• پنجشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91042917724
  • خبرنگار : 71145

/تحولات جديد سوريه/

تاكيد دبيركل‌ سازمان ملل بر توقف خشونت‌ها در سوريه/ نشست امروز شوراي امنيت درباره دمشق

تاكيد دبيركل‌ سازمان ملل بر توقف خشونت‌ها در سوريه/ نشست امروز شوراي امنيت درباره دمشق

در پي انفجار تروریستی در ساختمان امنيت ملي سوريه در دمشق، دبيركل سازمان ملل نسبت به افزايش خشونت‌ها در سوريه ابراز نارضايتي كرد و اين انفجار را محكوم نمود.

در پي انفجار تروریستی در ساختمان امنيت ملي سوريه در دمشق، دبيركل سازمان ملل نسبت به افزايش خشونت‌ها در سوريه ابراز نارضايتي كرد و اين انفجار را محكوم نمود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از پايگاه اينترنتي النشره، بان كي مون، دبيركل سازمان ملل در بيانيه‌اي اعلام كرد: اقدامات خشونت‌آميز كه از سوي هر طرفي در سوريه صورت مي‌گيرد غيرقابل قبول و به منزله نقض طرح شش جانبه كوفي عنان، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب به سوريه است.

در اين بيانيه عنوان شده است: بان كي مون شديدا نسبت به گزارش‌هايي كه در خصوص ادامه استفاده از سلاح‌هاي سنگين در سوريه وجود دارد، نگران است.

بر اساس اين بيانيه، نابساماني اوضاع سوريه اين مساله را ضروري‌تر مي‌سازد كه طرف‌هاي درگير بايد اقدامات خشونت‌آميز را فورا متوقف و طرح كوفي عنان را اجرا كنند.

بان كي مون از شوراي امنيت خواست به وظايف خود عمل كند و يك اقدام دسته جمعي و فعال را بر اساس تعهدات نسبت به منشور سازمان ملل و با توجه به اوضاع سوريه صورت دهد.

دبيركل سازمان ملل تصريح كرد: زمان يك عنصر ريشه‌اي است و ملت سوريه از مدت‌ها پيش شاهد رنج و مشكلات عديده‌اي است و بايد خونريزي‌ها در اين كشور متوقف شود.

از سوي ديگر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، مردم سوريه در واكنش به انفجار تروريستي دمشق تظاهراتي گسترده در ميدان المحافظه در پايتخت اين كشور برگزار کردند و شعارهایی علیه تروریست‌ها و موضع رژیم‌های عربی سر دادند.

در همین حال، سرلشگر هشام الاختيار، رئيس دفتر شوراي امنيت ملي سوريه تحت عمل جراحي قرار گرفت و از اتاق مراقبت‌هاي ويژه در بيمارستان به بخش منتقل شد.

همچنين به گزارش خبرنگار العالم در دمشق و بر اساس اطلاعات اوليه انفجار ساختمان سازمان امنیت ملي به دلیل انفجار مواد منفجره در داخل یک خودرو بوده است که بر اثر آن وزیر دفاع، معاون وزیر دفاع و دستیار معاون رئیس جمهور کشته شده و شماری دیگر از مسئولان امنيتي در اين انفجار زخمی شدند.

خبرنگار العالم در دمشق از برقراري تدابير شديد امنيتي، آماده باش نيروهاي امنيتي و اجراي عمليات بازرسي در دمشق خبر داد و گفت: در ساعات گذشته به ويژه پس از انفجار در ساختمان سازمان امنیت ملي در دمشق، اطلاعاتی درباره جدا شدن مسئولان سوری از نظام سوریه منتشر شده که در راستای جنگ روانی است و صحت ندارد.

خبرنگار العالم گفت: نماي بيروني ساختمان كه هدف انفجار قرار گرفت، تقريبا تخريب شده و همه زخمي‌ها به بيمارستان منتقل شده‌اند همچنین احتمال مي‌رود كه در ميان زخمي‌ها برخي از فرماندهان امنيتي حضور داشته باشند.

اين خبرنگار كه پس از انفجار به بسياري از مناطق و خيابان‌هاي سوريه رفته است، ادامه داد: اوضاع در اكثر مناطق سوریه عادي است و فقط در اطراف محل انفجار نيروهاي امنيتي درحالت آماده باش هستند و در ديگر مناطق شهر اوضاع عادي و آرام است اما در برخي از مناطق عمليات تعقيب گروه‌هاي مسلح اجرا مي‌شود.

وی با اشاره به یکسان بودن تاکتیک روانی و نظامی حمله به این ساختمان و دیگر بمب‌گذاری‌ها در سوریه، گفت: هدف از مطرح كردن اسامي برخي از شخصيت‌ها از جمله "رامي مخلوف" كه يك تاجر است و هيچ ارتباطي به نشست شوراي امنيت ملي سوريه ندارد، تاثيرگذاري بر افكار عمومي و وضعيت رواني مردم است.

از سوي ديگر، به گفته يك مقام امنيتي در مصر درگيري‌هايي بين نيروهاي امنيتي و تظاهركنندگان در برابر سفارت سوريه در قاهره عصر چهارشنبه رخ داد كه به زخمي شدن 14 سرباز و واژگوني دو خودرو از خودروهاي وابسته به نيروهاي امنيت مركزي مصر منجر شد.

به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، يك مقام امنيتي مصر گفت كه 14 تن از حمله‌كنندگان به سفارت بازداشت شدند.

همچنين نيروهاي امنيتي مصر براي مقابله با معترضاني كه تلاش براي حمله به سفارت سوريه داشتند به گاز اشك‌آور متوسل شدند.

ماه ژانويه نيز عده‌اي در نزديكي سفارت سوريه در شهر قاهره تظاهرات كرده و پس از حمله به آن پرچم سفارت را پاره كردند.

همچنين در حادثه ديگري در سال جاري نيز عده‌اي از معترضان در شهر قاهره بخشي از سفارت سوريه را به آتش كشيدند.

از سوي ديگر، روزنامه اماراتي الخليج نوشت: شوراي امنيت جلسه راي‌گيري در خصوص پيش‌نويس قطعنامه غربي در زمينه اعمال تحريم‌ها عليه سوريه را در پي درخواست كوفي عنان به عصر امروز (پنجشنبه) موكول كرد.

قرار است شوراي امنيت دو پيش‌نويس قطعنامه را درباره سوريه بررسي كند كه يكي از سوي روسيه در زمينه درخواست براي تمديد ماموريت هيات ناظران سازمان ملل در سوريه ارائه شده و ديگري از سوي كشورهاي غربي در زمينه اعمال تحريم‌هاي بيشتر عليه نظام سوريه مطرح شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha