• دوشنبه / ۱۵ فروردین ۱۳۹۰ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 9001-03045
  • خبرنگار : 71219

سازمان ميراث فرهنگي همكاري خود را با موزه‌ي لوور فرانسه قطع كرد

سازمان ميراث فرهنگي همكاري خود را با موزه‌ي لوور فرانسه قطع كرد

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اعلام كرد: اين سازمان از امروز، هيچ‌گونه همكاري و فعاليتي با موزه‌ي لوور فرانسه نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي در نشستي كه صبح امروز (دوشنبه، 15 فروردين‌ماه) در موزه‌ي ايران باستان برگزار مي‌شود، مطالبي را درباره‌ي منشور كوروش و همكاري با موزه‌ي لوور فرانسه بيان كرد.

او در ابتداي اين نشست، با اشاره به آوردن منشور كوروش به ايران، گفت: آوردن منشور كوروش، پس از اين‌كه توانستيم حق و حقوق قانوني خود را در يك توافق و قرارداد رسمي به‌دست آوريم، يك موفقيت بود، آن هم در برابر كشورهاي اروپايي كه در طول تاريخ همواره شاهد بوده‌ايم كه بعضا به بهانه‌هاي مختلف به تعهدات خود عمل نمي‌كنند.

وي ادامه داد: در اين دعواي حقوقي بين موزه‌ي ملي ايران و موزه‌ي بريتانيا، آوردن منشور كوروش جاي تقدير دارد. اين در حالي است كه در همان ابتدا متوجه شديم كه موزه‌ي بريتانيا تمايلي به امانت دادن اشياي فرهنگي به موزه‌ي ملي ايران ندارد.

بقايي درباره‌ي دلايل اين امر توضيح داد: دلايل اين موضوع زياد است، ولي يكي از مهم‌ترين‌هاي آن اين بود كه مي‌گفتند، امكانات فني و امنيتي ايران قابليت و ظرفيت نگهداري از آثار تاريخي و فرهنگي را ندارد.

او افزود: متأسفانه در طول تاريخ نيز با چنين مواردي مواجه بوده‌ايم و نبودن جديت در ميان مسؤولان گذشته‌ي موزه‌ي ملي نيز مزيد بر علت مي‌شد.

معاون رييس‌جمهور اظهار كرد: در سال 1388، زماني كه گفتند فعلا منشور كوروش را به شما نمي‌دهيم، در واقع يك تقابل و مجادله شكل گرفت. همان زمان اعلام كردم كه سفر كارمندان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به انگليس ممنوع است و هر كسي بخواهد به‌طور شخصي به آن كشور سفر كند، بايد از سازمان برود. پس از آن، با مقاومتي كه انجام شد، در آبان‌ماه 1388 هيأتي از موزه‌ي بريتانيا به ايران آمد و ما صورت‌جلسه‌اي رسمي نيز براي آن داريم. قرار بود، دي‌ماه 1388 به واسطه‌ي قراردادها، منشور كوروش به ايران آورده شود كه البته آن را رسانه‌يي نكرديم.

او بيان كرد: روزي كه مسؤولان موزه‌ي بريتانيا به ايران آمدند، تعهدات سنگيني را از ما مي‌خواستند كه نسبت به آن‌ها اعتراض كرديم و خوشبختانه با قاطعيتي كه وجود داشت و تأكيدي كه كرديم، مبني بر اين‌كه ما قصد داريم كار فرهنگي انجام دهيم و در ايران نيز تلاش مي‌كنيم، كار فرهنگي را از مسائل سياسي جدا كنيم،‌ منشور كوروش به ايران آورده شد و اين يك موفقيت حقوقي و ديپلماتيك بود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه گفت: ما اكنون اين مشكل را با موزه‌ي لوور فرانسه نيز داريم و از امروز، همكاري و فعاليتي را با موزه‌ي لوور فرانسه نخواهيم داشت، زيرا براساس توافق‌نامه‌اي كه داريم، آن‌ها بايد اشياي فرهنگي را به ايران امانت مي‌دادند.

او با بيان اين‌كه اين موضوع به‌طور رسمي به سفير فرانسه اعلام شده است، تأكيد كرد: سازمان ميراث فرهنگي از امروز فعاليت‌هاي خود را به‌طور كامل با موزه‌ي لوور فرانسه متوقف مي‌كند. آن‌ها هر تفسيري كه مي‌خواهند از قرارداد داشته باشند، از نظر ما آن‌ها به تعهدات خود عمل نكردند. در حالي كه ايران تا كنون دوبار در فرانسه نمايشگاه برگزار كرده است و آن‌ها نيز بايد يك‌بار اين كار را انجام دهند.

وي با اشاره به اين‌كه تعداد آثار تاريخي ايران در موزه‌ي لوور فرانسه كم نيست، اظهار كرد: علاوه بر اين، هيچ همكاري باستان‌شناسي نيز با آن‌ها نخواهيم داشت، بويژه اين‌كه در حوزه‌ي باستان‌شناسي بسياري از باستان‌شناسان خارجي به ايران آمده، كاوش كرده و اطلاعات را با خود برده‌اند. حال ما بايد به‌دنبال اطلاعات تاريخي ايران باشيم. به همين دليل، اعلام كرديم ديگر هيأت‌هاي خارجي مانند قبل فعاليت نمي‌كنند و هر هيأت خارجي كه به ايران بيايد، بايد به‌صورت مشترك با هيأت ايراني فعاليت كند و رييس هيأت نيز ايراني خواهد بود.

بقايي همچنين اضافه كرد: نگاه كشورها به ايران بايد عوض شود، ما نگاه بالا به پايين نداريم. اين در حالي است كه منشأ بروز و ظهور بسياري از چيزها در ايران است، ولي باستان‌شناسان خارجي در سال‌هاي دور بسياري از مسائل را تغيير داده‌اند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha