جشنواره فجر

  • چهارشنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403111713262
  • خبرنگار : 71635

عدم شناخت درست مسئولین از صنعت «گیم»/ ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای برای تبلور فرهنگ ایرانی

عدم شناخت درست مسئولین از صنعت «گیم»/ ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای برای تبلور فرهنگ ایرانی

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه مسئولین شناخت درستی از حوزه بازی‌سازی ندارند، گفت: لازمه اجتماعی بودن الگوپذیری است و این صنعت در ارائه الگویی که بتواند زندگی متعالی رشد یافته برای نسل جدید ایجاد کند، اثرگذار است.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی احمدی در مراسم اهدای جوایز دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر که شامگاه چهارشنبه (۱۷بهمن ماه) در مرکز همایش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد در ابتدا پیامی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت کرد.

در این پیام آمده است:

«صنعت بازی‌های رایانه‌ای در دو دهه اخیر به عنوان بستری نوظهور در اقتصاد فرهنگ سر برآورده و کشورها میکوشند بهرمندی بیشتری از این فرصت داشته باشند. در جهان امروز استقبال عمومی از یک بازی در جامعه صرفا انتخاب جمعی یک کالای سرگرمی نیست بلکه بازتابی از نگرش فرهنگی آن جامعه است و از این رو بازی‌های رایانه‌ای محصولات مناسبی برای تحلیل پدیدار شناختی هستند.

اگر رسانه‌های دیگر همچون کتاب، سینما و موسیقی سبک‌ زندگی امروز جامعه را نشان می‌دهند، بازی‌های رایانه‌ای سبک زندگی نسل آینده را پیش‌بینی می‌کنند. نتایج پیمایش‌های مصرف بازی‌های دیجیتال که در سال‌های اخیر انجام شده نیز به روشنی شتاب تغییرات تغییرات نسبی را در جامعه ما نشان می‌دهند. در این میان مولفه‌هایی همچون فرهنگ غنی اسلامی و تاریخ کهن ایران در کنار ظرفیت بالای نسل جوان در ایران مهم‌ترین مزیت راهبردی ما به شمار می‌آیند. بازی‌های رایانه ای این ظرفیت را دارد که تبلوری از جهان فرهنگی ایرانی در برابر فرهنگ جهانی عمدتا غربی باشد.

از سوی دیگر بازی ابزار دیپلماسی فرهنگی و تراوش خرد فرهنگستان در جهان است. صنعت بازی ذاتا جوان پسند و جوان‌گرا است و باید بیش از هر زمان دیگر نسل جوان را به عنوان سرمایه بزرگ این سرزمین باور کنیم و بپذیریم که جوانان ما می‌توانند خلاقیت و نشاط اجتماعی ایجاد کنند. از این منظر برگزاری جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند بسترساز ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه باشد.

مسئله اصلی امروز ما در صنعت بازی‌های رایانه‌ای درک‌ نسبت هویت ملی و تولید بازی‌های بومی است. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز یه احیای هویت اخلاقی، انسانی ‌و معرفتی در کشور داریم و بازی های رایانه ای نقش مهمی در شکل‌گیری این موقعیت از رهگذر معرفی اسطوره‌های ملی و دینی بازخوانی تحولات تاریخی ایفا می‌کنند.

مولفه‌هایی همچون کنشگری مردم، موازنه مصرف فرهنگی به نفع محصولات ایرانی اسلامی، توجه به زیست بوم اقتصاد فرهنگ و کنشگری فناوری و هوش مصنوعی در تولیدات فرهنگی به عنوان برنامه‌های اولویت‌دار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم تعریف شده‌اند. همه مولفه‌ها یکجا در صنعت بازی‌های رایانه‌ای امکان ظهور و بروز دارند. وظیفه دولت در قبال این صنعت آن است که خلاهای سیاست‌گذاری را پیدا و برای رفع آنها اهتمام ورزد. همچنین حمایت از بازی‌های رایانه‌ای بومی برای حضور در بازار داخلی و خارجی، توجه به حوزه‌های آموزشی ‌پژوهشی، بهبود فضای کسب وکار، پشتیبانی های زیرساختی، توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی، تدوین شیوه‌های عدالت محور حمایتی، نظارت شفاف و دقیق و به طور کلی صیانت از بازار را می‌توان مهم‌ترین وظایف دولت دانست و ما می‌کوشیم در حد توان به این تکالیف جامه عمل بپوشانیم.

دهمین جشنواره بازی های رایانه ای فجر از این جهت اعتبار دارد که هم می‌تواند دریچه‌ای برای وفاق بازی‌سازان باشد و هم جریانات یک سال این صنعت را بازتاب دهد. تلاش و همت تمام فعالان در این جشنواره را قدر دانسته و توفیق همراهمان این رویداد بزرگ‌ را در قامت جشن‌های فاخر فجر انقلاب اسلامی از درگاه خداوند متعال خواستارم.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ ‌ارشاد اسلامی»

محمدمهدی احمدی نیز در ادامه بیان کرد: صنعت بازی دو اثر مهم در فرهنگ‌ و سرمایه‌گذاری دارد. در حوزه فرهنگ بازی در شکل گیری سبک زندگی نسل جوان‌ موثر است. بازی در مقاطع سنی مختلف مخاطب دارد و از زمانی که شخصیت یک‌ نفر در حال شکل گیری است، تا زمانی که شخصیت در حل تکمیل است می‌تواند الگوی خوبی از طریق این تکنولوژی منتقل کند.

وی افزود: انسان فطرتا اجتماعی است و لازمه اجتماعی بودن الگوپذیری است و این صنعت در ارائه الگویی که بتواند زندگی متعالی رشد یافته برای این نسل ایجاد کند، اثرگذار است. در بخش سرمایه‌گذاری مشکل این است که متاسفانه ما مسئولین هنوز اشراف کاملی به مزیت، ظرفیت و تاثیرگذاری این تکنولوژی در شکل‌گیری یک زندگی‌ متعالی و در اصلاح فرهنگ عمومی نداریم. بخش قابل توجهی از افکار عمومی هم معرفت به این ظرفیت دارند اما بخشی هم به دلیل عدم تبلیغات جامع، شناخت کامل ندارند و این آفت بزرگی است و هم وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم وظیفه فعالان صنعت بازی است که با هماهنگی این ظرفیت برای سیاست گذاران نظام تبیین شود تا بتوانیم در مسائل از این صنعت به نحو منطقی استفاده کنیم.

در بخش دیگر این مراسم محمدامین حاجی‌هاشمی - مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز اظهار کرد: در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تلاش شد تا بعد از دوره کرونا بتوانیم فضای هم‌افزایی در صنعت بازی ایجاد کنیم. اتفاقاتی در دوره کرونا در حوزه بازی‌سازی اتفاق افتاد، یکسری مراسم‌ها و رویدادها تعطیل شده بود. بنیاد یک رویداد تخصصی کسب و کاری داشت که دو دوره در سال ۹۶ و ۹۷ برگزار شد و دیگر برگزار نشد، سال گذشته مجدد جشنواره را برگزار کردیم و امسال به نظر رسید که می‌توانیم رویداد کسب و کاری را نیز برگزار کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: در جشنواره ۲۲۸ اثر در بخش‌های رقابتی وجود داشت که بیشتر آن‌ها بازی‌های تلفن همراه و موبایل بود. در بخش‌های غزال زرین، جدی و سرمایه‌گذاری نیز آثاری وجود داشت. همچنین در بخش نمایشگاهی بیش از ۵۰ شرکت و تیم حضور دارند.

به گفته وی، در کل رویداد نیز بیش از ۳۰۰ شرکت و تیم بازی‌ساز حضور دارند که با بازی‌سازان مستقل، تعداد شرکت‌ها و تیم‌ها بیش از این پیش‌بینی می‌شود.

حاجی‌هاشمی با بیان اینکه قصد بنیاد ایجاد ارتباط و هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف صنعت بازی بوده است، تصریح کرد: در کنار آن یک پلتفرم سکوی تنظیم جلسات طراحی شد. در گذشته رویداد pgc از یک مجموعه خارجی اجاره شده بود، اما در نهایت این سکو طراحی شد و حدود ۳۰۰ بازی‌ساز ثبت‌نام و از پلتفرم برای معرفی تیم و محصول خود استفاده کردند. دعوت می‌شود برای رویداد بعدی نیز بازی‌سازان از آن استفاده کنند و بتوانند جلسات خود را تنظیم کنند.

دبیر دهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه در بخش نمایشگاهی و کارگاهی حدود ۳۰ استان سخنرانی داشتند، ادامه داد: قصد داشتیم رویدادی برگزار کنیم که هم بیشترین خروجی را برای بازی‌سازان داشته باشد و هم با هزینه معقول بتوان آن را اجرایی کرد.

وی در ادامه به حضور مهمانان خارجی که به صورت بر خط حضور داشته‌اند اشاره کرد و یادآور شد: به نظر با کمک همکاران در بنیاد این رویداد به نقطه مطلوب خود رسید و حضور خوب بازی‌سازان به این رویداد رونق بخشید. امید است بیشترین اثر و خروجی را بتواند برای توسعه صنعت بازی‌سازی کشور داشته باشد.

یکی از بخش‌های جالب اهدای جوایز جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر اجرای موسیقی تعدادی از بازی‌های ایرانی و خارجی توسط ارکستر موسیقی به رهبری مهرداد اسماعیل‌پور از آهنگسازان سرشناس کشورمان بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha