• یکشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91110804778

/کنفرانس وحدت اسلامی/

آیت‌الله اراکی: در پی راهکارهای عملی برای تقریب باشیم

آیت‌الله اراکی: در پی راهکارهای عملی برای تقریب باشیم

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ما باید در بیست و ششمین کنفرانس وحدت و دیگر برنامه‌های تقریب مذاهب اسلامی در پی راهکارهایی عملی جهت مقابله با سه پدیده ایجاد تفرقه در میان مسلمانان، تکفیر مسلمانان و هتک حرمت و ریختن خون آنان باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ما باید در بیست و ششمین کنفرانس وحدت و دیگر برنامه‌های تقریب مذاهب اسلامی در پی راهکارهایی عملی جهت مقابله با سه پدیده ایجاد تفرقه در میان مسلمانان، تکفیر مسلمانان و هتک حرمت و ریختن خون آنان باشیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله محسن اراکی در افتتاحیه بیست و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، با تبریک سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) اظهار کرد: امیدواریم در این همایش بزرگ بتوانیم به بررسی مشکلات جهان اسلام پرداخته و راه‌حل‌هایی برای آنها بیابیم.

وی افزود: ما از این همایش بزرگ انتظار داریم تا در مورد مشکلات و بحران‌هایی که جامعه اسلامی با آن دست به گریبان است به ویژه بزرگترین آنها یعنی فتنه ایجاد تفرقه و جنگ میان مسلمانان چاره‌اندیشی کند و ما با این همایش بتوانیم در این عرصه با هم‌اندیشی و بسیج امکانات راه‌حلی برای آن بیابیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: این عالمان بزرگ جهان اسلام هستند که باید راه‌حل مشکلات جهان اسلام را بیابند و ما نباید از سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه توقعی داشته باشیم و آنان را حلال این مشکلات بپنداریم.

اراکی با بیان این‌که «آیا می‌توان چشم بر هم گذاشت و از این همه فجایع که در کشورهایی چون سوریه،‌ بحرین و ... صورت می‌پذیرد صرف‌نظر کرد؟» ادامه داد: مگر اسلام،‌ قرآن و پیامبر به ما اجازه می‌دهند که در برابر این وقایع دست روی دست بگذاریم و مگر آنها به ما دستور ندادند که صلح را در جهان برپا کنیم؟

وی اظهار کرد: از شاخصه‌های اصلی امت اسلامی وحدت آن است و اگر در جامعه اسلامی فتنه‌ای برپا شد باید دانست که چنین جامعه‌ای دچار بیماری شده و از راه رسول اکرم(ص) نیز فاصله گرفته است.

وی با بیان این‌که «امت اسلامی تفرقه‌پذیر نیست» گفت: وظیفه همه عالمان اسلامی ایجاب می‌کند که در مسیر ایجاد وحدت جهان اسلام و امت واحده اسلامی تلاش کنند. به ویژه با نسیم بیداری اسلامی که در حال حاضر در جامعه اسلامی ایجاد شده است باید برای ایجاد بهار اسلامی تلاش کنیم تا در آن جوانه اسلامی بروید و تبدیل به درخت تنومند شود که سایه آن بر همه جهان اسلام افکنده شود.

اراکی گفت: امیدواریم که در این گردهمایی بزرگ علمای اهل سنت و شیعه که از همه نقاط جهان در این مجمع دور هم جمع شده‌اند برای حل بحران‌های جهان اسلام چاره‌ای اندیشیده و برنامه خود را در این زمینه گفته و گامی برای حل مشکلات کشورهایی چون سوریه،‌ بحرین، عراق و دیگر نقاط جامعه اسلامی بردارند.

وی گفت: این دشمن است که برای آتش‌افروزی در جهان اسلام سعی می‌کند و ما با اطلاع از این موضوع باید جلوی صدور فتواهای ضد اسلامی را نیز بگیریم.

وی افزود: چگونه یک فتوا می‌تواند خلاف نص صریح قرآن و سنت رسول خدا(ص) باشد؟

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: در این همایش ما باید چاره‌ای برای سه پدیده خطرناک در جامعه اسلامی بیاندیشیم که آنها عبارتند از ایجاد تفرقه، تکفیر مسلمانان و هتک حرمت ریختن خون افراد مسلمان است و باید بدانیم که این سه پدیده خطرناک در حال حاضر جهان اسلام را تهدید می‌کنند.

اراکی گفت: تاکنون کنفرانس تقریب مذاهب اسلامی توانسته است دو مرحله را پشت سر بگذارد که یکی از آنها طراحی،‌ استنباط،‌ تشریح و تبیین مبانی ضرورت و راهکارهای وحدت در جامعه اسلامی است که بر این اساس مجمع تقریب مذاهب اسلامی توانسته انبوهی از تحقیقات را در این زمینه به جامعه اسلامی ارایه کند.

وی گفت:‌ همچنین دومین مهمی که تاکنون در کنفرانس‌های تقریب مذاهب اسلامی صورت پذیرفته است ایجاد گفتمان تقریب و وحدت و ترویج آن در جامعه اسلامی با تلاش بزرگان ما بوده است و بر این اساس گفتمان وحدت در جامعه اسلامی گفتمانی رایج شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: راه افتادن موسساتی برای تقریب مذاهب و ادیان در نقاط مختلف جهان در نتیجه ترویج گفتمان تقریب در آنها بوده است که این مهم از طریق مجمع تقریب مذاهب اسلامی و زیر نظر مقام معظم رهبری صورت گرفته است.

وی اظهار کرد:‌ امروز ما باید آنچه که نظریه‌پردازی کرده و ترویج داده‌ایم را به ثمر نشانده و در این اجلاس و دیگر برنامه‌هایمان آنها را به برنامه‌هایی عملی تبدیل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha