• دوشنبه / ۶ دی ۱۳۸۹ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8910-03283

«ثبت بين‌المللي قهوه تلخ مانع پخش ماهواريي اين سريال شده» گفته‌هايي از مـهران مديري، برادران آقاگـليان و بـازيگران «قهوه تلخ»

«ثبت بين‌المللي قهوه تلخ مانع پخش ماهواريي اين سريال شده»
گفته‌هايي از مـهران مديري، برادران آقاگـليان و بـازيگران «قهوه تلخ»

در مراسم قرعه‌كشي نخستين آپارتمان سريال «قهوه تلخ» اعلام شد كه براي نخستين بار يك سريال ايراني ثبت بين‌المللي شده است.

حميد آقاگليان ـ از تهيه‌كنندگان سريال «قهوه تلخ» ـ متذكر شد كه ثبت بين‌المللي سريال «قهوه تلخ» باعث شد كه سريال مهران مديري از هيچ كدام از شبكه‌هاي فارسي‌زبان خارج از ايران پخش نشود.

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، مراسم قرعه كشي نخستين آپارتمان «قهوه تلخ» با حضور كارگردان، تهيه‌كننده و بازيگران اين سريال و نماينده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، نماينده دادستان و دبير كل اداره‌ي مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگي، عصر يكشنبه ـ 5 دي ماه ـ در لوكيشن «كاخ جهانگير شاه» محل تصويربرداري اين سريال برگزار شد.

***

در اين مراسم مهران مديري با ابراز اميدواري نسبت به اين كه سريال «قهوه تلخ» به سلامت به پايان برسد از تمام كساني كه به طور مستقيم يا غير مستقيم با اين پروژه همكاري داشتند تشكر كرد.

كارگردان و بازيگر سريال «قهوه تلخ» ـ كه در مراسم قرعه‌كشي اولين آپارتمان حضور داشت، گفت: از تمام عوامل پشت صحنه كه در اين پروژه فعاليت داشتند، از تمامي گروه از جمله بازيگرها و همچنين از حميد و مجيد آقاگليان كه سال‌هاي زيادي با هم كار كرديم تشكر مي‌كنم.

وي همچنين از اداره‌ي مبارزه با قاچاق كالاي فرهنگي و مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه مراقب بودند سي‌دي‌هاي سريال «قهوه تلخ» قاچاق نشود، تشكر كرد.

مديري از حاضران در مراسم قرعه‌كشي و همچنين مخاطبان اين سريال درخواست كرد كه دعا كنند سريال « قهوه‌ تلخ » به خوبي به پايان برسد.

***

در اين مراسم حميد آقاگليان ـ يكي از تهيه‌كنندگان اين مجموعه ـ گفت: قبل از هر چيزي شايد به جا باشد كه از هموطنانمان تشكر كنيم كه اين قدر صميمانه از سريال «قهوه تلخ» استقبال كردند و به كلام مهران عزيز براي كپي نكردن سي‌دي‌ها احترام گذاشتند.

وي از گروه سازنده «قهوه تلخ» كه حدود دو سال با يكديگر كار كردند تشكر و ابراز اميدواري كرد كه اين سريال در نقطه‌ي خوبي قرار بگيرد.

تهيه‌كننده «قهوه تلخ» سپس اعلام كرد: اتفاق خوبي كه براي اين پروژه افتاد اين بود كه براي نخستين بار سريالي ثبت بين‌المللي شد.

او ادامه داد: عبارت «FBI warning» كه در ابتداي سي‌دي‌ها نقش مي‌بندد، يك شو و نمايش نيست بلكه واقعي است. اين مساله باعث شد كه «قهوه تلخ» از هيچكدام از شبكه‌هاي فارسي زبان خارج از ايران پخش نشود.

***

عليرضا كريمي ـ مدير كل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ كه در اين مراسم حضور داشت،‌ بيان كرد: از اواخر سال 88 كه درباره‌ي مجموعه «قهوه تلخ» صحبت شده بود اين مجموعه را به عنوان يك رسانه مي‌ديدم و مي‌خواستم كه هر طور هست از اين رسانه حمايت شود.

وي افزود: براي خودم فرض كردم اين دفاعيه را به نحو احسن داشته باشم و همه‌ي مقصود اين بود كه سريال «قهوه تلخ» با حمايت و نظارت ساخته شود.

او با اعتقاد بر اين كه حمايت يعني يك نظارت دقيق، ادامه داد: نظارت لطيف و ريز باعث مي‌شود كه كار صاف و سليس دربيايد، نه اينكه درها را باز بگذاريم و بگوييم كه هر كس هر چه خواست بگويد و هر چه خواست انجام دهد.

كريمي گفت: در اين ده مجموعه‌اي كه از اين سريال پخش شده سعي كردم با دقت و ريز به آن نگاه كنم و در بعضي موارد به خاطر اينكه زوايد كم شود، به حدي ريزبين بودم كه آقاي آقاگليان از اين دقت تعجب مي‌كرد. اين امر ممكن است بوي اذيت دهد، ولي انتهايش اذيت نيست و وقتي يك كار تميز بيرون مي‌آيد افتخار مجموعه خواهد بود.

مدير كل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سپس اعلام كرد: آنطور كه آمار نشان مي‌دهد نزديك به 14 ميليون سي‌دي «قهوه تلخ» فروخته شده و هر مجموعه را يك ميليون و 400 هزار خانواده خريداري كرده‌اند.

وي ادامه داد: فرهنگسازي و ارائه‌ي كار خوب ساده‌ نيست؛ كارهاي فرهنگي معمولا آغشته به برداشت‌هاي شخصي است؛ انجام كارهاي فرهنگي مشكل است و سازندگان «قهوه تلخ» كار دشواري را انتخاب كرده‌اند.

كريمي درباره اهداي جوايز و مراسم قرعه‌كشي نيز بيان كرد: مردم اين قرعه‌كشي را باور كردند و اگر باور نكرده بودند اين همه خريدار نبود و به سراغ سي‌دي‌هاي تقلبي مي‌رفتند، اكنون كه باور كردند بايد كاري كنيم كه باورشان بيشتر شود، بر روي اين پايبندي به قول و قرارها با توجه به شرايط اسلامي كه داريم تاكيد مي‌كنم و مراسم قرعه‌كشي و نحوه‌ي اهداي جوايز را همواره پيگيري مي‌كنم.

وي تاكيد كرد: موظفيم براي ارتباط فرهنگي با مخاطب، گفتمان و تصويري را انتخاب ‌كنيم كه در حد ارزش‌ و اعتبار آنها باشد. بايد ارزش يك كالاي فرهنگي در حدي باشد كه به فرهنگ جامعه نزديك باشد و دوستان هنرمند براي اجراي برنامه‌شان بايد طوري رفتار كنند كه انگار مخاطبان، خانواده‌هاي خودشان هستند.

***

به گزارش ايسنا، در اين مراسم محمدرضا عباسيان ـ دبير كل ستاد مبارزه با قاچاق كالاي فرهنگي و مدير عامل موسسه رسانه‌هاي تصويري ـ نيز بيان كرد: از آنجا كه من كارمند صداوسيما هستم و صداوسيما نيز ميانه‌ي چندان خوبي با سريال «قهوه تلخ» ندارد، نبايد از اين سريال چندان تعريف كنم. از طرفي من مسؤول موسسه رسانه‌هاي تصويري هستم و سريال «قهوه تلخ» رقيب ويدئو رسانه محسوب مي‌شود، اما به تيم «قهوه تلخ» و آقاي مديري و برادران آقاگليان تبريك مي‌گويم. مجموعه «قهوه تلخ» يك اتفاق بزرگ در كشور بود و به واسطه‌ي استقبال بسيار خوبي كه از اين سريال شد، «قهوه تلخ» مي‌تواند مجموعه‌اي از انحصارات را براي خود ثبت كند.

وي ادامه داد: در شهر تهران تقريبا عرضه‌ي غيرمجاز كنترل شده است و به همان اندازه در شهرستان‌ها نيز نظارت‌ها روزبه روز بيشتر مي‌شود و اين باعث شده كه «قهوه تلخ» آسيب كمتري ببيند.

عباسيان دليل اين امر را علاقه‌ي مردم به مهران مديري و جوايز در نظر گرفته شده دانست.

وي در پايان سخنانش عنوان كرد: در دو هفته‌ي اخير شايعه شده است كه مراسم قرعه‌كشي و اهداي جوايز كلاهبرداري بوده و سازندگان «قهوه تلخ» قصد اهداي جوايز را ندارند. اما امروز اين قرعه‌كشي انجام و آپارتمان نيز تحويل داده مي‌شود تا اين شايعه هم رفع شود.

***

به گزارش ايسنا، مجيد آقاگليان ـ ديگر تهيه‌كننده سريال «قهوه تلخ» ـ ضمن خير مقدم به حضار از همه مردم كه وفادارانه با «قهوه تلخ» رفتار كردند، تشكر كرد و يادآور شد: «قهوه تلخ» در همين لوكيشن بيش از يك و نيم سال پيش كليد خورد؛ ما 10 سال قبل نيز سريال «پاورچين» را در اين لوكيشن ساختيم.

وي افزود: ساخت «قهوه تلخ» با هدف ايجاد فضاي مفرح در خانواده در دستور كار قرار گرفت و طراحي آن به گونه‌اي بود كه كار متفاوتي را عرضه كنيم و نمي‌دانم چقدر در اين امر موفق بوده‌ايم.

آقاگليان ادامه داد: دوستان زيادي براي ساخت اين مجموعه تلاش كردند؛ همكاري دو نويسنده و بيش 30بازيگر كار سختي بود. آقاي مديري نيز زحمت زيادي كشيد، همچنين دوستاني در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي نظارت و حمايت از اين سريال كمك كردند تا «قهوه تلخ» بهتر جلو برود. «قهوه تلخ» محصول كار گروهي است و همه با هم زحمت كشيدند و اين جاي تقدير دارد.

مجيد آقاگليان اظهار كرد: كار براي 90 قسمت در نظر گرفته شده و در هر مجموعه سه قسمت، به فروشگاه‌ها عرضه مي‌شود. تاكنون10 مجموعه‌ از «قهوه تلخ» عرضه شده و طبق آمار و نظرسنجي‌هايي كه به دست ما رسيده، رضايتمندي از «قهوه تلخ» بسيار بالا بوده است.

اين تهيه‌كننده گفت: فارغ از اينكه بچه‌هاي گروه زحمت كشيدند و تلاش كردند تا كار آماده شود، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز زحماتي كشيده شد تا اين مجموعه به سي‌دي مستر تبديل شود و تا زماني كه در فروشگاه‌ها عرضه شود كار بسيار مي‌برد و اجراي چنين پروژه‌اي براي اولين بار بود.

وي در پايان از شركت‌هاي پخش كننده نيز تشكر كرد و گفت: ساخت سريال «قهوه تلخ » براي نزديك به 100 هزار نفر، محل كسب درآمد و ايجاد اشتغال شده است و اين آمار بزرگي است و يكي از بهترين دستاوردهاي «قهوه تلخ» در كنار سرگرم كردن خانواده‌ها بوده است.

***

در مراسم عصر يكشنبه، محمدرضا هدايتي ـ بازيگر نقش جهان‌شاه ـ نيز از استقبال مردم از سريال «قهوه تلخ» تشكر كرد و گفت: استقبال از اين سريال واقعا براي ما غيرمنتظره بود.

***

برزو ارجمند بازيگر نقش «برزوخان» كه اجراي مراسم را بر عهده داشت، سخنانش را با لهجه‌ي مشهدي آغاز كرد و در ابتدا شعري با لهجه‌ي مشهدي خواند. او با شوخي علت به كارگيري لهجه‌ي مشهدي را حضور در لوكيشن محل تصويربرداري سريال «قهوه تلخ» اعلام كرد و گفت: هر وقت به اينجا مي‌آيم در نقشم فرو مي‌روم.

ارجمند در بخشي از اين مراسم درباره‌ي همكاري با پروژه «قهوه تلخ» گفت: گروه سازنده‌ي اين مجموعه از 10 سال قبل تشكيل شد و خوشحالم كه اكنون نتيجه‌اش را در «قهوه تلخ» مي‌بينيم.

اين بازيگر همچنين يادآور شد كه از «مرد دو هزار چهره» وارد گروه مهران مديري شده است.

***

حاشيه‌ها:

ـ در مراسم اولين قرعه‌كشي آپارتمان سريال «قهوه تلخ» پسري دانشجو ـ 21ساله از جهرم ـ برنده يك دستگاه آپارتمان دو خوابه شد و زماني كه برزو ارجمند با او تماس گرفت تا برنده شدنش را به وي اطلاع دهد، باور نكرد. دانشجوي 21 ساله پس از اينكه تلفني با مهران مديري صحبت كرد، تازه برنده شدنش را باور كرد و از فرط هيجان به گريه افتاد.

ـ مراسم قرعه‌كشي جوايز سريال «قهوه تلخ» در يكي از لوكيشن‌هاي اين سريال ـ كاخ جهان شاه ـ برگزار شد كه دكور آن در سوله‌اي در حياط باغ خانه‌اي در خيابان فرشته ساخته شده بود.

ـ اعداد شماره‌ سريال برنده‌ي آپارتمان توسط بازيگران و تهيه‌كنندگان اين سريال انتخاب شد و دو رقم آخر را نيز مهران مديري انتخاب كرد. پدر براداران آقاگليان نيز در مراسم يكشنبه حاضر بود و يكي از اعداد را هم او انتخاب كرد.

ـ در مراسم پنجم دي ماه 89، هم‌چنين شش دستگاه اتومبيل پرايد متعلق به مجموعه‌ي دهم نيز قرعه‌كشي شد و برزو ارجمند كه با برندگان تماس مي‌گرفت، در قبولاندن اين خبر به آن‌ها باز هم مشكل داشت. برخي از برندگان كه فكر مي‌كردند مزاحم تلفني دارند، تلفن را قطع مي‌كردند و با جملاتي چون «آقا برزو فردا مي‌آيم پرايد را مي‌گيرم!»، «آقا مزاحم نشويد!»، «سر كاريه؟!» ... پاسخ تلفن او را مي‌دادند.

ـ در بخشي از اين مراسم بروز ارجمند با خطاب قرار دادن عارف لرستاني به شوخي يادآور شد كه او در سن 40 سالگي به تازگي گواهي‌نامه رانندگي دريافت كرده است؛ لرستاني هم متذكر شد كه او پيش از اين هم رانندگي بلد بوده ولي گواهي‌نامه نداشته است.

ـ در مراسم يكشنبه افرادي با لباس‌هاي قجري كه به سريال «قهوه تلخ» تعلق داشت، از مهمانان پذيرايي كردند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha