• سه‌شنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۰ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9010-08014
  • خبرنگار : 71012

استفاده گزينشي از آمار مخاطبان رسانه‌ ملي؟ مركز تحقيقات همچنان بر رسانه‌يي نكردن اين آمار تاكيد دارد

استفاده گزينشي از آمار مخاطبان رسانه‌ ملي؟
مركز تحقيقات همچنان بر رسانه‌يي نكردن اين آمار تاكيد دارد

در حالي كه تلويزيون چندي است از اعلام آمار رسمي تعداد بينندگان سريال‌ها و ميزان رضايتمندي از اين آثار خودداري مي‌كند، معاون سيما در اقدامي كه ديگر كمتر شاهد آن هستيم، اعلام كرد كه 85 درصد از مخاطبان از سريال «فرات» رضايت داشته‌اند. با اين حال تعداد مخاطبان سريال محرم شبكه دو، باز هم از سوي معاون سيما اعلام نشده و تنها به ذكر ميزان رضايتمندي اكتفا شده است.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، مركز تحقيقات سازمان صداوسيما تا دو سال قبل، آمار دقيقي از تعداد مخاطبان برنامه‌ها و ميزان رضايتمندي از برنامه‌ها در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌داد، اما به ناگاه اين اطلاع‌رساني قطع شد و دكتر پويا، رييس وقت مركز تحقيقات صداوسيما علت اين امر را «استفاده‌ي گزينشي از اين داده‌ها» عنوان كرد.

با رفتن دكتر پويا، دكتر ملكي‌تبار ـ رييس جديد مركز تحقيقات صداوسيما ـ هم بر اين رويكرد تاكيد كرد و در پاسخ به اين پرسش كه آيا پس از تغيير مديريت اين مركز، قرار است آمار و اطلاعات بيشتري از نظرسنجي‌هاي مردمي درباره‌ي برنامه‌ها در اختيار رسانه‌ها قرار گيرد؟ گفت: هيچ تغييري در رويكردهاي اين مركز به وجود نيامده است.

مجيد ملكي‌تبار به ايسنا گفت:‌ نتايجي كه مركز تحقيقات آماده مي‌كند در اختيار شبكه‌ها قرار مي‌گيرد تا شبكه‌ها بتوانند آن را بين برنامه‌سازان و پژوهشگران توزيع كنند و بر مبناي اين پژوهش‌ها، كارها بهتر و بهتر پيش رود.

برخي كارشناسان و مخاطبان، عدم انتشار آمار رسمي از ميزان مخاطبان سريال‌ها و برنامه‌هاي راديو و تلويزيوني را كاهش تعداد مخاطبان تلويزيون در سال‌هاي اخير عنوان مي‌كنند؛ اين در حالي است كه سيد عزت الله ضرغامي ـ رييس سازمان صداوسيما ـ با تاكيد بر اينكه مخاطبان رسانه ملي كم نشده است، به تازگي در جمع خبرنگاران گفت: در دوران حوادث بعد از انتخابات و فضاهاي سنگين سياسي كه مدت كوتاهي ايجاد شد، صدا و سيما مخاطبان خودش را داشت و بسياري از برنامه‌هاي پربيننده ما مثل برنامه «رستگاران» سيروس مقدم، مناسب‌ترين زمان و بالاترين مخاطب را داشت و تقريبا مخاطبان زياد و كم‌نظيري بودند.

ضرغامي افزود:‌ من اين حرف را كه مخاطبان رسانه ملي بعد از انتخابات كم شدند قبول ندارم.

و اما علي دارابي ـ معاون سيما ـ‌ به تازگي در مراسم قدرداني از هنرمندان و عوامل سريال «فرات»، در اقدامي كم نظير ميزان رضايتمندي از اين سريال را اعلام كرد.

او در سخناني با اشاره به اينكه اين برنامه در زمان بسيار كوتاهي براي پخش در 10 شب براي ايام محرم تهيه شده، گفت: 85 درصد از مخاطبان از اين سريال رضايت داشتند.

معاون سيما ضمن برشمردن ويژگي‌هاي اين سريال افزود: خو شبختانه سريال «فرات» به غير از پيام هاي فراواني كه براي بينند گان و مخاطبان شبكه دو سيما داشت ويژگي هايي درباره نقش زن و مادر ايراني در جامعه مطرح كرد.

معاون سيما با بيان اينكه توليد سريال ها و فيلم‌هايي با مضامين امامان معصوم(ع) به ويژه حضرت امام حسين (ع) گره‌گشاي مشكلات و مصائب است افزود: برنامه سازان ما با توسل به امامان است كه مي‌توانند در انتقال پيام هايشان به مخاطب موفق عمل كنند.

وي همچنين با تاكيد بر اينكه موضوع يتيم‌نوازي و كمك به افراد مستمند كه در اين سريال به تصوير كشيده شد برگرفته از آموزه‌هاي ديني ماست، خاطرنشان كرد: يكي از امتيازهاي برتر سريال «فرات» نمايش چهره زن و مادران مسلمان، فداكار و ايثارگر ايراني بود كه به خوبي نشان داده شد.

دكتر دارابي همچنين با تشريح برنامه‌هاي بلندمدت معاونت سيما در حوزه توليد فيلم وسريال گفت: معاونت سيما با توجه به منابع مالي، براي 10 سال آينده توليد فيلم وسريال برنامه‌ريزي كرده است و از هم اكنون توليد فيلم وسريال تا نوروز 92 در دستور كار قرار گرفته است.

همچنين در اين مراسم مازيار ميري كارگردان سريال «فرات» ضمن تشريح تلاش هاي شبانه روزي عوامل اين سريال گفت: مديرت فرهنگي خوبي كه امروز در حوزه معا ونت سيما وجود دارد به ما انگيزه مي دهد تا بتوانيم بدون دغدغه و با اميدواري به كارمان ادامه دهيم و خوشحالم از اينكه سريال «فرات» توانست مخاطبان فراواني جذب كند.

در پايان اين مراسم از عوامل برنامه‌ساز سريال «فرات» با اهداي لوح سپاس و جوايزي تقدير شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha