• سه‌شنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۰ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-20093

*با استادان علوم ارتباطات* يحيي کمالي‌پور، اعتباري در عرصه بين‌الملل

*با استادان علوم ارتباطات*
يحيي کمالي‌پور، اعتباري در عرصه بين‌الملل

سرويس رسانه‌ي ايسنا روزهاي استادان علوم ارتباطات و پيشكسوتان روزنامه‌نگاري را هم‌زمان با برگزاري هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، برگزار مي‌كند. در اين راستا، هر روز در سرويس رسانه و صفحه ويژه اين نمايشگاه در سايت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌نام يك يا چند نفر از استادان يا پيشكسوتان روزنامه‌نگاري كشور نام‌گذاري شده، بزرگداشت مجازي آن‌ها در قالب يك گزارش شامل زندگي‌نامه، شرح فعاليت‌ها و موفقيت‌ها، گزيده‌اي از ديدگاه‌ها، گزيده‌اي از توصيف‌هاي ديگر شخصيت‌ها و نيز منتخبي از عكس‌هاي ايشان منتشر خواهد شد.

سرويس رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه همه‌ساله برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي متخصصان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاري هم‌زمان با برگزاري نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها طراحي و اجرا كرده است، امسال نيز اميدوار است در اين حركت - به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي اين گروه براي ايام برگزاري نمايشگاه هجدهم - نكوداشت حدود 20 نفر از اين استادان را ترتيب داده، در سال‌هاي آتي نيز اين حركت را از بعد كمي و كيفي، گسترش دهد.

***

دهم آبان، روز «يحيي كمالي‌پور»؛

به گزارش سرويس رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، يحيي کمالي‌پور در سال 1326 در شهرستان راور از استان کرمان به دنيا آمد.

وي داراي ليسانس روابط عمومي از دانشگاه ايالتي مينوسوتا، فوق ليسانس رسانه‌هاي جمعي، راديو، تلويزيون و فيلم از دانشگاه ويسکانسين و دکتري اين رشته از دانشگاه ميسوري آمريکا است.

او از سال 1365 تاکنون در دانشگاه پوردو در آمريکا داراي کرسي استادي و از سال 1979 رييس واحد ارتباطات و هنرهاي خلاق اين دانشگاه است.

پروفسور کمالي‌پور با 10 اثر بر جسته جهاني در رشته ارتباطات و بيش از 25 سال تدريس در دانشگاه‌هاي آمريکا يکي از دانشمندان شناخته شده ايراني اين رشته در سطح جهان است.

وي رييس دپارتمان ارتباطات و هنرهاي خلاقه دانشگاه پوردو ايالت ايندياناي آمريکا و سردبير Global Media Journal است.

حوزه تحقيقاتي کمالي‌پور شامل جهاني‌سازي، تاثير رسانه‌يي، ارتباطات بين‌الملل و تکنولوژي‌هاي ارتباطات جديد است.

او بنيانگذار و سردبير شبکه روبه رشد نشريه رسانه‌هاي جهاني است که در آفريقا، آمريکا، کانادا، کشورهاي عربي، استراليا، چين، هند، مديترانه، لهستان، اسپانيا و ترکيه چاپ مي‌شود.

وي در سال 1996 برنده جايزه کتاب سال از طرف انجمن جهاني ارتباطات، بخش بين‌المللي و ميان فرهنگي شده است.

او همچنين سخنراني‌هايي در کشورهاي مصر، کانادا، چين، هند، ايران، کنيا، عمان، مکزيک، اسلواني و ايالات متحده داشته و در دانشگاه‌هاي اوهايو، ايلينويز، ميسوري، اينديانا، ايران و آکسفورد (انگلستان) به تدريس پرداخته است.

از جمله آثار کمالي‌پور به نشريه رسانه‌هاي جهاني - نسخه آمريکا (نسخه چاپي)، گوي رسانه‌ها؛ گرايش بين‌المللي رسانه‌هاي جمعي، آرتز، ب و يحيي کمالي‌پور. با مقدمه سيز هاملينک، انتشارت رومن و ليتل فيلد، ارتباطات جهاني، ويرايش دوم، يحيي کمالي پور، ويراستار، بلمونت، کاليفرنيا: انتشارات ودسورث/ تامسون لرنينگ، رسانه‌ها و سياست در جنگ عراق، آرتز،ال و يحيي کمالي پور (ويرايشگران)، انتشارت رومن و ليتل فيلد، 296 صفحه، جنگ، رسانه‌ها و تبليغات: ديدگاه جهاني، يحيي کمالي پور و سنو، ان (ويرايشگران)، انتشارت رومن و ليتل فيلد، جهاني سازي در استيلاي رسانه‌هاي واحد، يحيي کمالي پور و آرتز، ال (ويرايشگران)، چاپ ستيت يونيورسيتي و نيويورک پرس، ارتباطات جهاني - به همراه مقالات انتقادي کتاب (ويرايشگر)، انتشارات وَدورث، مذهب، قانون و آزادي: ديدگاه جهاني، ثيرستين، جي، پي و يحيي کمالي پور، انتشارات پريگر/ گرين وود پرس، تصوير آمريکا در جهان: ديدگاه چندفرهنگي - به همراه مقاله‌هاي انتقادي کتاب، انتشارات ستيت يونيورسيتي آو نيويورک، رسانه‌هاي آمريکا و خاورميانه: چهره و ادراک، انتشارات پريگر/ گرين وود پرس، رسانه‌هاي جمعي در خاورميانه: کتاب راهنما جامع - به همراه مقاله‌هاي انتقادي کتاب، يحيي کمالي‌پور و حميد مولانا، انتشارات گرين وودمي‌توان  اشاره كرد.

***

كمالي‌پور معتقد است: اگر قرار است از رسانه‌هاي بين‌المللي برخوردار باشيم بايد بر روي رفع چالش‌ها تمركز كنيم، به عبارت ديگر بايد وضعيت موجود را سامان دهيم و همگام با تكنولوژي‌ها و علوم و فنون روز پيش برويم چرا كه در دنيايي زندگي مي‌كنيم كه فرآيند جهاني شدن يك واقعيت است و بايد از اين فرصت استفاده كنيم تا از اين عرصه عقب نمانيم.

او درباره‌ي علت اين كه هنوز رسانه‌هاي ما در سطح بين‌المللي موفق نشده‌اند، اظهار كرده است: رسانه‌ها در كشور با چالش‌هاي بسياري از جمله مسائل سياسي، اقتصادي و فرهنگي مواجهند و هنوز جايگاه آن‌ها نهادينه نشده است و از سوي ديگر با معيارهاي حرفه‌يي روزنامه‌نگاري فاصله داريم.

كمالي‌پور درباره‌ي رسانه‌هاي ديجيتال هم معتقد است: امروز با توجه به رشد تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطات و اطلاعات امروز هر فردي مي‌تواند خبرنگار باشد و با يكديگر در تعامل باشند بنابراين اين مزيت سبب شده به سرعت اطلاعات در اختيار همگان قرار گيرد البته خبرنگاران حرفه‌يي با اين خبرنگاران تفاوت دارند. بهر حال در اين ميان رسانه‌اي موفق است كه بتواند اعتماد مخاطب را به خود جلب كند.

او با اشاره به اين كه رسانه‌هاي ديجيتال مناسبات دنياي امروز را تغيير داده‌اند، مي‌گويد: كنترل و برخورد با رسانه‌ها صحيح نيست چرا كه هر قدر اين رسانه‌ها كنترل شوند باز هم از طريق ديگري اطلاعات در اختيار مخاطبان قرار مي‌گيرد بنابراين بهتر است با اين تحولات همگام شده و از اين فرصت براي توسعه و پيشرفت جامعه استفاده كرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha