• چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۱ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91042817375
  • خبرنگار : 71353

/انفجار در ساختمان امنيت ملي سوريه/

وزير دفاع سوريه كشته شد/تعيين وزير دفاع جديد و 5 انفجار ديگر در دمشق/واكنش‌ها

وزير دفاع سوريه كشته شد/تعيين وزير دفاع جديد و 5 انفجار ديگر در دمشق/واكنش‌ها

در پي انفجار در ساختمان امنيت ملي سوريه كه امروز (چهارشنبه) روي داد، چندين تن از جمله وزير دفاع كشته شده‌اند. تازه‌ترين خبرها حاكي از اين هستند كه وزير كشور سوريه نيز زخمي شده است.

در پي انفجار در ساختمان امنيت ملي سوريه كه امروز (چهارشنبه) روي داد، چندين تن از جمله وزير دفاع كشته شده‌اند. تازه‌ترين خبرها حاكي از اين هستند كه وزير كشور سوريه نيز زخمي شده است.

دولت سوريه در پي اين انفجار و كشته شدن وزير دفاع، "فهد جاسم الفريج"، رئیس ستاد مشترک، را به عنوان وزير دفاع جديد تعيين كرد.

همچنين گزارش شده است، پس از انفجار در مقر امنيت ملي، پنج انفجار ديگر يك مقر نظامي را در دمشق به لرزه درآورد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از سايت اينترنتي النشره، بنا بر گزارش‌ها انفجاري ساختمان امنيت ملي سوريه واقع در دمشق را در زمان برگزاري نشست مسئولان امنيتي و برخي وزيران كابينه اين كشور هدف قرار داد كه بنا به گزارش تلويزيون دولتي سوريه سپهبد "داود راجحة" وزير دفاع سوريه در اين انفجار كشته شد.

در گزارش تلویزیون سوریه اعلام شد: "وزیر دفاع در بمب‌گذاری تروریستی که مرکز امنیت ملی را هدف قرار داد، به شهادت رسید."

هم‌چنين به گزارش المنار، بنا به گفته مخالفان، اين انفجار همزمان با نشست هفته‌اي هسته كنترل بحران سوريه رخ داده و در آن "آصف شوكت"، معاون رييس ستاد مشترك ارتش سوريه كه شوهر خواهر بشار اسد است نيز كشته شده و "هشام بختيار" رئيس دستگاه امنيت ملي سوريه زخمي شده‌ است.

انفجار در دمشق

هنوز آمار دقيقي از قربانيان اين حمله منتشر نشده است.

خبرگزاري رويترز نيز گزارش كرده طراح و عامل اصلي اين انفجار يكي از محافظان شخصي بشار اسد بوده است.

نيروهاي گارد رياست جمهوري در اطراف بيمارستان الشامي واقع در نزديكي محل انفجار مستقر شده‌اند.

شبكه العربيه به نقل از منابع سوري گزارش داد كه احتمالا "محمد شعار"، وزير كشور سوريه نيز در ميان كشته شدگان است اما تلويزيون سوريه اين خبر را رد و اعلام كرد وي زخمي شده است.

بنا بر گزارش‌ها، ژنرال حسن ترکمانی، مشاور ارشد نظامی بشار اسد و وزیر سابق دفاع نیز كه در انفجار امروز مجروح شده بود، جان باخته است.

در همين حال نيروهاي مخالف سوريه موسوم به "ارتش آزاد سوريه" و گردان "لواءالاسلام" كه مسئوليت اين انفجار را بر عهده گرفته‌اند، اعلام كردند كه حمله انتحاري نبوده و مخالفان در چند روز گذشته با همكاري محافظان ساختمان مورد حمله، مواد منفجره را وارد ساختمان كردند و انفجار از راه دور كنترل شده است.

مرکز امنیت ملی سوریه در محله روضه در مرکز شهر دمشق قرار داد و سفارت ترکیه در همسایگی آن واقع است.

این حمله زمانی رخ داده است که گزارش‌ها حاکی از ادامه نبرد در اطراف پایتخت است.

همچنین گزارش شده است که یکی از پادگان‌های ارتشی مشرف به مقر ریاست جمهوری به آتش کشیده شده است.

این در حالی است که مقامات سوری هرگونه ادعا مبنی بر حمله شورشیان به اهداف نزدیک به دمشق را رد می‌کنند.

• پنج انفجار ديگر

پس از وقوع انفجار در مركز امنيت ملي سوريه، بنا بر گزارش خبرگزاري رويترز پنج انفجار ديگر نيز در نزديك يك مقر نظامي كه محل فرماندهي ماهر اسد، فرمانده يگان نيروهاي ويژه سوريه در دمشق مي‌باشد، رخ داده است.

• بيانيه نيروهاي مسلح

با اعلام خبر انفجار در مركز امنيتي سوريه، نیروهای مسلح اين كشور در بیانیه‌ای اعلام کردند که مصمم‌تر از پیش با تروریست‌ها مقابله خواهند کرد.

در اين بيانيه تاكيد شده است: به هيچ وجه عمليات انجام شده باعث تضعيف روحيه نيروهاي نظامي سوريه نخواهد شد و نظاميان سوري عمليات رويارويي خود با تروريست‌ها را افزايش مي‌دهند.

در اين بيانيه تاكيد شده است كه تروريست‌ها در هر نقطه‌اي از سوريه باشند به دام خواهند افتاد و به مجازات اعمال خود مي‌رسند.

در همين حال وزير اطلاع رساني سوريه نيز در سخناني كه از تلويزيون رسمي اين كشور پخش شد، گفت: اين اقدام مخالفان گام آخر آنها در رويارويي با نظام است و بايد بدانند كه مقابله با آنها به شكلي قاطع در تمام سوريه آغاز خواهد شد.

عمران الزعبي در ادامه گفت: مسئوليت آنچه در سوريه مي‌گذرد و انفجار به عهده كشورهاي غربي و عربي حامي مخالفان سوريه است و رهبران آنها هر جا باشند تحت پيگرد قرار خواهند گرفت.

همچنين وزیر اطلاعات سوریه «اقدامات تروریستی» امروز را، که به کشته شدن مقامات ارشد این کشور انجامید، «آخرین فصل از توطئه آمریکایی-غربی-اسرائیلی» علیه سوریه خواند.

• واكنش‌ها

- به گزارش بي.بي.سي، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که انفجار امروز دمشق بر لزوم تصویب قطعنامه‌ای جدید در سازمان ملل درباره سوریه صحه می‌گذارد.

- ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگليس می‌گوید که کشته شدن مقام‌های ارشد نظامی سوریه نشان می‌دهد که سازمان ملل برای پایان دادن به مناقشه باید اقدامی جدی انجام دهد.

- سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می گوید که "نبردی تعیین کننده" در سوریه در جریان است اما هشدار داد که حمایت از مخالفان بشار اسد بیهوده است.

- خبرگزاری‌های روسیه اعلام کرده‌اند که انفجار امروز دمشق موضع روسیه را برای وتو کردن پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی انگليس در شوراي امنيت تغییر نمی‌دهد.

-وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که حمله امروز دمشق لزوم اقدام سیاسی فوری برای حل مناقشه سوریه را نشان می‌دهد.

-لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا گفت که باید به بشار اسد فشار بیشتری آورد تا از قدرت کنار برود و زمینه انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در سوریه فراهم شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha