• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403070100470
  • خبرنگار : 71454

یورش اسرائیل به دفتر الجزیره در کرانه باختری

یورش اسرائیل به دفتر الجزیره در کرانه باختری

نیروهای نظامی اسرائیل به دفتر شبکه خبری الجزیره در کرانه باختری حمله و دستور تعطیلی ۴۵ روزه این رسانه را اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، شبکه قطری اعلام کرده است، چندین ماه پس از اینکه فعالیت الجزیره در داخل اسرائیل منع شد، دستور بسته شدن دفتر این رسانه در رام‌الله به مدت ۴۵ روز صادر شده است.

نیروهای اسرائیلی روز یکشنبه به دفتر الجزیره در کرانه باختری اشغالی حمله کردند و دستور تعطیلی ۴۵ روزه‌ای صادر شد. تصاویری نشان می‌دهد که نیروهای مسلح و نقاب‌زده به داخل محل دفتر در رام‌الله وارد می‌شوند.

یک سرباز اسرائیلی به ولید ال‌عمری رئیس دفتر الجزیره در کرانه باختری گفت: «بر اساس حکم دادگاه، الجزیره به مدت ۴۵ روز بسته خواهد شد.» این سرباز ادامه داد: «از شما می‌خواهم که همه دوربین‌ها را بردارید و در این لحظه دفتر را ترک کنید.»

ال‌عمری گزارش داد که نیروهای اسرائیلی یک کامیون برای ضبط اسناد، دستگاه‌ها و اموال دفتر به همراه داشتند. این شبکه اعلام کرد که سربازان دلیلی برای دستور تعطیلی ارائه ندادند.

یورش اسرائیل به دفتر الجزیره در کرانه باختری

نیروهای اسرائیلی بلافاصله تعطیلی را تأیید نکردند و ارتش اسرائیل به درخواست خبرگزاری آسوشیتدپرس برای اظهارنظر درباره این اقدام پاسخ نداد.

الجزیره اقدام یادشده را محکوم کرد و به پخش زنده از اَمان در کشور همسایه، اردن، ادامه داد.

این اتفاق تازه‌ترین اقدام اسرائیل علیه الجزیره است. هفته گذشته، دولت اسرائیل اعلام کرد که اعتبارنامه‌های مطبوعاتی خبرنگاران الجزیره را در کشور لغو کرده است، چهار ماه پس از اینکه این شبکه از فعالیت در داخل اسرائیل منع شد.

به گزارش گاردین، اتحادیه خبرنگاران فلسطینی در بیانیه‌ای این اقدام اسرائیل را محکوم کرده و گفت: «این تصمیم نظامی خودسرانه، یک نقض جدید علیه فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و رسانه‌ای تلقی می‌شود که جنایات اشغالگری را علیه مردم فلسطین افشا می‌کند. ما به‌طور کامل از الجزیره حمایت می‌کنیم و مقر و امکانات خود را در خدمت همکاران‌مان که در آنجا کار می‌کنند قرار می‌دهیم.»

در غزه، که تحت کنترل حماس است، دفتر رسانه‌ای دولت این اقدام را در بیانیه‌ای محکوم کرد و آن را نقض واضحی از حقوق بین‌الملل خواند و نوشت: «ما از تمامی رسانه‌ها و خبرنگاران در سراسر جهان می‌خواهیم که حمایت کامل خود را از الجزیره اعلام کنند.»

ارتش اسرائیل بارها خبرنگاران این شبکه قطری را به عنوان «عوامل تروریستی» وابسته به حماس یا هم‌پیمانش، جهاد اسلامی در غزه، متهم کرده است.

الجزیره اتهامات دولت اسرائیل را رد کرده و ادعا می‌کند که اسرائیل به‌طور سیستماتیک کارکنانش را در نوار غزه هدف قرار می‌دهد.

در جریان جنگ اخیر رژیم صهیونیستی با گروه‌های فلسطینی، خبرنگاران و رسانه‌ها در صحنه‌های درگیری و بمباران‌ها قرار داشته‌اند و چندین خبرنگار، از جمله خبرنگاران شبکه الجزیره، جان خود را از دست داده‌اند. یکی از موارد شناخته‌شده، شهادت شیرین أبو عاقله، خبرنگار الجزیره بود که در ماه مه ۲۰۲۲ در جنین به ضرب گلوله به شهادت رسید. این حادثه واکنش‌های گسترده‌ای را در میان جامعه بین‌المللی و فعالان حقوق بشر به همراه داشت و نگرانی‌هایی را در مورد ایمنی خبرنگاران در مناطق درگیری ایجاد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha