سرويس رسانهي ايسنا روزهاي استادان علوم ارتباطات و پيشكسوتان روزنامهنگاري را همزمان با برگزاري هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاريها، برگزار ميكند. در اين راستا، هر روز در سرويس رسانه و صفحه ويژه اين نمايشگاه در سايت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بهنام يك يا چند نفر از استادان يا پيشكسوتان روزنامهنگاري كشور نامگذاري شده، بزرگداشت مجازي آنها در قالب يك گزارش شامل زندگينامه، شرح فعاليتها و موفقيتها، گزيدهاي از ديدگاهها، گزيدهاي از توصيفهاي ديگر شخصيتها و نيز منتخبي از عكسهاي ايشان منتشر خواهد شد.
سرويس رسانهي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) كه همهساله برنامههاي ويژهاي را براي متخصصان علوم ارتباطات و روزنامهنگاري همزمان با برگزاري نمايشگاه بينالمللي مطبوعات و خبرگزاريها طراحي و اجرا كرده است، امسال نيز اميدوار است در اين حركت - بهعنوان يكي از برنامههاي اين گروه براي ايام برگزاري نمايشگاه هجدهم - نكوداشت حدود 20 نفر از اين استادان را ترتيب داده، در سالهاي آتي نيز اين حركت را از بعد كمي و كيفي، گسترش دهد.
***
نهم آبان، روز «حسامالدين آشنا»؛
به گزارش سرويس رسانه خبرگزاري دانشجويانان ايران (ايسنا)، حسامالدين آشنا متولد سال 1343 در تهران است.
سوابق تحصيلي وي شامل كارشناسي ارشد معارف اسلامي و تبليغ (1371)، عنوان پاياننامه: فرهنگ و تبليغات حکومتي در ايران (1304-1320)، دكتري فرهنگ و ارتباطات (1382)، عنوان رساله فرهنگ، ارتباطات و سياست خارجي ديپلماسي فرهنگي آمريکا در ايران 1332-1357 است.
وي در مقطع كارشناسي با عناوين افکار عمومي(2) دانشکده خبر، جامعه شناسي ارتباطات (دانشگاه امام صادق)، روانشناسي اجتماعي (دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکده صدا و سيما)، روش تحقيق در علوم اجتماعي (دانشگاه امام صادق (ع))، روشهاي پژوهش در فرهنگ و ارتباطات (دانشگاه امام صادق (ع))، مباني و تاريخچه ارتباطات جمعي (دانشکده صدا و سيما)، متون روايي(دانشگاه امام صادق (ع))، نظريههاي فرهنگي (دانشگاه امام صادق (ع)) تدريس ميكند.
آشنا در مقطع کارشناسي ارشد هم تدريس ميكندكه شامل ارتباطات بينالمللي و بين فرهنگي (دانشکده صدا و سيما)، جامعه شناسي ارتباطات (موسسه امام خميني(ره))، جامعه شناسي تبليغات (دانشکده صدا و سيما)، روشهاي پژوهش در رسانههاي خبري( دانشکده صدا و سيما)، مطالعات تطبيقي در رسانههاي خبري( دانشکده صدا و سيما) است.
همچنين عناوين تدريس وي در مقطع دکتري شامل ارتباطات بينالمللي معاصر(دانشگاه امام صادق (ع))، ارتباطات بين المللي و روابط بين المللي (دانشگاه امام صادق(ع))، تحولات فرهنگي و امنيت ملي ( دانشگاه عالي دفاع ملي)، مديريت فرهنگي و امنيت ملي (دانشگاه عالي دفاع ملي ، دانشگاه فارابي) است.
درباره مقالات ارائه شده از سوي وي به مواردي همچون ارتباطات سياسي و فرهنگ مذهبي، گفتمان، از ترجمه فرهنگي دين تا دين فرهنگي، همايش دين پژوهان، از غربگرايي استبداد محور تا اسلامگرايي توسعه محور (کنفرانس ايران شناسي)، انجمن ايران و آمريکا، مطالعات تاريخ معاصر، اينترنت و امنيت سياسي و فرهنگي (همايش رسانهها و ثبات سياسي)، بازنگري نظريههاي هنجاري رسانهها، فصلنامه پژوهشي دانشگاه امام صادق(ع)، تحول در نگرش امنيتي به اينترنت (همايش جامعه اطلاعاتي)، تصويرسازي آمريکاييها براي ايرانيان (کنفرانس مطالعات ايران شناسي)، تغيير و تماس در فرهنگ، تلويزيون و پست مدرنيسم و سياست مذهبي دوره رضا شاه، ميتوان اشاره كرد.
همچنين درباره تاليف و تدوين كتب ارائه شده از سوي وي نيز ميتوان به اين موارد اشاره كرد: از سياست تا فرهنگ، سياستهاي فرهنگي دولت در ايران 1304-1320، سروش 1384، خشونت و فرهنگ، اسناد محرمانه کشف حجاب، سازمان اسناد ملي ايران اشاره كرد.
وي همچنين از اعضاي هيات رييسه يا هيات داوري كنفرانسهايي از قبيل ارتباطات بين فرهنگي و سياست خارجي (1384)، اطلاعرساني و فرهنگ (1379)، جامعه اطلاعاتي در آسياي غربي (1380)، رقابتهاي سياسي و امنيت ملي (1380)، ساماندهي فرهنگي (1378)، كنفرانس بين المللي علم، تكنولوژي، مدرنيته و مذهب (24 مي 2003 در دانشگاه اتاوا)، همانديشي مديران عالي اطلاع رساني (1380) و همچنين عضويت در تحريريه مجلات علمي از جمله امنيت اجتماعي، پژوهش و سنجش، رسانه، شيعه شناسي 5. نامه پژوهش فرهنگي است.
وي همچنين مشاوره، کارشناسي، عضو شوراي عالي اسناد ملي کشور، عضو کارشناس شوراي ارتباطات و افکار عمومي شهرداري تهران، عضو کارشناس شوراي اطلاعرساني دولت، عضو کارشناس شوراي انتخاب کتاب علوم اجتماعي کتابخانه ملي، عضو کارشناس شوراي انتخاب کتاب علوم اجتماعي کتابخانههاي عمومي کشور، عضو کارشناس شوراي پژوهشي پژوهشکده مطالعات اجتماعي وزارت علوم، عضو کارشناس شوراي پژوهشي پژوهشگاه باقرالعلوم سازمان تبليغات اسلامي، عضو کارشناس شوراي پژوهشي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، عضو کارشناس شوراي تعيين خط مشي خبرگزاري جمهوري اسلامي، عضو کارشناس شوراي سياستگذاري خبري شبکه العالم، عضو کارشناس شوراي سياستگذاري و طرح و برنامه شبکه press tv، عضو کارشناس شوراي سياستگذاري همشهري محله، عضو کارشناس کميته علوم انساني در کميسيون نشريات علمي کشور وزارت علوم ، عضو هيئت امناي پژوهشکده مطالعات راهبردي را در كارنامه خود دارد.
پروژههاي پژوهشي آشنا هم شامل، ما روحانيون در مواجهه با ايدز چه مي توانيم بکنيم؟(يونيسف 1384)، مديريت تصوير رهبري در سيما (مرکز تحقيقات صدا و سيما 1384-1386)،کوششها و چالشهاي مسلمانان در محيط سايبر (سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي 1383-1384)، بهسازي محيط سايبر ديني (سازمان تبليغات اسلامي1386)، وجهه ملي در ارتباطات جهاني (مرکز ملي مطالعات جهاني شدن1386-) است.
***
دکتر حسامالدين آشنا در مصاحبهاي با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با تاکيد بر اين که رويکرد جامعه اطلاعاتي در ابتداي طرح آن در جوامع مختلف، يک رويکرد خوشبينانه به تحولات تکنولوژيکي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي در دنياي جديد و بويژه در کشورهاي پساصنعتي بود، اظهار کرد: در ابتدا تصور بر اين بود که با ظهور فنآوريهاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي، تحولات عميق و بنياديني در روابط اجتماعي و ساختارهاي سياسي و اقتصادي اتفاق ميافتد.
اين استاد دانشگاه جامعه معرفتي را پلي ميان گذشته و آينده، در زمان حاضر دانست و دربارهي ورود و پيشرفت مفهوم جامعهي اطلاعاتي در کشورهاي در حال توسعه و غير ثروتمند نيز تصريح کرد: نگاه چنين کشورهايي به فنآوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي همچون ساير مظاهر تمدن جديد، نگاهي منفعل بود، به گونهاي که بخش اعظمي از منابع کمياب اين کشورها به سخت افزار، نرمافزار، زيرساختهاي شبکه و مواردي از نمودهاي ظاهري ظهور فنآوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي اختصاص يافت که لزوما در خدمت توسعهي همه جانبه در اين کشورها نيز نبود.
او همچنين پرداختن به تعريف و نقش رسانههاي ديني را يکي از موضوعات مهمي ميداند که ميتواند راهگشاي بسياري از مسائل مرتبط باشد.
به عقيده او رسانه ديني علاوه بر رعايت هنجارهاي حاکم بر جامعه اسلامي و عمل به کارکردهاي تعريف شده براي تمامي رسانهها، خود را در مقابل خداوند مسئول و رساندن پيامهاي او را وظيفه اصلي خود ميداند و بايد ميان رسانه ديني و رسانهاي که در جامعه اسلامي حضور دارد، تفکيک قائل شد.
از نظر او رسانهاي که هنجارها، قوانين و مناسبتهاي يک جامعه اسلامي را رعايت ميکند، رسانهاي مجاز براي اين جامعه شناخته ميشود، هرچند اسلامي و ديني نباشد. ضمن اين که هيچ دليلي وجود ندارد که تمام رسانههاي يک جامعه اسلامي، رسانههاي ديني و اسلامي نيز باشند.
به اعتقاد آشنا رسانه ديني رسانهاي است که به طور مشخص و تخصصي به مسائل ديني ميپردازد و خودش را در مقابل خداوند مسئول ميداند، نه در مقابل آگهي دهندگان، مشتريان يا دولت.
انتهاي پيام
نظرات