• شنبه / ۲ دی ۱۳۹۱ / ۰۷:۳۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91100200449
  • خبرنگار : 71461

وفاداری از جلوه‌های کرامت انسان است

وفاداری از جلوه‌های کرامت انسان است

یک مدرس عرفان و فلسفه با بیان این‌که «کرامت از صفات والای انسان است» گفت: حقیقت انسان با اوصاف و کمالاتی مزین و سنجیده می‌شود که مهمترین آن کرامت انسانی است.

یک مدرس عرفان و فلسفه با بیان این‌که «کرامت از صفات والای انسان است» گفت: حقیقت انسان با اوصاف و کمالاتی مزین و سنجیده می‌شود که مهمترین آن کرامت انسانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «مبداء کرامت خداوند است و انسان را نیز کریم آفریده است» اظهار کرد: انسانی که در رفتار، گفتار و کردار، کار بدون عیبی را ارائه کند و منزه از زشتی و آراسته به کمال باشد این کار کریمانه‌ای است.

این عضو بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء تصریح کرد: ‌امام حسین (ع) از این کرامت برخوردار بودند و علی رغم تمام سختی‌ها هیچ گاه از حد و مرز اخلاق و عزت خارج نشد.

وی با بیان این‌که «اخلاق سه حوزه برای انسان‌ها دارد» ادامه داد: اخلاق سیئه به رذایل و زشتی‌ها مربوط می‌شود، اخلاق حسنه به معنی حسن، نیکی و گذشت است و اخلاق کریمانه که علاوه بر گذشت باید فرد به بهترین نحو ممکن برخورد شود.

واعظ‌ جوادی ادامه داد: اصحاب امام حسین (ع) نیز از اوصاف کریمانه برخوردار بودند و علاوه بر این‌که از دشمن هیچ گاه چیزی طلب نکردند همواره با عزت و کرامت هم رفتار می‌کردند و امام در هنگام وداع به اهل بیت (ع) گفتند مبادا کاری کنید که موجب نقض عظمت و کرامت دین ما شود.

این مفسر علوم قرآنی با بیان این‌که «نهضت امام حسین (ع) از کرامت بالایی برخوردار بود» گفت: وفا از جلوه‌های کرامت است که این امر را در اصحاب امام حسین (ع) به طور واضح می‌بینیم و این وفاداری عادی نیست، امری است که خاستگاه آن کرامت است.

وی با بیان این‌که «معروف امری است که عقل آن را خوب می‌داند و منکر چیزی است که عقل و نقل آن را نهی می‌کند» گفت: انسان برای رسیدن به کرامت باید از مرحله امر به معروف و نهی از منکر گذر کند.

واعظ جوادی در پایان گفت: ما باید در مقابل ارزش‌های جامعه موضع خود را مشخص کنیم و همواره اخلاق کریمانه را حفظ و اگر جامعه‌ای معروف را درست انجام ندهد در چنین جامعه‌ای کرامت رخ نمی‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha