• دوشنبه / ۹ آبان ۱۳۹۰ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-20189.186847
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*با استادان علوم ارتباطات* مهدي منتظرقائم، متخصص ارتباطات سياسي - اجتماعي

*با استادان علوم ارتباطات* 
مهدي منتظرقائم، متخصص ارتباطات سياسي - اجتماعي

سرويس رسانه‌ي ايسنا روزهاي استادان علوم ارتباطات و پيشكسوتان روزنامه‌نگاري را هم‌زمان با برگزاري هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، برگزار مي‌كند. در اين راستا، هر روز در سرويس رسانه و صفحه ويژه اين نمايشگاه در سايت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌نام يك يا چند نفر از استادان يا پيشكسوتان روزنامه‌نگاري كشور نام‌گذاري شده، بزرگداشت مجازي آن‌ها در قالب يك گزارش شامل زندگي‌نامه، شرح فعاليت‌ها و موفقيت‌ها، گزيده‌اي از ديدگاه‌ها، گزيده‌اي از توصيف‌هاي ديگر شخصيت‌ها و نيز منتخبي از عكس‌هاي ايشان منتشر خواهد شد.

سرويس رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه همه‌ساله برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي متخصصان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاري هم‌زمان با برگزاري نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها طراحي و اجرا كرده است، امسال نيز اميدوار است در اين حركت - به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي اين گروه براي ايام برگزاري نمايشگاه هجدهم - نكوداشت حدود 20 نفر از اين استادان را ترتيب داده، در سال‌هاي آتي نيز اين حركت را از بعد كمي و كيفي، گسترش دهد.

***

نهم آبان، روز «مهدي منتظرقائم»؛

به گزارش سرويس رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر مهدي منتظرقائم استاديار گروه ارتباطات اجتماعي دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران است.

او مدرک کارشناسي ارشد را در رشته جامعه‌شناسي از دانشگاه تربيت مدرس (1370) و مدرک دکتراي خود را در رشته جامعه‌شناسي از دانشگاه لستر انگلستان (1376) اخذ كرد.

عنوان رساله وي در دوره کارشناسي ارشد «حاشيه نشيني در اردبيل: مقايسه چهارگروه روستايي و عشاير از نظر شهري» و دوره دکترا «اثرات اجتماعي فرهنگي و اجتماعي، سياسي ويدئو در ايران: گفتمانهاي عمومي سياست‌هاي دولتي و كشتگرايشها» است.

موارد تدريس دکتر منتظر قائم «ارتباطات بين الملل»، « ارتباطات درجهان سوم»، «ارتباطات سياسي»، «روش هاي بررسي مخاطب»، «زبان تخصصي مطالعه در متون ارتباطات 2»، «مطالعات تلويزيون» (در مقطع کارشناسي)، «ارتباطات وتوسعه»، «تلويزيون و مطالعه مقايسه‌اي منابع فرهنگي» (در مقطع کارشناسي ارشد ) و «رسانه‌ها وگروه‌هاي اجتماعي» (در مقطع دکترا) است.

وي مولف کتاب‌هاي «مخاطب شناسي» (1380)، «مجموعه گفت‌وگو با صاحبنظران رسانه پيرامون حال و آينده راديو»(1383)، «روسپي‌گري در ايران»(1384)، «ضرب و جرح در ايران»(1384) است.

از جمله مقالات وي به «بررسي عملكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي 1379 - 1376»،«حكومت الكترونيكي و دمكراسي ديجيتالي: سياست و حكومت در عصرتكنولوژي‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي(ICTs)»، «بررسي و نقد سياست ماهواره‌يي ايران با تكيه بر تجربة كشورهاي آسيايي»، «سنخ شناسي راديو در دوران معاصر: با تاکيد بر دو مفهوم مالکيت سازماني و هويت مخاطبان»، «نقش تكنولوژي‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي(ICTS) در اشتغال جوانان: مروري بر تجربه‌هاي جهاني و رهيافت هايي براي ايران»، «سياست‌هاي دريافت برنامه‌هاي تلويزيوني ماهواره‌يي كشورهاي آسيايي: درس هاي مقابله و بهره‌وري براي ايران»، «اينترنت سرماية اجتماعي و گروههاي خاموش»مي‌توان  اشاره كرد.

علاوه بر اين، او مقالاتي نيز با موضوعات «نقش تكنولوژي‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي (ICTS) در اشتغال جوانان: مروري بر تجربه هاي جهاني و رهيافت‌هايي براي ايران»، «تاثير فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي نوين بر تبليغات تجاري»، «گفتمان آخرالزمان در سينماي آينده نگر هاليوود»، «توليد و توزيع ثروت در عصر اطلاعات - محور و جهاني شده»، «اثرات اجتماعي، فرهنگي ويدئو در ايران»، «راديو، تلويزيون و دموكراسي» در سمينارها و همايشهاي مختلف نگاشته است.

***

منتظر قائم نقش مطبوعات نسبت به راديو و تلويزيون در مبارزه با فساد اقتصادي را موثرتر مي‌داند زيرا راديو و تلويزيون به علت كوتاه بودن فرايند توليد محتوا و پوشش عمومي موضوعات نمي‌توانند در مسائل حساس اثرگذار باشند در حالي كه مطبوعات مخاطبان فرهيخته‌تري دارند و مي‌توانند الزامات «خبرنگاري تحقيقي» را نيز رعايت كنند.

وي نقش رسانه‌ها را در مبارزه با فساد اقتصادي، جدي ارزيابي كرده و معتقد است:‌ براي نهادينه كردن اين نقش بايد به سمت نهادينه كردن رسانه‌هاي مستقل حركت كرد. با مطبوعات وابسته و غيرمستقل نمي‌توان توقع داشت وظايفي كه مطبوعات انتظار دارند، محقق شود.

اين استاد ارتباطات نقش مطبوعات در مبارزه با فساد اقتصادي با استفاده از روش‌هاي «خبرنگاري تحقيقي» امكانپذير دانسته و بر اين عقيده است كه‌ مطبوعات بايد بتوانند در جامعه استقلال و آزادي خود را حفظ كنند. به اين منظور لازم است كه خبرنگاران از آموزش‌هاي تخصصي، حقوقي، سياسي و اقتصادي لازم برخوردار باشند.

وي درباره هديه گرفتن خبرنگاران از روابط عمومي‌ها خاطرنشان مي‌كند كه ‌هديه يا حق‌الزحمه خبرنگاران بايد تعريف شود. اين كار مي‌تواند حتي از وظايف انجمن روزنامه‌نگاران و معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد محسوب شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha