• چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91042816958
  • خبرنگار : 71430

/تحولات سوريه/

شوراي امنيت امروز درباره سوريه بار ديگر قطعنامه صادر مي‌كند

شوراي امنيت امروز درباره سوريه بار ديگر قطعنامه صادر مي‌كند

در حالي كه اعضاي شوراي امنيت هنوز نتوانسته‌اند براي صدور قطعنامه‌اي درباره سوريه به توافق برسند، مخالفان سوريه اعلام كردند در صورت عدم صدور قطعنامه بازدارنده عليه دمشق با هم‌پيمانان منطقه‌اي و بين‌المللي خود براي پايان دادن به وضعيت موجود خارج از چارچوب شوراي امنيت وارد عمل مي‌شوند.

در حالي كه اعضاي شوراي امنيت هنوز نتوانسته‌اند براي صدور قطعنامه‌اي درباره سوريه به توافق برسند، مخالفان سوريه اعلام كردند در صورت عدم صدور قطعنامه بازدارنده عليه دمشق با هم‌پيمانان منطقه‌اي و بين‌المللي خود براي پايان دادن به وضعيت موجود خارج از چارچوب شوراي امنيت وارد عمل مي‌شوند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از پايگاه اينترنتي شبكه خبري الجزيره، رايزني‌ها و اختلاف نظرها در شوراي امنيت درباره صدور قطعنامه درخصوص تحولات سوريه همچنان ادامه دارد و نشست و مذاكرات كشورهاي عضو اين شورا تاكنون بي‌نتيجه مانده است.

منابع ديپلماتيك سازمان ملل در اين باره اعلام كردند كه قرار است امروز (چهارشنبه) پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادي كشورهاي فرانسه، آلمان، انگليس، پرتغال و آمريكا با وجود اختلاف نظرهاي كه با روسيه در اين باره وجود دارد، به راي گذاشته شود.

قطعنامه پيشنهادي كشورهاي غربي بر اعمال فشارهاي بيشتر عليه دولت بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه بر اساس فصل هشتم منشور سازمان ملل تاكيد دارد كه اين امر از سوي روسيه و چين پذيرفتني نيست.

در همين حال روسيه تهديد كرده كه هر نوع قطعنامه درباره سوريه كه استفاده از زور عليه اين كشور را شامل شود، وتو مي‌كند.

اين در حالي است كه شوراي مخالفان سوري موسوم به شوراي ملي سوريه كه نمايندگان آن براي مذاكره با اعضاي شوراي امنيت هم‌اكنون در نيويورك حضور دارند، تهديد كرده است در صورتي كه شوراي امنيت نتواند قطعنامه بازدارنده‌اي عليه سوريه به تصويب برساند اين شورا به همراه هم‌پيمانان منطقه‌اي و بين‌المللي خود به راهكارهاي ديگري براي آنچه كه حمايت از غيرنظاميان خواند، متوسل مي‌شود.

نمايندگان شوراي ملي سوري روز سه‌شنبه به طور جداگانه با نماينده سوريه در سازمان ملل و نمايندگان چهار عضو دائم ديگر شوراي امنيت ديدار و درباره تحولات جاري در كشورشان مذاكره كردند.

بسمه قضماني، سخنگوي شوراي ملي سوريه با اشاره به احتمال استفاده روسيه از وتو عليه پيش‌نويس قطعنامه پيشنهادي كشورهاي غربي گفت: وتوي اين پيش‌نويس به معني اجازه دادن به كشتار بيشتر ملت سوريه است و ما معتقديم كه روسيه پيام جديد مخالفان سوري را به خوبي دريافت كرده است.

از سوي ديگر، ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه بعد از ديدار با كوفي عنان، فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب اعلام كرد كه تمام آنچه را كه لازم باشد براي موفقيت طرح وي در سوريه انجام مي‌دهد.

پوتين به عنان گفت: ما تمام تلاش خود را انجام مي‌دهيم تا از طرح شش ماده‌اي عنان حمايت كنيم و امنيت را بار ديگر به سوريه بازگردانيم.

عنان نيز در اين ديدار ابراز اميدواري كرد كه شوراي امنيت بتواند به حل و فصلي راضي كننده براي تمامي گروه‌هاي موجود در سوريه دست يابد.

وي گفت: ما انتظار داريم كه شوراي امنيت پيام واضحي به طرف‌هاي درگير در سوريه بدهد مبني بر اينكه خشونت‌ها در سوريه بايد متوقف شوند و شرايط كنوني اين كشور ديگر غيرقابل قبول است.

وي با اعلام اينكه وضعيت در سوريه به مرز آشفتگي و هرج و مرج رسيده است،‌ گفت: هر چه سريعتر بايد تلاش‌هاي بين‌المللي درباره سوريه به ثمر برسد و خشونت‌ها در اين كشور پايان يابد.

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز در اين باره گفت: هيچ دليلي وجود ندارد كه نتوان در شوراي امنيت براي صدور قطعنامه درباره سوريه به توافق رسيد و مسكو آمادگي دارد تا قطعنامه‌اي را در اين خصوص به تصويب برساند.

از سوي ديگر، فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوري فرانسه در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي با همتاي تونسي خود اعلام كرد كه مناف طلاس، افسر ارشد ارتش سوريه كه چندي پيش از نظام حاكم در اين كشور جدا شد و به خارج از اين كشور گريخت، هم‌اكنون در فرانسه به سر مي‌برد.

وي در پاسخ به سوالي در اين خصوص گفت: فكر مي‌كنم كه اكنون درباره وجود طلاس در فرانسه يقين پيدا كرده‌ايم و او هم‌اكنون در فرانسه است.

طلاس روز سه‌شنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه وي هم‌اكنون در پاريس به سر مي‌برد و مسئوليت آنچه كه در سوريه مي‌گذرد به عهده دولت اين كشور است.

هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا نيز با ابراز نگراني از ادامه درگيري‌ها در سوريه از احتمال گسترش ناامني‌ها به كشورهاي همجوار اين كشور هشدار داد.

سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا نيز اعلام كرد كه واشنگتن از اينكه درگيري‌ها در سوريه به درگيري‌هاي قومي و طايفه‌اي تبديل شود نگران است.

مقامات تركيه نيز اعلام كردند كه نزديك به 22 افسر عالي رتبه سوري توانسته‌اند از كشورشان بگريزند و به اردوگاه آوارگان سوري در خاك تركيه وارد شوند.

در همين حال دولت سوریه گزارش‌های منتشره مبنی بر حمله هماهنگ مخالفان به مرکز دمشق، پایتخت این کشور را رد کرده است.

وزیر اطلاع رسانی دولت سوریه گفته است نیروهای امنیتی این کشور با "نفوذی‌ها" مقابله کرده‌اند.

او تاکید کرد که برخی از این افراد خود را تسلیم کرده و گروهی نیز فرار کرده‌اند.

این در حالی است که مخالفان از درگیری در یکی از خیابان‌های اصلی دمشق خبر می‌دادند.

در یک ویدئو که توسط مخالفان منتشر شده، تانک‌های ارتش و نیروهای دولتی در بزرگراه‌های اصلی پایتخت دیده می‌شوند.

مخالفان همچنین از بروز درگیری‌هایی در شمال و شمال شرقی دمشق خبر دادند.

درگیری‌ها ابتدا روز یکشنبه در جنوب دمشق آغاز شد. منابع وابسته به مخالفان گفته‌اند در جریان این درگیری‌ها 10 نفر کشته شدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha