• دوشنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۵:۴۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8811-11448

بازتاب خبر قطع روابط سازمان ميراث فرهنگي با موزه‌ي بريتانيا در رسانه‌هاي جهان

بازتاب خبر قطع روابط سازمان ميراث فرهنگي با موزه‌ي بريتانيا در رسانه‌هاي جهان

قطع روابط‌ سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با موزه‌ي بريتانيا در رسانه‌هاي جهان بازتاب داشته است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از آن‌كه رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران از قطع روابط اين سازمان با موزه‌ي بريتانيا به‌دليل فرستاده نشدن منشور كوروش به ايران توسط اين موزه خبر داد، فرانس‌پرس گزارش داد كه مسؤولان موزه‌ي بريتانيا در بيانيه‌اي اين عمل را «مايه‌ي شگفتي بزرگ» اعلام كرده‌اند.

براساس اين گزارش، حسن محسني ـ مدير روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران ـ با تأييد قطع تمام روابط اين سازمان با موزه‌ي بريتانيا اعلام كرد، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در آينده‌ي نزديك به‌دليل بدقولي موزه‌ي بريتانيا در فرستادن منشور كوروش به ايران، به يونسكو شكايت مي‌كند.

هم‌چنين موزه‌ي بريتانيا در بيانيه‌ي خود با تأييد قصد اين موزه براي فرستادن منشور كوروش به ايران اعلام كرد، در تماس تلفني با مقامات اين سازمان در روز دوم فوريه و ارسال فكس و ايميل براي بقايي در روز پنجم فوريه اعلام كرده است كه نيمه‌ي دوم ماه جولاي منشور كوروش را به ايران مي‌فرستد.

موزه‌ي بريتانيا در بيانيه‌ي خود اظهار اميدواري كرد كه اين مسأله هرچه زودتر حل شود.

الجزيره نيز با اعلام خبر قطع روابط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با موزه‌ي بريتانيا اعلام كرد كه اين سازمان به‌دليل نفرستادن منشور كوروش به ايران در زمان توافق‌شده براي نمايش عمومي در تهران، تمام روابط خود را با اين موزه در زمينه‌هاي باستان‌شناسي، تحقيقاتي و برگزاري نمايشگاه قطع كرده است.

به گفته‌ي سخن‌گوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، طبق توافق انجام‌شده بين دو كشور، منشور كوروش بايد از 16 ژانويه به‌مدت چهارماه در ايران نمايش داده مي‌شد.

با اعلام مسؤولان موزه‌ي بريتانيا مبني بر پيدا ‌شدن دو تكه از منشور كوروش، آن‌ها با اعلام تأخير در فرستادن منشور كوروش به ايران، از نمايش اين منشور همراه دو تكه‌ي پيداشده در تهران خبر دادند.

الجزيره در ادامه‌ي گزارش خود به مطلبي از بلومبرگ اشاره كرده و آورده است، موزه‌ي بريتانيا شرايط سياسي ايران را بررسي مي‌كرد تا مطمئن باشد، براي امانت دادن منشور كوروش، بهترين شرايط ممكن فراهم است.

سايت خبري ميدل‌ايست آن‌لاين نيز به نقل از رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران نوشت، ابتدا قرار بود، منشور كوروش در ماه سپتامبر، سپس در ماه نوامبر و براساس آخرين توافق، قرار بود از 16 ژانويه در تهران به‌نمايش درآيد. ما در اين راستا، حدود 200هزار دلار براي نصب سيستم‌هاي امنيتي اضافي با هدف حفاظت از منشور كوروش هزينه كرده‌ايم.

بقايي اعلام كرد، پس از آن، ما نامه‌اي را دريافت كرديم مبني بر اين‌كه منشور كوروش را درپي حوادث روز عاشورا نمي‌توانيم بفرستيم.

منشور كوروش كه در سال 1879 ميلادي كشف شده، پس از فتح بابل توسط كوروش در سال 539 پيش از ميلاد مسيح (ع) به‌دستور او خلق شده است. اكنون اين منشور در موزه‌ي بريتانيا نگهداري مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha