• شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۷:۴۴
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8811-10263

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همكاري خود را با موزه‌ي بريتانيا قطع كرد حميد بقايي: از موزه‌ي بريتانيا به يونسكو شكايت مي‌كنيم

سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همكاري خود را با موزه‌ي بريتانيا قطع كرد
حميد بقايي:
از موزه‌ي بريتانيا به يونسكو شكايت مي‌كنيم

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از قطع همكاري‌ها و ارتباطات اين سازمان با موزه‌ي بريتانيا خبر داد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي امروز (شنبه، 17 بهمن‌ماه) در نشستي خبري، با اعلام اين مطلب گفت: موضوع انتقال منشور كوروش و برگزاري نمايشگاه آن، از موضوعي فرهنگي به موضوعي سياسي تبديل شده و از آن‌جا كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مجموعه‌اي كاملا فرهنگي است، همه‌ي ارتباطات خود را با موزه‌ي بريتانيا كه به مجموعه‌اي سياسي تبديل شده است، قطع مي‌كند.

وي با بيان اين‌كه طرف‌هاي انگليسي برخلاف وعده‌ي خود كه قرار بود، منشور كوروش را پيش از نوروز به ايران بفرستند، در اظهار نظري تازه، ماه جولاي (تير و مرداد) را زمان انتقال منشور به ايران اعلام كردند كه چنين پيشنهادي از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به هيچ وجه پذيرفته نيست.

معاون رييس‌جمهور با يادآوري اين‌كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در آخرين نامه‌ي خود، مهلتي را براي انتقال منشور كوروش به ايران تعيين كرده بود، اظهار داشت: مهلت تعيين‌شده فردا (18 بهمن‌ماه) به‌پايان مي‌رسد. بنابراين براساس وعده‌هاي داده‌شده از سوي ما مبني بر قطع ارتباط با موزه‌ي بريتانيا در صورت ارسال نكردن منشور كوروش، همه‌ي‌ ارتباطات خود را اعم از ارتباطات باستان‌شناسي و همكاري‌هاي نمايشگاهي، تحقيقاتي و پژوهشي با اين موزه قطع مي‌كنيم.

وي با بيان اين‌كه شكايت‌نامه‌اي از موزه‌ي بريتانيا به يونسكو مي‌فرستيم، ادامه داد: موضوع خسارت‌هاي مالي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي ايجاد سيستم‌هاي حفاظتي منشور كوروش يا تبليغات و اطلاع‌رساني درباره‌ي آن را نيز از طريق يونسكو و بخش حقوقي سازمان پي‌گيري مي‌كنيم.

بقايي بيان كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و موزه‌ي ملي ايران نامه‌اي را به موزه‌هاي رسمي سراسر دنيا مي‌فرستند تا از اين پس، در ايجاد ارتباط و همكاري‌هاي متقابل با موزه‌ي بريتانيا تجديد نظر كنند و وقايع و رخ‌دادهاي پيش‌آمده براي ايران درباره‌ي منشور كوروش را مورد نظر داشته باشند.

وي گفت: موزه‌هاي دنيا بايد بدانند، موزه‌ي بريتانيا در فعاليت‌هاي خود رويكردي سياسي و غيرفرهنگي را پيش گرفته است. بنابراين موزه‌ها براي ايجاد ارتباط با موزه‌ي بريتانيا پيش از هر توافقي با رؤساي اين موزه، گويا بايد با مسؤولان وزارت امور خارجه‌ي انگليس هماهنگي كنند.

او با بيان اين‌كه با تغيير گروه مذاكره‌كننده براي انتقال منشور كوروش در موزه‌ي ملي ايران، واكنش طرف‌هاي انگليسي به‌شدت تضعيف شد، ادامه داد: گروه مذاكره‌كننده‌ي پيشين جديت لازم را در پي‌گيري امور مربوط به انتقال منشور كوروش نداشت. به همين دليل، در مدت يك‌ماه گذشته، اين گروه با عضويت آزاده اردكاني ـ رييس كنوني موزه‌ي ملي ايران ـ و يزداني ـ مدير كل امور بين‌الملل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ فعاليت‌هاي مربوط به منشور را پيش گرفتند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه تضميني براي تحقق وعده‌ي موزه‌ي بريتانيا مبني بر فرستادن منشور كوروش در چهارماه بعد وجود ندارد، اضافه كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نسبت به وعده‌ي خود و قطع ارتباط با موزه‌ي بريتانيا جدي است. ما مطمئن هستيم، اين موزه و بويژه بخش خاورميانه‌ي آن، از اين قطع همكاري لطمه‌ي بسياري خواهند خورد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha