«تفاوت فيلم سينمايي با تلهفيلم مانند چلوكباب با فستفود است» مشكلات فيلمهاي تلويزيوني از نگاه فرزاد موتمن ـ كارگردان
فرزاد موتمن كه طي روزهاي اخير تلهفيلم «فال قهوه»اش از تلويزيون پخش شد، دربارهي ورود افراد جديد و ناشناس به حوزهي ساخت تلهفيلم، اظهارنظر كرد: بسياري از كارگردانان آينده سينما ميتوانند كارشان را از تلهفيلمها شروع كنند.
فرزاد موتمن ـ كارگردان سينما و تلويزيون ـ در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: تلهفيلم، مكاني مناسب براي اين است كه جوانان فعاليت كنند؛ تلهفيلم يك فيلم سينمايي است كه با امكانات محدود و سريع، براي پردهي كوچك ساخته ميشود، اما عملا كاركرد يك فيلم سينمايي را دارد.
وي تاكيد كرد: من شخصا با ساخت فيلم تلويزيوني توسط جوانان مشكلي ندارم؛ مشكل اصلي تلهفيلمها در فيلمنامه است؛ فيلمنامهها به شدت مضموني انتخاب ميشوند و مسؤولان نيز به مسير روايت آثار توجهي نشان نميدهند. در نتيجه فيلمنامههايي به دست كارگردانان ميرسد كه پر از حفره است؛ فيلمساز باسابقهتر راحت ميتواند اين حفرهها را پنهان كند و فيلمساز كمتجربهتر در دام اين حفرهها ميافتد و نميتواند فيلم را نجات دهد.
اين كارگردان اظهار كرد: علاوه بر اينكه تلاش اصلي بايد بر روي فيلمنامه باشد، تهيهكنندگان نيز بايد حداقل پيش توليد سه هفتهاي يا يك ماههاي براي يك فيلمتلويزيوني در نظر بگيرند تا كارگردانان فرصت داشته باشند ايدهاي را كه براي ساخت فيلم دارند پيدا كنند؛ معمولا مدت زمان پيش توليد فيلمها به قدري كوتاه است كه كارگردان به هيچ ايدهاي نميرسد.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه پيشنهادش براي قويتر شدن فيلمنامهها چيست؟ گفت: بايد دستمزد نويسندگان فيلمنامه در حيطه تلهفيلم افزايش يابد. گاهي فيلمنامهها به قيمت بسيار پايين خريداري ميشود؛ طبعا نويسنده نيز براي نگارش يك فيلمنامه خوب وقت و انرژي نميگذارد.
موتمن خاطرنشان كرد:علاوه بر اينكه بايد دستمزد نويسندگان افزايش يابد، بايد گفت كه ما با بحران نويسنده هم روبرو هستيم.
كارگردان «فال قهوه» در ادامه صحبتهاي خود عنوان كرد: تله فيلم در قياس با فيلم سينمايي مانند قياس چلوكباب با فست فود است؛ يك فيلم تلويزيوني براي يك الي دوبار پخش از تلويزيون ساخته ميشود و معمولا ماندگار نيست؛ اما هر چقدر بتوانيم كيفيت تلهفيلمها را بهتر كنيم ميتوانيم مخاطبان بيشتري داشته باشيم.
وي ضمن بيان اينكه كارهايي كه توليد ميكند به فيلمنامههايي كه به او ارائه ميشود، محدود است و زياد جاي مانور ندارد، گفت: من علاقه زيادي به ژانرهاي جنايي داريم، اما چون پيشينه ادبي ژانر جنايي نداريم نويسندگان قلمشان چندان به اين سمت نمي رود.
اين كارگردان افزود: شايد دليل ديگرش هم اين باشد كه مسؤولان نيز از ژانر جنايي استقبال نميكنند و هم درام اجتماعي ميخواهند.
موتمن با اشاره به فيلم تلويزيوني «آذر» كه دو ماه است ساخت آن به پايان رسيده، بيان كرد: «آذر» قبل از «فال قهوه» در بهمن ماه ساخته شد و در فروردين به پايان رسيد؛ اين فيلم يك درام خياباني زنانه است كه مهتاب كرامتي، گلاره عباسي، عاطفه تهراني، ناهيد مسلمي، سيامك اديب و ... در آن به ايفاي نقش پرداختند.
اين كارگردان اضافه كرد: علي واجد سميعي تهيهكنندگي، داريوش عياري فيلمبرداري، فرامرز هوتهم تدوين و اميرعلي واجد سميعي آهنگسازي «آذر» را به عهده داشتهاند.
به گزارش خبرنگار ايسنا، «فال قهوه» نيز به تهيهكنندگي مهدي گلي زاده براي شبكه چهار سيما آماده شده بود كه بازيگراني چون شبنم قلي خاني، اشكان خطيبي، رحيم نوروزي، حسين جواهري، پرنياز ايزديار، پروين ملكي و خسرو احمدي در آن بازي كردهاند.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات