• سه‌شنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۰ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 9008-06871
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*با استادان علوم ارتباطات* مجيد رضاييان، روزنامه‌نگاري تحليلي

*با استادان علوم ارتباطات* 
مجيد رضاييان، روزنامه‌نگاري تحليلي

سرويس رسانه‌ي ايسنا روزهاي استادان علوم ارتباطات و پيشكسوتان روزنامه‌نگاري را هم‌زمان با برگزاري هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها، برگزار مي‌كند. در اين راستا، هر روز در سرويس رسانه و صفحه ويژه اين نمايشگاه در سايت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌نام يك يا چند نفر از استادان يا پيشكسوتان روزنامه‌نگاري كشور نام‌گذاري شده، بزرگداشت مجازي آن‌ها در قالب يك گزارش شامل زندگي‌نامه، شرح فعاليت‌ها و موفقيت‌ها، گزيده‌اي از ديدگاه‌ها، گزيده‌اي از توصيف‌هاي ديگر شخصيت‌ها و نيز منتخبي از عكس‌هاي ايشان منتشر خواهد شد.

سرويس رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه همه‌ساله برنامه‌هاي ويژه‌اي را براي متخصصان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاري هم‌زمان با برگزاري نمايشگاه بين‌المللي مطبوعات و خبرگزاري‌ها طراحي و اجرا كرده است، امسال نيز اميدوار است در اين حركت - به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي اين گروه براي ايام برگزاري نمايشگاه هجدهم - نكوداشت حدود 20 نفر از اين استادان را ترتيب داده، در سال‌هاي آتي نيز اين حركت را از بعد كمي و كيفي، گسترش دهد.

***

دهم آبان، روز «مجيد رضاييان»؛

مجيد رضاييان متولد دي‌ماه 1340 و داراي مدرك فوق‌ليسانس روابط بين‌الملل و ژورناليسم است.

وي فعاليت خود را از سال 1359 آغاز كرده است و از بنيانگذاران روزنامه‌نگاري پس از جنگ در روزنامه ايران به شمار مي‌رود و براي اولين‌بار ماكت موضوعي مطبوعات او به صورت متفاوت عرضه و از نظر خبري و گزارشي به عنوان يكي از سبك‌هاي متفاوت در مطبوعات ايران بنيان گذاشته شد.

هم‌چنين براي اولين‌بار در صفحه اول روزنامه ايران تيتر‌هاي كوتاه و عكس‌هاي بزرگ كار شد مثل صفحه حوادث، نظرسنجي و سرويس آيينه كه از صفحات متفاوت آن بود كه اين روزنامه را به يكي از پرفروش‌ترين روزنامه‌هاي زمان خود تبديل كرد.

وي در ابتدا در روزنامه جمهوري اسلامي كار روزنامه‌نگاري خود را آغاز كرد و تا امروز سردبير و مدير تحريريه‌ي بسياري از روزنامه‌ها از جمله انتخاب، ايران و جام جم بوده است.

او پيش از روزنامه‌ي ايران، در روزنامه صبح آزادگان، كيهان هوايي و كيهان و جمهوري اسلامي فعاليت مي‌كرد.

رضاييان در سال 1371 مدير كل پژوهش ايرنا شد و پس از آن روزنامه ايران را در سال 1373 منتشر كرد و در سال 76 نيز عضو شوراي پنج نفره تاسيس دانشكده خبر بود.

اين مدرس ارتباطات نخستين معاون پژوهشي دانشكده‌ي خبر شد و در سال 77 در راس هيات مديره و مدير عامل شركت خبري عصر ايران و در نيمه‌ي دوم سال 77 سبك روزنامه‌نگاري خبري تحليلي روزنامه انتخاب را براي نخستين‌بار با انتشار و سردبيري اين روزنامه بنيان نهاد و در اين روزنامه تا سال 79 فعاليت مي‌كرد.

سپس براي سردبيري دعوت به همكاري شد و ضمن ارائه‌ي طرحي در زمينه‌ي راه‌اندازي روزنامه «انتخاب» و تاكيد بر ارائه‌ي ماكت مطبوعاتي مبني بر فرهنگي اجتماعي ‌بودن روزنامه، در راه‌اندازي آن مشاركت داشت. سپس با پذيرش مسووليت تحريريه و معاونت فرهنگي اين روزنامه تا پايان سال 85 به فعاليت ادامه داد.

از جمله كارهاي ويژه‌ي رضاييان در اين دوران، تيتر‌هاي يك يا دو كلمه‌اي از شب اول تا بيست‌وهشتم حادثه 11 سپتامبر است.

وي از ابتداي سال 86 به دليل ادامه‌ي تحصيل در مقطع دكتيا تنها عضويت شوراي تيتر روزنامه انتخاب را برعهده داشت.

رضاييان علاوه بر بنيانگذاري سبك روزنامه‌نگاري خبري _ تحليلي، از بنيانگذاران جشنواره‌هاي موضوعي مطبوعات كه از سال 80 كليد خورد محسوب مي‌شود و تاكنون داوري ده‌ها جشنواره و رياست هيات داوران مطبوعاتي را برعهده داشته است كه خود نيز در سومين دوره‌ي جشنواره مطبوعات شهري برگزيده شد.

وي از ابتداي تاسيس دانشكده‌ي خبر تاكنون در اين دانشكده تدريس داشته و هم‌اكنون علاوه بر دانشكده‌ي خبر در مركز مطالعه‌ي دانشكده سوره و هم‌چنين دوره كوتاه در دانشگاه آزاد تدريس دارد.

موارد تدريس وي در دانشگاه شامل مديريت و ويراستاري اخبار _ تكنيك‌هاي اقناع، نقد سوژه، بازاريابي و ارتباطات، مباني ارتباط جمعي است؛ وي چند دوره تدريس خبر در زمينه تيتر‌نويسي و خبر پيشرفته هم داشته است.

او هم‌چنين براي برخي مطبوعات و خبرگزاري‌ها به عنوان مشاور عمل كرده است كه از جمله مي‌توان به طرح‌هاي پژوهشي او در دوره‌ي مسووليت كل پژوهشي در ايرنا اشاره كرد.

مجموعه هشت جلدي اطلاعات در خبر، مجموعه‌ي دو جلدي پيام در خبر، نظرسنجي درباره علل گرايش تهراني‌ها در مورد اخبار رسانه‌هاي خارجي، نظرسنجي درباره سلايق مخاطبان در خصوص خلاء‌هاي ارتباط مخاطبان و مطبوعات، مذاكره و مطالعه‌ي ميداني با سير رسانه‌ موفق و برتر اروپا با هدف رسيدن به يك مدل حرفه‌اي پيش از راه‌اندازي روزنامه ايران هم از آثار اوست.

از جمله مقالات وي مي‌توان به مقالات كنفرانس‌هاي پژوهشي او در زمينه‌ي روزنامه‌نگاري ادبيات اشاره كرد كه در گروه ايرانشناسي دانشگاه سن‌پطرزبورگ ارايه شده است. كتاب‌هاي نگاشته شده از سوي وي هم سه جلد كتاب بوده كه در دست انتشار است.

***

رضاييان معتقد است رسانه‌ها موظفند با روش‌هاي مختلف سعي كنند اخبار مورد نياز مخاطبانشان را تهيه كنند، بنابراين يادمان باشد با روش‌هايي مانند منع گفت‌وگوي مديران با رسانه‌ها يا جلوگيري از حضور خبرنگاران در برنامه‌هاي دستگاه‌ها، نمي‌توان راه اطلاع‌رساني را مسدود كرد.

او وظيفه رسانه‌هاي ارتباط جمعي را اطلاع‌رساني، آموزش و الگوسازي‌هاي فرهنگي درباره آموزش با توجه به تغييرات ايجاد شده در كار رسانه و نيز نقد مي‌داند.

وي با اشاره به اين كه امروز رسانه‌ها به سمت خبرنگار - كارشناس حركت كرده‌اند، مي‌گويد دوراني كه رسانه‌ها تنها كار خبري مي‌كردند، سر آمده است و روزنامه‌نگاري خبري، به سمت روزنامه‌نگاري نرم و تحليلي پيش رفته و حتي اين نوع از روزنامه‌نگاري، پايه‌اي براي فضاي وب و رسانه‌هاي الكترونيك شده است.

به اعتقاد او اين تغيير كاركرد رسانه‌هاي ارتباط جمعي و ميل و تغيير وظيفه آن‌ها از عرصه خبري به عرصه خبري ـ تحليلي، اقتضائات جديدي ايجاد كرده است كه بر اساس آن تمامي رسانه‌ها حتي در تحريريه‌هاي خود نيز به سمت تربيت خبرنگار ـ كارشناس رفته‌اند.

رضاييان با اشاره به اينكه مخاطبان، امروز بيش از هر چيز به دنبال پاسخ چرايي و چگونگي رخ داد يك رويداد هستند، گفت: مخاطبان به هر طريقي به سرعت از اصل خبر مطلع مي‌شوند، ضمن اين كه ارايه خبر به مخاطب كاري معمولي است و همان‌گونه كه گفته شد امروز آگاهي از چرايي و چگونگي، نياز اصلي مخاطب بوده و ذائقه او تغيير كرده است.

وي نقد را حاصل تغيير نگاه و وظيفه رسانه به سمت تحليل و نگاه كارشناسي عنوان و اضافه كرد: همانطور كه دستگاه‌هاي اجرايي توقع دارند رسانه‌ها‌ نقدهاي كارشناسانه ارايه كنند، اهالي رسانه نيز در مقابل توقع دارند اين دستگاه‌ها درهاي اطلاع‌رساني را برروي خبرنگاراني كه با مدت‌ها فعاليت، امروز به يك كارشناس تبديل شده‌اند، نبندند و علاوه بر آن، تحمل نقد كارشناسي را نيز داشته باشند.

او در ادامه با تاكيد بر اين كه اصل نقد، سازنده و كارشناسانه است، تصريح كرد: تقسيم نقد به سازنده و غيرسازنده صحيح نيست زيرا نقد نيز مانند خبر، يادداشت، گزارش و غيره يك رويكرد حرفه‌يي و يك ژانر در حوزه روزنامه‌نگاري است، ضمن اينكه ذات آن نيز با كارشناسي همراه است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha