف و چنددستگی بین ما. تاکنون غیرت به خرج داده‌ایم و خودرو نخریدیم باز هم ادامه بدیم و صبر کنیم شک نکنید که درست می‌شود. وقتی من و تو نخریم با این مونتاژکاری شده‌های انبار شده چکار می‌کنند؟ پس نمی‌خریم تا قیمتها واقعی شود.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۲۲:۳۹

به نظر معقول‌ترین و منطقی‌ترین راه مبارزه با گرون‌فروشی همان گفته قدیمی‌هاست. سزای گرون‌فروش نخریدنه و به‌راستی چی می‌شد اگه همگی دست به دست هم آنطور که تا حالا با دشمنان برخورد کرده‌ایم با این گروه منفعت‌گرا هم مقابله کنیم. آخ که چی می‌شه.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۲۲:۴۷

مردم را فدای "ن" کنید! ایشان مار خورده‌اند، اژدها شده‌اند دیگه کسی نمی‌تونه جلودارش باشه حتی رئیس‌جمهور!

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۲۳:۳۶

با عرض سلام و احترام، همانطور که مستحضرید برای پیش‌خريدهای عید غدیر تحویلی اسفند 91 دعوتنامه صادر شده و تا فردا 20 فروردین 92 بیشتر مهلت پرداخت نداریم. اما با این حال شورای رقابت وعده نهایی شدن دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو تا آخر فروردین ماه می‌دهد. حال این سوال پیش می‌آید که این وسط تکلیف ما چیست؟ چرا ما باید چوب تعلل و بی‌تدبیری آقایان تصمیم‌گیرنده را بخوریم؟ آیا اگر خودتان چندین ماه از آبان ماه وجهی در اختیار ایران‌خودرو قرار داده بودید و حالا شما را تهدید می‌کردند در صورت عدم پرداخت تا فردا انصرافی تلقی می‌شوید باعث ناراحتی و تشویش شما نمی‌شد؟ که به راحتی می‌فرمایید می‌توانید انصراف دهید و وجهتان را پس بگیرید؟ آیا می‌دانید حداقل 30 روز وجهمان در اختیار خودروساز خواهد بود؟ یا اگر خود شما بودید می‌توانستید وجه 14 ميلیون تومان اضافی برای تندر 90 را ظرف یکی دو ماه فراهم آورید و به حساب خودروساز بریزید؟ حتی به فرض اینکه عده‌ی قلیلی هم این مبلغ را بتوانند فراهم آورند چه تضمینی به استرداد وجه در صورت ارزانتر شدن خودرو وجود دارد؟

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۲۳:۳۸

از شما خبرگزاری محترم درخواست دارم در مورد ما پیش‌خربدهای عید غدیر تحویلی اسفند ۹۱ که نهایتا فقط تا سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۹۲ مهلت پرداخت دعوتنامه‌های نجومی آقایان ایران‌خودرو را داریم پیگیری فرمایید. اگر بناست قیمتها کاهش یابد تکلیف ما تا فردا چه خواهد شد؟ توانایی پرداخت مبالغ اضافی را هم نداریم. با تشکر

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۲۳:۳۹

به نظر من نهادهای مسئول مانند شورای رقابت و مانند آن در برابر مردم احساس مسئولیت نمی‌کنند والا این همه مسئله را کش نمی‌دادند و با جلسات فشرده و مقداری از خودگذشتگی به سرعت مسئله را جمع می‌کردند و یک کلام می‌گفتند قیمت این و تمام. آن وقت همه حداقل تکلیف خودشان را می‌دانستند که چه کنند. این همه طول دادن و جلسات را به تعویق انداختن و به آینده موکول کردن یا به معنای بی‌مسئولیتی است یا عدم درک وضعیت جاری.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۲۳:۳۹

لطفا در مورد تکلیف پیش‌خريدهای آبان ماه خودرو که تحویلی اسفند ماه بوده‌اند پیگیری نمایید. ایران‌خودرو مرتب پیامک می‌زند که تا 20 فروردین باید مبلغ را بپردازید، و حال آنکه اساسا دعوتنامه‌ها بر پایه قیمتگذاری تجاری است که توسط رییس مجلس و شورای رقابت رد شده است. ما این وسط بلاتکلیفیم که چه کنیم. با تشکر پاسخ

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۱۹ ۲۳:۴۷

یک بام و دو هوا! در آبان‌ماه 91 تندر90 ثبت‌نام کردیم تحویل آخر اسفند و آخر بهمن با یک قرارداد بهمن تحویل گرفته به قیمت ثبت‌نام. اسفند اگر بخواهد تحویل بگیرد باید به قیمت اسفند تحویل بگیرد. مسئولین این معادله را حل کنند.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۰ ۰۷:۴۲

دولتي كه با پول خودروسازان انتخاب شود! نمي‌تواند قيمت كنترل كند و الا...

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۰۴:۳۴

سلام:اولا خودروهای بازار دست دلال هایی هستش که هنوز ماشین فراوان دارند و به مافیای خودرو وابستگی دارند و تا خون مردمو مثل زالو نخرند دست از این صنعت برنمی دارندو دوما: این سازمان بازرسی کل کشور و تعزیرات حکومتی کارشان چیه؟ سوما:چرا مجلس و دولت از قوانین حمایت نمی کنن و خودرو سازان را مجبور به تمکین و رعایت حقوق مصرف کننده نمی کنند. چهارما:چرا مصرف کننده فهیم داخلی خودرو را از مصرف کننده عراقی گرانتر میخره؟ پنجما:آی مسئو لین,سازمان حمایت از مصرف کننده,سازمان بازرسی کل کشور ,نمایندگان مجلس,کمسیون اصل90,و...به فکر مردم باشید.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۱۰:۴۴

چطور میخواین قیمت خودرو رو با حساب افزایش تورم بدین به ملت؟مگه اگه تورم رفته بالا حقوق و درآمد مردم هم رفته بالا که میخواین قیمت خودرو رو با افزایش تورم ببرین بالا؟چه خبره تو این مملکت

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۲ ۲۱:۵۵

منم با بقیه موافقم هیچ کس نباید ماشین بخره این خودروسازای سودجو سوءاستفاده کردن آخه این مردم بیچاره چه گناهی کردن که دارن تو یه همچین مملکت گل و بلبلی زندگی میکنند که شب میخوابن صبح پا میشن قیمتا میلیونی تغییر میکنه واقعاً شورشو درآوردن

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۲۳:۵۱

مردم بدبخت ایران که باید تولیدات داخلیو خودروهایی مثل پراید را که تا پارسال همین موقع 9 تومان بوده را به قیمت 2 برابر بخرند. بدبخت اون کسی که با وام و قرض و بدبختی 10 تومان جور کرده پراید بخره تا مسافرکشی کنه خرج زن و بچه بده حالا دیگه اون کارم نمیتونه بکنه. چرا؟ چون ثروتمندان عرصه خودروسازی بخاطر نفع شخصی خوشون این حق کوچک رو نیز ازاین ملت گرفتن. متاسفم که یک ایرانی هستم ومجبورم این وضع رو تحمل کنم. امیدوارم كسی پیدا بشه تا بتونه جلوی این گرانی خودرو رو بگیره و قیمتها رو به طور محسوسی پایین بیاره نه اینکه یک خودرو 10 میلیون گران بشه ولی از این‌ور 1 میلیون ارزون بشه بعد بگن کاهش دادیم. نه این کاهش دادن نیست این کلاه شرعیه فقط! مردم می‌فهمن...

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۳ ۲۳:۵۹

تنها راه‌حل نخریدن خودرو هستش. دست به دست باید بدیم برای 3 ماه خودرو نخریم تا خودروهایی که با قیمت نجومی می‌فروشن رو دستشون بمونه اون‌وقت قول می‌دم 206 که الان شده 32 به همون قیمت 15 میلیون پارسال بتونیم بخریم. سزای گرانفروشی نخریدن است و بس.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۴ ۰۰:۳۰

بخدا قسم دختر من پولاش رو با هزار امید وآرزو و زحمت جمع کرده بود یه ماشین بخره الان 6 ماهه معطله ببینه ارزون میشه یا نه مسئولین محترم حرف آخر رو یه دفعه بزنید بخدا با این کاراتون آه جوونا دامنگیرتون میشه خواهش میکنم بعنوان یه مادر التماستون میکنم مردم رو درک کنید قیمت رو پایین بیارید آخه بچه من وا مثال اون چه گناهی کردن که بعد اینهمه پول جمع کردن نتونن یه خودروی داخلی بخرند؟ شمارو به جان فرزندانتون قسم میدم شمارو به دل شکسته مادرپدرا تو این گرانی قسم میدم قیمتهارو بیارید پایین خانواده ها در شرف راهی شدن به تیمارستان هستن سر گرونی بنیان خانواده ها داره میپاشه کمک کنید کمک کنید بخاطر مردم یه ذره از حق خودتون کوتاه بیاید متشکرم ازتون

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۴ ۱۱:۰۶

چرا مسئولین به داد مردم برسند؟ خودمون باید از خودمون شروع کنیم. نخرید ماشین نخرید. ماشین که نان و شیر و برنج نیست که مایحتاج باشه. نخرید 6 ماه نخرید اگر به قیمت پارسال برنگشت اونوقت اعتراض کنید.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۶ ۲۱:۴۷

این حرفا چیه؟ مگه خودروسازان هم وايستادن تا ما نخریم؟ خودروساز مگه کیه؟ دولته و دولتم به نظر شما ضرر میکنه؟...

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۸ ۱۳:۰۸

ضرر میکنه مطمئن باش ضرر میکنه. اینهمه خودروی تولید داخل اگه رو دستشون بمونه مطمئن باش 100 درصد ضرر میکنه.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۹ ۲۳:۵۸

واقعاً آدم آتیش میگیره این وضعیت رو میبینه و این حرفا رو می‌شنوه اما کو گوش شنوا! نخریم؟ من و شماو 10 نفر دیگه نمیخریم برخي از ما ایرانیا خیلی پوست کلفتیم این شرایط توی هر کشور دیگه بود دولت رو از اعتراض عاصی می‌کردن. فکر کردین برخي آقایون ما یه‌دار و مسئولا به فکر کسی‌ان؟ نه هرکی به فکر خویشه... هیچکار نمی‌شه کرد جز صبر!