• چهارشنبه / ۵ آبان ۱۳۸۹ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8908-02041

/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/ مدير مسوول روزنامه‌ي خراسان: رسانه‌اي مي‌تواند حرفه‌يي باشد كه در خلاء حركت نكند

/نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها/ 
مدير مسوول روزنامه‌ي خراسان: 
رسانه‌اي مي‌تواند حرفه‌يي باشد كه در خلاء حركت نكند

مسوولان بايد با رعايت اخلاق اسلامي و بالا بردن روحيه سعه‌صدر، نگاهشان دفع حداقلي انتقادات و جذب حداكثري آن‌ها باشد زيرا اگر در نقد بسته شود، بي‌گمان افراد خواسته يا ناخواسته به سمت خودرأيي و استبداد مي‌روند.

كوروش شجاعي - مدير مسوول روزنامه‌ي خراسان - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين كه مطبوعات حرفه‌يي اصولي و چارچوب‌هاي روزنامه‌نگاري را مي‌شناسد و به آن‌ها عمل مي‌كنند، اظهار كرد: رعايت اين اصول در خروجي روزنامه‌ها ديده خواهد شد.

وي عنوان كرد: رعايت اخلاق مطبوعاتي از مهمترين عواملي است كه يك رسانه حرفه‌يي بايد به آن پايبند باشد و در وهله بعدي بايد امانتدار خوبي براي مردم و مسوولان باشد.

او افزود: صداقت و دقت هم از ديگر معيارهاي يك رسانه حرفه‌يي به حساب مي‌آيد زيرا رسانه‌ها با رعايت صداقت مي‌توانند اعتماد و مردم و مسوولان را به خود جلب كنند و با دقت خود انتظارات مردم و مسوولان را برآورده كند زيرا اگر در رسانه اي شنيداري صحت مطلب از بين برود، لفظا مي‌شود آن را اصلاح كرد اما در رسانه‌هاي مكتوب اين طور نيست.

مدير مسوول روزنامه خراسان با تاكيد بر اين كه يك مطبوعه زماني حرفه‌يي تلقي مي‌شود كه تكاليف اصلي خودش را بداند و به آن‌ها عمل كند، گفت: اطلاع‌رساني، بخش آموزش مطبوعات و اقناع افكار عمومي و ديده‌باني اجتماعي از وظايف اصلي يك مطبوعه حرفه‌يي تلقي مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه اطلاع‌رساني بايد با رعايت معيارهاي حرفه‌يي انجام شود، در بخش آموزشي مطبوعات نيز بايد دانست كه آموزش صرفا مختص آموزشي و پرورشي و دانشگاه‌ها نيست، اقناع افكار عمومي نيز با كار صادقانه و روشن ممكن مي‌شود و ديده‌باني اجتماعي كه خيلي براي مردم با ارزش است، بر نظارت رخدادها، قوانين و آيين‌نامه‌هاي تصويبي در جامعه و نظارت بر مشكلات مردم مي‌پردازد.

اين كارشناس ارتباطات يادآور شد: اگر مجموعه معيارها و تكاليف در كنار انتخاب تيتر و ليد مناسب قرار گيرد، خروجي مطبوعه نيز مي‌تواند به عنوان يك نشريه حرفه‌يي در اختيار مردم قرار بگيرد البته بايد دانست كه رسانه‌اي مي‌تواند حرفه‌يي باشد كه در خلاء حركت نكند و با شناخت فرهنگ، مشكلات و مسايل كشور از مردم جلوتر باشد و اطلاعاتي گسترده‌تر از مردم باشد.

شجاعي در باره راهكارهايش براي ارتقاي سطح مطبوعات تصريح كرد: يكي از اصلي‌ترين راهكارها استفاده از نيروهاي تحصيل كرده و علاقه‌مند به حرفه روزنامه‌نگاري است زيرا ورود بدون عشق و علاقه به اين عرصه راه به جايي نمي‌برد و علاقه حرف اول را مي‌زند.

مدير مسوول روزنامه‌ي خراسان گفت: مسوولان رسانه‌ها بايد با مطبوعات و رسانه‌ها آشنايي داشته باشند و مدير مسوولان خود را مقيد به آموزشي مستقر بدانند.

وي درباره سياستگذاري عرصه مطبوعات خاطرنشان كرد: مديران يك رسانه بايد تكليف خودشان را با خودشان روشن كنند و بدانند چه افقي را براي خود در نظر گرفته‌اند و هم‌چنين بايد تكليف خود را با مردم نيز روشن كنند تا بدانند مي‌خواهد در راستاي مطالبات آن‌ها گام بردارد يا نه؟

اين كارشناس مطبوعات ابراز كرد: اگر تكاليف يك رسانه روشن شد بايد مهر قانون اساسي را در ذهنش داشته باشد و در چارچوب قانون اساسي حركت كند؛ تقويت وحدت ملي بايد اصل باشد و مابقي موارد در اين فضا اجرايي شود.

وي يادآور شد: با رعايت اين موارد رسانه به يك رسانه سياستگذاري شده تبديل مي‌شود كه در پشت خروجي آن يك تفكري است كه ريشه در حفظ تماميت ارضي كشور و حفظ و پاسداشت انقلاب و دفاع مقدس دارد.

شجاعي، نقد را جدا كردن سره از ناسره و محك زدن قوانين و آيين‌نامه‌ها دانست و يادآور شد: نقد بدون پشتوانه علمي و كارشناسي قابليت طرح ندارد و بايد مبنايش كارشناسي باشد و حتي خود مسوولان رسانه هم كارشناسي در موضوع مورد نقد باشند.

وي انصاف در نقد را، در جداسازي نقد از تخريب پراهميت عنوان كرد و گفت: نقد منصفانه پايه‌هاي ديده‌باني اجتماعي يك رسانه را قوي مي‌كند و اگر رسانه‌ها به اين موضوعات ورود پيدا نكنند، ممكن است زواياي پنهاني خيلي از مسايل روشن شود.

او خاطرنشان كرد: نقد منصفانه مانند يك بازوي قوي و چشم تيزبين است كه كمك مي‌كند تصميمات و آيين‌نامه‌ها در مسيري كه بايد حركت كنند زيرا نبود نقد به تصميم‌گيران القا مي‌كند راهي كه مي‌روند بدون نقص است.

مدير مسوول روزنامه خراسان اذعان كرد: با تنگ شدن دامنه نقد، خود تصميم‌گيران از جويا شدن سليقه‌ها و نظرات ديگران براي بهبود روند حركت محروم مي‌شوند؛ اگر در نقد بسته شد، بي‌گمان افراد خواسته يا ناخواسته به سمت خودرايي و استبداد مي‌روند.

او با اشاره به اين كه خود رسانه‌ها اولين شاخص در بالا بردن روحيه نقدپذيري در مسوولان كشور هستند، ‌اظهار كرد: اگر رسانه‌ها در نقد ورود عالمانه و كارشناسانه داشته باشند و جوانب امر را بررسي كنند بي‌گمان نقدشان بر ذهن و دل‌ها مي‌نشيند.

وي خاطرنشان كرد: در مرحله بعدي هر مسوولي بايد بداند وقتي مسووليتي در اختيار مي‌گيرد بايد خودش را براي نظرات گوناگون آماده كند كه نقدينگي از همين نظرات است كه جنبه‌هاي مثبت و منفي يك موضوع را عنوان مي‌كند و مسوولان هم بايد با رعايت اخلاق اسلامي و بالا بردن سعه‌صدر در خود نگاهشان دفع حداقلي انتقادات و جذب حداكثري آن‌ها باشد.

اين مدرس روزنامه‌نگاري هر مسوول در هر جايگاهي را، پاسخگو در برابر ملت دانست و بيان كرد: برخي مسوولان پاسخ رسانه‌ها را به بعد موكول مي‌كنند كه چندان فضاي خوبي ايجاد نمي‌كند و براي ارتقاء اين موضوع مسوولان نبايد مخالفان خود را در جايگاه مقابل خود ببينند تا روحيه مقابله به مثلي در آن‌ها پديد آيد.

او با بيان اينكه رسانه‌ها بايد با صداقت و راستگويي اعتماد متقابل ايجاد كنند، در پايان ابراز كرد: هر مسوولي بايد بداند كه افكار و سليقه‌ها متفاوت است و خروجي اذهان نيز با يكديگر فرق مي‌كند و تنها با استفاده از اين افكار مي‌تواند زواياي جا مانده تصميمش را اصلاح كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha