• یکشنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۸۹ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8901-11669
  • خبرنگار : 71021

به‌دليل بدهكاري يك شركت گردشگري ايراني به شركتي عراقي، 220 زائر ايراني از دو روز پيش در مرز عراق و سوريه معطل مانده‌اند

به‌دليل بدهكاري يك شركت گردشگري ايراني به شركتي عراقي،
220 زائر ايراني از دو روز پيش در مرز عراق و سوريه معطل مانده‌اند

بيش از 220 نفر از زائران ايراني به‌دليل بدهكاري يك شركت خدمات گردشگري ايراني به يك شركت عراقي، از دو روز پيش در مرز ايران و سوريه معطل مانده‌اند.

مسعود اخوان ـ نماينده‌ي سازمان حج و زيارت در سوريه ـ در اين‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: اين زائران توسط يك شركت خدمات گردشگري از خوزستان براي سفر به سوريه و سپس عراق ثبت نام كرده بودند كه به‌دليل بدهكاري اين شركت ايراني به طرف عراقي خود، از روز گذشته تا كنون پشت مرز عراق معطل مانده‌اند و با وجود داشتن رواديد، اجازه‌ي ورود به خاك عراق به آن‌ها داده نمي‌شود.

او با بيان اين‌كه سازمان حج و زيارت هنوز مجوز سفر از سوريه به عراق را از مسؤولان كشور نگرفته است و هيچ زائري را از اين طريق به عراق يا سوريه اعزام نمي‌كند، گفت: كاروان‌هايي كه از مسير عراق به سوريه مي‌روند، معمولا مجاز يا زير نظر سازمان حج و زيارت نيستند و با مسؤوليت خود، چنين اقدامي را انجام مي‌دهند.

نماينده‌ي سازمان حج و زيارت در سوريه ادامه داد: معمولا اين كاروان‌ها حدود چهار يا پنج ساعت در مرز دو كشور معطل مي‌شوند؛ اما اين كاروان به‌دليل بدهكاري شركت ايراني به طرف عراقي، دو روز است كه در مرز و در شرايط نامساعدي معطل است، چون شركت عراقي به‌دليل اين بدهي، از مسؤولان كشورش خواسته است، از ورود آن‌ها به خاك عراق مانع شوند.

اخوان افزود: البته اين كاروان از خاك سوريه خارج شده و پشت مرز‌هاي عراق معطل است.

وي گفت: شب گذشته، پس از آن‌كه از موضوع مطلع شديم، راهنمايي‌هاي لازم را به برخي زائران داديم و از آن‌ها خواستيم به سوريه بازگردند تا از شرايط سخت مرز عراق نجات پيدا كنند. هم‌چنين از شركت‌هايي كه با آن‌ها ارتباط داشتيم، درخواست كرديم در صورت امكان، مشكل اين زائران را رفع كنند.

او يادآور شد: سازمان حج و زيارت با توجه به اين‌كه مجوز اعزام زائر از خاك عراق به سوريه يا برعكس را ندارد، ارتباطي هم با اين شركت‌ها برقرار نمي‌كند؛ اما چون برخي زائران اين كاروان با نمايندگي اين سازمان در سوريه تماس گرفته بودند، موضوع را پي‌گيري كرديم و از آن‌ها خواستيم در صورت حل نشدن موضوع حتما به سوريه برگردند. ما حتا براي آن‌ها امكانات اقامتي در نظر گرفته‌ايم.

اخوان بيان كرد: متأسفانه هيچ‌يك از شركت‌هايي كه زائران خود را از طريق سوريه به عراق اعزام مي‌كنند يا برعكس، مجوز رسمي اين كار را ندارند و از جمله‌ي دفاتر تحت پوشش سازمان حج و زيارت نيستند. ما به متقاضيان اين شكل از سفر توصيه مي‌كنيم، فعلا اين تصميم را نگيرند، چون خطرهاي اين راه هنوز وجود دارد، بخصوص آن‌كه شركت‌هاي امنيتي كاروان‌هاي آن‌ها را در اين مسير محافظت نمي‌كنند.

محمد جهانگرد ـ مدير اين شركت خدمات گردشگري و مسؤول زائراني كه حدود دو روز در مرز معطل مانده‌اند ـ به خبرنگار ايسنا گفت: موافقت‌نامه‌ي ورود اين گروه از زائران به خاك عراق براي مرزباني فرستاده شد و حتا وزارت خارجه‌ي اين كشور ايميلي را به‌عنوان موافقت براي گروه ما فرستاد، اما مرزباني اجازه‌ي ورود نمي‌دهد.

يكي از افراد همكار اين شركت ايراني و طرف عراقي آن نيز به خبرنگار ايسنا گفت: به‌دليل آن‌كه حضور اين كاروان در مرز عراق با روزهاي تعطيلي آخر هفته مواجه شد، آن‌ها اين‌قدر، در مرز معطل ماندند، وگرنه موافقت‌نامه‌ي شركت عراقي براي مرزباني فرستاده شده است و قرار بود، لحظاتي ديگر آن‌ها به خاك عراق وارد شوند.

به گزارش ايسنا، اين كاروان با حدود 220 زائر ايراني از استان خوزستان در شرايطي نامساعد و بدون داشتن حداقل امكانات بهداشتي و رفاهي در مرز سوريه و عراق است و زائران تا زمان انتشار اين گزارش هم‌چنان معطل‌اند.

لازم به توضيح است كه دفاتر خدمات گردشگري زير نظر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فعاليت مي‌كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha