• چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۱ / ۱۷:۳۷
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 91042817549
  • خبرنگار : 71434

/تحليل- البيان/

"سازمان ملل از چين براي حل بحران سوريه كمك مي‌خواهد"

با وجود آنكه تلاش‌هاي آمريكا و هم‌پيمانش براي قانع كردن چين و روسيه در تغيير مواضعشان نسبت به بحران سوريه با شكست روبه‌رو شده‌ و تير دشمنان سوريه براي بركناري نظام اين كشور به خطا رفته است، سازمان ملل بار ديگر دست به دامن چين شده تا از نفوذ خود براي حل بحران سوريه استفاده كند.

با وجود آنكه تلاش‌هاي آمريكا و هم‌پيمانش براي قانع كردن چين و روسيه در تغيير مواضعشان نسبت به بحران سوريه با شكست روبه‌رو شده‌ و تير دشمنان سوريه براي بركناري نظام اين كشور به خطا رفته است، سازمان ملل بار ديگر دست به دامن چين شده تا از نفوذ خود براي حل بحران سوريه استفاده كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه اماراتي البيان، در تحليلي تحت عنوان "سازمان ملل از چين براي حل بحران سوريه كمك مي‌خواهد" به تحولات اخير سوريه، نشست‌ها و كنفرانس‌هاي برگزار شده در اين خصوص و مواضع چين در اين كنفرانس‌ها اشاره كرده و مي‌‌نويسد: « در پنجم ژوئيه سال 2012، وزارت امور خارجه چين دعوت رسمي را از سوي دولت فرانسه براي حضور در كنفرانس موسوم به "دوستان سوريه در پاريس" دريافت كرد اما چين در اين كنفرانس حاضر نشد چرا كه از يك طرف در اين كنفرانس همه گروه‌هاي درگير و حاميان آن‌ها حضور نداشتند و از طرف ديگر اين كنفرانس به حل بحران سوريه از طريق مسالمت‌آميز كمكي نمي‌كرد و در آن از جامعه جهاني خواستار شد تا بندهاي توافقنامه كنفرانس ژنو به طور كامل اجرا شود.

وزراي امور خارجه پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت نيز در كنفرانس ژنو به نمايندگان سازمان ملل و اتحاديه عرب و ساير كشورها پيوستند و وزير امور خارجه چين نيز پيشنهادي را در اين نشست مطرح كرد كه به يافتن راهكار مسالمت‌آميز در حل بحران سوريه كمك مي‌كند راهكاري كه قادر به تضمين محورهاي زير بود:

اول پايبندي به روند حل و فصل مسالمت‌آميز بحران سوريه چرا كه مذاكره و گفت‌وگوي سياسي تنها راهكار عملي براي حل بحران سوريه است.

در همين راستا، دولت چين از جامعه جهاني به ويژه اعضاي حاضر در كنفرانس ژنو خواست تا دولت سوريه و مخالفان اين كشور را به طور هماهنگ براي اجراي جدي بندهاي طرح كوفي عنان و پايبندي به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت ترغيب كنند.

چين همچنين، متوقف شدن كامل موج خشونت‌ها در سوريه، حمايت از غيرنظاميان و آغاز مذاكرات سياسي بدون هيچ پيش‌شرطي را در سوريه خواستار شد.

دوم، حمايت كامل از تلاش‌هاي ميانجي‌گرانه كوفي عنان و فعاليت‌هاي مستمر وي براي دستيابي به راهكاري مسالمت‌آميز در حل بحران سوريه؛ اين محور موكد آن بود كه تلاش‌هاي ميانجي‌گرانه كوفي عنان تضمين كننده راهكاري عاقلانه و منطقي است كه به حل بحران سوريه ختم مي‌شود و لذا جامعه جهاني بايد از اين تلاش‌ها و نيز عملكرد هيات ناظران سازمان ملل حمايت كند چرا كه هر دو آن‌ها نقش محوري و سازنده در حل بحران سوريه ايفا مي‌كنند.

محور سوم اين كه همه گروه‌ها بايد به انتخابات مستقل مردم سوريه احترام بگذارند. چين براي روند انتقال مسالمت‌آميز در سوريه بر طبق طرح كوفي عنان كه مفاد آن احترام به استقلال و تماميت ارضي سوريه و دعوت مردم سوريه به مذاكرات ملي تاكيد دارد، اهميت زيادي قائل است چرا كه ملت سوريه قادرند به تنهايي بحران موجود را حل كنند و به هيچكس اجازه ندهند كه به جاي آن‌ها درباره اين بحران تصميم‌گيري كند. چين نيز با هر طرحي كه از خارج به سوريه تحميل شود و نمايندگان مردم سوريه با آن موافق نباشند مخالف است.

چهارم اينكه چين از هر دو طرف درگير در سوريه خواسته تا به مسئوليت‌هاي ملي خود عمل كرده و با صبر و دورانديشي براي دستيابي به راهكاري سياسي و كار آمد تلاش كنند چرا كه مساله سوريه مساله‌اي بسيار پيچيده و حساس است. كشورهاي ذي‌ربط هم بايد براي ايجاد توافق و خلق فضاي اطمينان ميان طرف درگير از طريق برگزاري گفت‌وگوهاي جدي برقراري آشتي ملي تلاش كنند و موضعي جدي در تعامل با همه گروه‌هاي سوري اتخاذ كنند موضعي كه تامين‌كننده منافع اساسي ملت سوريه باشد و از صلح و ثبات منطقه خاورميانه حمايت كند.

به طور خلاصه بايد بگوييم كه چين حامي اقدامات ميانجي‌گرانه عنان است و پس از كشتار روستاي التريمسه در حماة نيز از عنان خواست تا به سوريه براي اجراي طرح وي فشار بياورد و دو طرف درگير را وادار به اجراي قطعنامه‌هاي بين‌المللي و توصيه‌هاي كنفرانس ژنو كند؛ كنفرانسي كه حاضران در آن بر لزوم تشكيل دولتي انتقالي در سوريه جهت پايان دادن به اختلافات و درگيري‌ها توافق كردند.

از آنجايي كه در كنفرانس ژنو اشاره به بركناري نظام بشار اسد به عنوان شرط آغاز روند انتقالي در سوريه نشد، آمريكا و هم‌پيمانانش در اروپا و غرب اين مساله را شكستي خطرناك براي سياست‌هاي خود درخصوص سوريه تلقي كردند. اين شكست و ناكامي در كنفرانس ژنو، سقف خواسته‌هاي مخالفان سوري را افزايش داد تا جايي كه با هر راهكار سياسي كه به بركناري اسد نيانجامد مخالفت مي‌كنند و بركناري اسد و تفكيك نظام را شرط اصلي ساخت سوريه جديد بر اساس اصول دموكراسي مي‌دانند.

ناكامي آمريكا و هم‌پيمانانش در كنفرانس ژنو، باعث شد تا اين كشورها پيش از اينكه جوهر توافقنامه ژنو خشك شود، كنفرانس پاريس را تشكيل دهند. حتي هيلاري كلينتون نيز مستقيما چين و روسيه را تهديد و اعلام كرد در صورتي كه در كنفرانس شركت نكنند مورد تحريم واقع مي‌شود. اما چيني‌ها با تكيه بر اين اصل كه هيچ فرد چيني نبايد خون چيني ديگري را در اراضي اين كشور بريزد، با بحران سوريه تعامل كردند و از همه گروه‌هاي درگير سوري خواستند تا به كشتارها در اراضي سوريه و به دست خود مردم سوريه پايان دهند.

كما اينكه از دوستان واقعي سوريه نيز خواستند ضمن عدم دخالت در امور اين كشور به حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي از مخالفان سوري‌ كه نتيجه‌اي جز ادامه درگيري‌هاي خونين و وقوع جنگ داخلي ندارد پايان دهند.

چين مطمئن است كه در صورت ادامه رقابت‌هاي بين‌المللي درخصوص سوريه همه ضرر خواهند كرد چرا كه تركش‌هاي اين مساله به همه مناطق خاورميانه اصابت خواهد كرد. اين كشور تنها كشوري است كه همواره خواهان توقف كشتارها و تلاش كشورهاي عضو دائم شوراي امنيت براي اجراي توافقنامه ژنو و واگذاري مسئوليت‌هاي هيات ناظران نظامي بين‌المللي به گروه‌هاي كاري غيرنظامي است.

و چه بسا اين مساله باعث شده است كه دبيركل سازمان ملل مستقيما به سراغ چين برود و از اين كشور براي حل اختلافات در خصوص گفت‌وگوي سياسي گروه‌هاي سوري كمك بخواهد زيرا چين تنها كشور عضو شوراي امنيت است كه نظام سوريه يا مخالفان را حمايت مالي و تسليحاتي نمي‌كند و بر دستيابي به راهكاري سياسي كه در وهله نخست مورد توافق همه گروه‌هاي سوري باشد، تاكيد دارد.»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha