سرويس رسانهي ايسنا روزهاي استادان علوم ارتباطات و پيشكسوتان روزنامهنگاري را همزمان با برگزاري هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها، برگزار ميكند. در اين راستا، هر روز در سرويس رسانه و صفحه ويژه اين نمايشگاه در سايت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بهنام يك يا چند نفر از استادان يا پيشكسوتان روزنامهنگاري كشور نامگذاري شده، بزرگداشت مجازي آنها در قالب يك گزارش شامل زندگينامه، شرح فعاليتها و موفقيتها، گزيدهاي از ديدگاهها، گزيدهاي از توصيفهاي ديگر شخصيتها و نيز منتخبي از عكسهاي ايشان منتشر خواهد شد.
سرويس رسانهي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه همهساله برنامههاي ويژهاي را براي متخصصان علوم ارتباطات و روزنامهنگاري همزمان با برگزاري نمايشگاه بينالمللي مطبوعات و خبرگزاريها طراحي و اجرا كرده است، امسال نيز اميدوار است در اين حركت - بهعنوان يكي از برنامههاي اين گروه براي ايام برگزاري نمايشگاه هجدهم - نكوداشت حدود 20 نفر از اين استادان را ترتيب داده، در سالهاي آتي نيز اين حركت را از بعد كمي و كيفي، گسترش دهد.
***
نهم آبان، روز «علياصغر كيا»؛
به گزارش سرويس رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر علياصغر کيا متولد 1343، معاون پژوهشي، مدير گروه و دانشيار گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي است.
مدارک تحصيلي وي شامل دکتري علوم ارتباطات، روزنامهنگاري، دانشگاه ولونگونگ استرليا، سال 1997، فوق ليسانس جامعهشناسي، دانشگاه تهران سال 1992، ليسانس علوم ارتباطات اجتماعي، دانشگاه علامه طباطبايي تهران سال 1989 است.
از جمله سوابق اجرايي اين مدرس ارتباطات نيز به معاونت پژوهشي دانشکده علوم اجتماعي و ارتباطات از سال 1388 تاکنون، مديريت گروه رشته علوم ارتباطات از سال 1388 تاکنون، استاد مدعو، عضو پيوسته گروه ارتباطات دانشگاه تهران سال 79-1376، همکاري بصورت پاره وقت با دانشکده خبر 1380-1377، مدير و کارشناس روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، شرکت داروپخش سال 1370-1367، مدير روابط عمومي شهرداري منطقه 15 تهران سال 80-1376، مشاور ارتباطات سازمان سردخانه شهرداري تهران سال 79-1377، ميتوان اشاره كرد.
فعاليتهاي تحقيقاتي كه وي انجام داده است نيز شامل راهنمايي و مشاوره پايان نامههاي تحصيلي فوق ليسانس و دکتري رشته علوم ارتباطات، انجام طرحهاي پژوهشي و همکاري با مراکز تحقيقاتي از قبيل سازمان ملي جوانان، وزارت کشور، مرکز تحقيقات صدا و سيما اداره کل تحقيق و توسعه صدا، بررسي ديدگاههاي مسوولان نسبت به وضعيت فرهنگي اجتماعي دانشجويان ايراني خارج از کشورـ 1385، بازنگري دروس ارتباطات و بومي سازي سرفصلها ـ 1384، بررسي ديدگاههاي دانشجويان نسبت به شيوههاي آموزش ـ1383، بررسي ديدگاههاي مردم نسبت به جايگاه نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاههاـ1386، طرح ارزيابي دروس رشته علوم ارتباطات ـ1386، رسانه و جوانان ـ به سفارش سازمان ملي جوانان ـ1376، راديو و توسعه ـ به سفارش مرکز تحقيقات صدا ـ 1386، راديو و جوانان ـ به سفارش مرکز تحقيقات صداـ 1377 ميشود.
او همچنين تاليف و ترجمه کتبي همچون رسانه و سياست به زبان انگليسي انتشارات سايه روشن تهران- ايران سال 1381، ارتباطات جمعي و روابط بينالملل، ايران سال 1380، تغييرات اجتماعي، تهران، سال 1381، ترجمه کتاب روزنامهنگاري الکترونيک، مايک وارد،، انتشارات ايران سال 1382، مقدمهاي بر کتاب افکار عمومي در سازمان، مسلم خوش بيان، انتشارات معين ادارات، تهران، 1383، مباني ارتباط، اقناع و تبليغ، انتشارات ايران، سال 1382، رسانهها، جهاني شدن و هويت فرهنگي، انتشارات خجسته تهران، ايران سال 1385، ترجمه کتاب رسانههاي جديد، کريستوفر هارپر، انتشارات معين ادارات سال 1387، مباني برجستهسازي رسانهها: انتشارات شركت تعاوني سازمان معين ادارات، تهران- ايران سال 1385، ترجمه کتاب جامعهشناسي روزنامهنگاري، براين مک نير، انتشارات جامعه شناسان، تهران، 1388، روابط عمومي الکترونيکي انتشارات جامعهشناسان، تهران، ايران سال 1389، چندرسانهييها,انتشارات جامعه شناسان، تهران، ايران سال 1389، روابط عمومي و جهاني شدن، انتشارات دانشگاه- علمي کاربردي تهران، ايران 1390 برعهده داشته است.
مشارکت در سمينارهايي مثل ارائه مقاله در سمينار بينالمللي ASAA انجمن جهاني مطالعات آسيا و استراليا ـ دانشگاه آدلايد کشور استراليا 9ـ4 ژولاي 2010، ارائه مقاله تحت عنوان «محدوديتها و توانايي هاي روزنامهنگاري اينترنتي در ايران» در مركز تحقيقات ارتباطات SEARCH 30-29 مي 2009 کوالامپور - مالزي، ارائه مقاله در انجمن روزنامهنگاران استراليا، دسامبر 2008 – سيدني استراليا، ارائه مقاله در سمينار بين المللي تحقيق در ارتباطاتIAMCR استکلهم- سوئد - ژولاي 2008 نيز در كارنامه وي ثبت شده است.
اما از مقالاتي كه توسط كيا نگاشته شده هم به اين موارد ميتوان اشاره كرد: بررسي تطبيقي ساختار مطالب نشريههاي ايران و آمريكا درباره جنگ دوم نيروهاي ائتلاف عليه عراق, دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي بهمن1385، تحليل محتواي وب سايتهاي راديوهاي برون مرزي مقايسه ساختار اخبار وب سايتهاي راديوهاي بيبيسي، صداي آلمان، صداي آمريكا و سرويس جهاني راديو جمهوري اسلامي ايران دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي سال 1385، بررسي تطبيقي نحوه انعكاس مطبوعاتي سفر رييسجمهوري ايران به نيويورك در روزنامههاي ايران و آمريكا; دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي سال 1388، بررسي ساختار و محتواي اخبار و مطالب اعتيادمحور روزنامههاي کيهان، اطلاعات، اعتماد و اعتماد ملي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي در سال 1386- 1385، عوامل بهرهمندي روزنامه نگاران تهران از اينترنت، فصلنامه علمي پژوهشي علوم اجتماعي- دانشکده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي1384 اشاره كرد.
***
دكتر علياصغر كيا معتقد است كه رعايت سه اصل تعهد به جامعه، اصول حرفهيي كار و اصل صداقت، اخلاق رسانهيي را پديدار خواهد كرد.
او اخلاق را از موضوعهاي مهم حرفهيي شدن رسانهها دانست و اظهار كرد: حرفهيي شدن رسانهها در گروي پايبندي به قوانين و مقرراتي است كه بهعنوان هنجارها توسط روزنامهنگاران و فعالان رسانهيي پذيرفته شده است و اين هنجارها سه زمينه تعهد به جامعه، تعهد به اصول حرفهيي كار و تعهد به اصل صداقت را در بر ميگيرند و بايد دانست كه اين قوانين بايد در اكثر مشاغل وجود داشته باشد تا شرايط حرفهيي محقق شود.
كيا حفظ حرمت و شان افراد را از جمله ارزشهايي ميداند كه جزو حقوق افراد جامعه به شمار ميرود و در حوزه رسانههاي اخلاقمدار، رسانههايي داراي اين صفت هستند كه با نوع زبان و نگارش خود موجب زير سوال رفتن حيثيت افراد نشوند و به نوعي بايد گفت اين موضوع با حرفهيي بودن رسانهها نسبت مستقيم دارد.
كيا درباره وضعيت حال حاضر اخلاقمداري در رسانهها بر اين عقيده است كه در شرايط حال حاضر نميتوان تمامي رسانهها را با يكديگر مقايسه كرد زيرا با وجود و گستردگي رسانههاي الكترونيكي و نوين و داشتن آزادي عمل بيشتر نسبت به مطبوعات، فضاي كارهاي غيرحرفهيي و رعايت نشدن مباحث حرفهيي نيز گستردهتر شده است و رسانههاي جديد كمتر به اصول حفظ اخلاق رسانهيي پايبندند و همين موضوع زماني كه صحت و درستي آنها با شك و ترديد مواجه شود، از اعتبار آنها در ديد عموم ميكاهد.
او ديدگاه نقادانه را در راستاي دروازهباني خبر دانسته و ميگويد: رسانههايي كه تنها به بيان نكات مثبت ميپردازند، نخواهند توانست اين نقش را ايفا كنند و يك رسانه زماني ميتواند نقش نگهبانياش را به دست آورد كه برروي عملكردهاي جامعه متمركز شود.
انتهاي پيام
نظرات