• چهارشنبه / ۸ تیر ۱۳۹۰ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 9004-05038
  • منبع : نمایندگی قم

مدير پژوهشكده دين‌پژوهي: پژوهش در حوزه بايد نهادينه شود

عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به روز و موفق بودن طلاب را منوط به اهتمام امر پژوهش دانست و گفت: پژوهش بايد در حوزه نهادينه شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين محمد‌جواد رودگر با اشاره به فعاليت‌ بخش‌هاي مختلف پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامي اظهار داشت: اين پژوهشگاه در گذشته داراي پنج پژوهشكده بود كه به دليل گستردگي كارهاي علمي و تفكيك مرزهايي كه در حوزه دين‌پژوهي صورت گرفت، به دو پژوهشكده حكمت اسلامي و دين‌پژوهي تقسيم شد.

وي گروه‌هاي علمي اين دو پژوهشكده را مورد توجه قرار داد و افزود: عرفان، فلسفه و معرفت‌پژوهي، گروه‌هاي علمي پژوهشكده حكمت اسلامي بوده و پژوهشكده دين‌پژوهي نيز گروه‌هاي قرآن‌پژوهي، كلام و منطق فهم دين را شامل ‌مي‌شود.

مدير پژوهشكده دين‌پژوهي پژوهشگاه فرهنگ علوم اسلامي با اشاره به فعاليت‌هاي اين گروه‌ها گفت: هر كدام از اين گروه‌ها در راستاي طرح‌هاي پژوهشي خاصي تأسيس شده تا هر محققي به تناسب تخصص خود با يكي از اين گروه‌ها همكاري داشته باشد.

عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با اشاره به هدف اصلي راه‌اندازي پژوهشكده دين پژوهي تصريح كرد: فعاليت‌هاي اين پژوهشكده در حوزه‌ قرآني، كلامي و فلسفه دين تعريف شده و از اين حيث يكي از گروه‌هاي منحصر به فرد و جديد پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامي است.

وي اهداف ديگر پژوهشكده دين پژوهي را مدنظر قرار داد و عنوان داشت: بازپژوهي و بازپيرايي حكمت، كلام و معارف اسلامي، تبيين و ساماندهي مناسب مباحث زيرساختي انديشه ديني با توجه به نيازها و نظريه‌هاي جديد، ايجاد بستر مناسب براي تعميق، پويايي و بالندگي ديني به تناسب نيازهاي زمان، پاسخ به شبهات القايي در قلمرو عقايد و كلام اسلامي و نقد مكاتب و ديدگاه‌هاي معارض در حوزه زيرساخت‌هاي انديشه ديني از جمله اهداف ديگر فعاليت‌ اين پژوهشكده به شمار مي‌رود.

بر اساس گزارش مركز خبر حوزه، رودگر با اشاره به اينكه اين پژوهشكده، 18 گروه هيئت علمي دارد كه به همراه اعضاي مدعو، شوراي علمي پژوهشكده را تشكيل داده و اهداف اساسي پژوهشكده را تبيين مي‌كنند، ادامه داد: ‌اين پژوهشكده تاكنون آثار نفيسي به چاپ رسانده كه از آن جمله مي‌توان مباني انسان‌شناسي در قرآن، تحليل زبان قرآن و روش‌شناسي فهم آن، معجزه‌شناسي، تحليل وحي از ديدگاه اسلام و مسيحيت، رابطه متقابل كتاب و سنت، قرآن و سكولاريسم، سياست و حكومت در قرآن را نام برد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha