• جمعه / ۷ آبان ۱۳۸۹ / ۰۷:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8908-01635

/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/ مدير مسوول روزنامه‌ي كارون: شرط اوليه‌ي حرفه‌يي شدن مطبوعات جذب مخاطب است

/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/
مدير مسوول روزنامه‌ي كارون:
شرط اوليه‌ي حرفه‌يي شدن مطبوعات جذب مخاطب است

در حال حاضر حرفه‌يي شدن مطبوعات در كشورمان نامقدور است زيرا رقابت ناسالمي حاكم است بنابراين نمي‌توان انتظار حرفه‌يي‌گري را به صورت يكپارچه داشت.

منصور قنواتي ـ‌ مدير مسوول روزنامه كارون ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس‌ رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌ مطلب و اين كه مطبوعات حرفه‌يي را بايد در يك حالت رقابتي كاملا برابر مقايسه كرده و در واقع مطبوعات در اين حالت امكان رشد دارند، اظهار كرد: در تمام كشورهايي كه صاحب مطبوعات متنوع و متعدد هستند، شاهد رقابت آزاد هستيم كه در اين صورت كيفيت رقابت افزايش و مخاطبان آن نيز افزايش مي‌يابند.

وي افزود: مطبوعات حرفه‌يي زماني است كه آن‌ها استقلال كامل داشته باشند و در صورتي كه دست و پاي مطبوعات را ببندند نمي‌توان انتظار داشت كه مطبوعات به سمت حرفه‌يي شدن پيش‌ بروند و مجبورند كه به كارهاي روزمره خود بپردازند و دچار روزمرگي شوند، به همين دليل در سال‌هاي اخير مطبوعات عموما بولتن خبرگزاري‌ها هستند و در حوزه‌هاي مختلف عملا فضا را در مقابل خود بسته مي‌بينند چون امكانات اوليه را به سمت حرفه‌يي شدن در اختيار ندارند.

او با تاكيد بر اينكه وقتي فضا عادلانه نباشد، فقط نمي‌توان شعار حرفه‌يي‌گري را سر داد گفت: در سال‌هاي اخير به مطبوعات مستقل كمكي نشده كه انتظار داشته‌ باشيم به سمت حرفه‌يي شدن رفته و روند رو به رشدي در مسير حرفه‌يي شدن داشته باشند.

وي ادامه داد: اگر روزنامه‌ها بتوانند مخاطب جذب كرده و اين تعداد را افزايش دهند، مي‌توانند استقلال حرفه‌يي خود را نيز حفظ كنند و شرط اوليه اين استقلال كه لازمه حرفه‌يي شدن است، آن است كه بتوانند مخاطب جذب كنند.

قنواتي با بيان اينكه اكثر مطبوعات كشورمان حرفه‌اي نيستند گفت: مطبوعات كشورمان وابسته به نهادهاي اجرايي و يا دولتي هستند و بسياري از روزنامه‌ها نيز دچار روزمرگي شده‌اند.

وي هم‌چنين با اشاره به نقد و فضاي نقد در مطبوعات و در تعريف خود از نقد منصفانه و غيرمنصفانه تصريح كرد: اصولا اعتقادي به نقد منصفانه و غيرمنصفانه ندارم و به اعتقاد من نقد، نقد است و در واقع وقتي نيروي حاكم، مسوول، مجري، وكيل مردم و فلان فعال سياسي و عنصر اقتصادي مسووليتي را پذيرفتند، خود را بايد براي هرگونه انتقادي و حتي نقد بيرحمانه نيز آماده كنند.

او ادامه داد: دست رسانه‌ها را با اين گونه پسوندهايي كه به نقد مي‌زنند، مي‌بندند و درواقع با عنوان نقد غيرمنصفانه بدترين ضربات را به مطبوعات كشورمان وارد مي‌كنند و حال سوال من اين است كه چه كسي اين موضوع را تشخيص مي‌دهد؟ آيا غيرمنصفانه بودن نقد را همان مسوولي كه خودش مخالف نقد است تشخيص مي‌دهد؟ درواقع بايد گفت عنصر سومي براي شناسايي غيرمنصفانه بودن نقد وجود ندارد.

مدير مسوول روزنامه كارون با تاكيد بر اينكه بايد نقادان را در جامعه پاس داشته و به آن‌ها احترام گذاشته شود گفت: بايد جايگاه ويژه‌اي براي عنصر نقد در جامعه در نظر گرفت نه اينكه فضا را در جامعه به سمت و سويي ببريم كه همه از نقد فراري باشند و بترسند كه با نقد آينده شغلي‌شان با خطر مواجه مي‌شود.

وي همچنين درباره مطبوعات زرد تاكيد كرد: طيف وسيعي از جامعه كه مشتاق خبرهاي احساساتي با تيترهاي دروغ يا دو پهلو با عكس‌هاي جذاب و جنجالي هستند، به آن‌ها مطبوعات زرد گفته مي‌شود و در واقع مي‌توان گفت جذب مخاطبان آن‌ها بيش‌تر از حوزه‌هاي ديگر است و حتي بعضا بيش‌تر از حوزه‌هاي سياسي.

وي با بيان اين كه مطبوعات عامه‌پسند در جامعه ما در حال افزايش است تاكيد كرد: تيتر جنجالي زدن اين گونه مطبوعات نشانه حرفه‌يي‌گري آن‌ها نيست و عموما مطبوعات به اين سمت گرايش دارند.

قنواتي ادامه داد: وقتي فضا براي مطبوعاتي كه به شكل سالم فعاليت مي‌كنند، بسته است فضا براي مطبوعاتي كه فقط به فكر فروش هستند، باز مي‌شود و اين گونه مطبوعات بيش‌تر توسعه و رشد مي‌يابند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha