• شنبه / ۱۹ دی ۱۳۸۸ / ۱۴:۰۹
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8810-09286
  • خبرنگار : 71191

به بهانه‌ي كشف تكه‌هايي از منشور كوروش، موزه‌ي بريتانيا در امانت دادن منشور كوروش به ايران بدقولي كرد

به بهانه‌ي كشف تكه‌هايي از منشور كوروش،
موزه‌ي بريتانيا در امانت دادن منشور كوروش به ايران بدقولي كرد

درحالي‌كه يك‌هفته به زمان از پيش اعلام‌شده براي نمايش دادن منشور كوروش در ايران باقي مانده،‌ نمايش اين اثر، اين‌بار به‌دليل آنچه از سوي موزه‌ي بريتانيا بررسي تكه‌هاي تازه كشف‌شده‌اي از اين منشور اعلام شده است، به تأخير افتاد.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌دنبال پي‌گيري‌ها و مذاكره‌هاي انجام‌شده توسط موزه‌ي ملي ايران و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از سال 1383 و قول‌هايي كه درباره‌ي امانت دادن منشور كوروش براي چندماه به ايران داده شدند، حضور روبرت مك گريگور ـ مدير موزه‌ي بريتانيا ـ در 28 خردادماه 1387 در موزه‌ي ملي ايران و انجام رايزني‌هايي با رييس اين موزه، بهانه‌اي دوباره براي مطرح كردن خواسته‌ي بحق ايران براي امانت گرفتن منشور كوروش بود. توافق‌هاي انجام‌شده در آن زمان، در حدي بود كه مدير موزه‌ي بريتانيا به‌شكل رسمي آمادگي اين موزه را براي امانت دادن منشور كوروش به ايران اعلام كرد.

پس از گذشت حدود يك‌سال از اين قول‌وقرارها، بحث نمايش منشور كوروش بار ديگر از طريق رسانه‌ها مطرح شد تا اين‌كه رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ 15 مهرماه امسال در حاشيه‌ي مراسم بازديد از موزه‌ي ملي ايران دليل اين تأخير را پيش آمدن حوادث پس از انتخابات امسال دانست و گفت: متأسفانه حوادثي كه در كشور پيش آمدند، بيش‌ترين تأثير را بر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري داشتند. موزه‌ي بريتانيا نيز حوادث اخير را بهانه قرار داد كه ايران از لحاظ سياسي، مكان مناسبي براي فرستادن منشور كوروش نيست و بهتر است، امانت آن را به فرصت ديگري واگذار كنيم.

وي ادامه داد: ما در نامه‌اي به موزه‌ي بريتانيا اعلام كرديم، وضعيت سياسي كشور آرام است و دولت ايران براي حفظ اين اثر تاريخي ضمانت مي‌دهد. هم‌چنين در اين نامه اعلام كرديم، در صورتي كه اين قضيه ادامه پيدا كند، ما همه‌ي همكاري‌هاي فرهنگي خود را با موزه‌ي بريتانيا قطع مي‌كنيم، چون اين موزه موظف به فرستادن منشور كوروش به ايران بوده است و نبايد حوادث پس از انتخابات را براي به تأخير انداختن آن بهانه مي‌كرد.

او بيان كرد: ‌آن‌ها قول دادند و گفتند، تا دوماه ديگر به وعده‌ي خود عمل مي‌كنيم، ولي عمل نكردند. اگر قرار باشد، هم‌چنان به بهانه‌هاي مختلف، به تعهد خود پايدار نمانند، در كمال تأسف موزه‌ي ملي ايران از هر همكاري با موزه‌هاي انگليس، بخصوص موزه‌ي بريتانيا از اين به بعد خودداري مي‌كند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دو هفته بعد، از سفر نماينده‌ي موزه‌ي بريتانيا به تهران با هدف حل مسأله‌ي انتقال منشور كوروش به ايران خبر داد و با اشاره به تعيين ضرب‌الاجل از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي موزه‌ي بريتانيا، گفت: به‌دنبال اين امر، مك گريگور ـ رييس موزه‌ي بريتانيا ـ در نامه‌اي اعلام كرد، اين موزه آماده‌ي انتقال منشور كوروش به ايران است.

وي توضيح داد: ابتدا قرار بود، اين منشور خردادماه به ايران انتقال داده شود؛ ولي اين تاريخ به شهريورماه تغيير کرد و در نهايت، رييس موزه‌ي بريتانيا اواخر مردادماه در نامه‌اي اعلام کرد، به‌دليل شرايط حاکم بر ايران پس از انتخابات، اين موزه به‌طور موقت از انتقال منشور كوروش به تهران صرف نظر کرده است.

بقايي با اشاره به تعيين ضرب‌الاجلي دوماهه براي انتقال منشور کوروش به تهران، اضافه كرد: در پاسخ نامه‌ي فرستاده‌شده‌ي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به موزه‌ي بريتانيا، نيل‌مک گريگور ـ مدير اين موزه ـ با فرستادن نامه‌اي، از روند وقايع گذشته عذرخواهي کرد. موزه‌ي بريتانيا در اين نامه با ابراز تمايل از انتقال منشور کوروش به تهران، اظهار اميدواري کرده است تا براي فرستادن اين اثر به موزه‌ي ملي، نماينده‌ي اين موزه به ايران بيايد و مذاکره‌هاي لازم درباره‌ي امانت‌گيري و نحوه‌ي نمايش آن با موفقيت انجام شوند.

به گزارش ايسنا، سرانجام 19 آبان‌ماه با حضور جان كرتيس ـ رييس بخش خاورميانه‌ي موزه‌ي بريتانيا ـ جلسه‌اي در دفتر رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار شد.

در آن جلسه، قرارهايي براي امانت دادن منشور كوروش به ايران از 16 ژانويه‌ي سال 2010 ميلادي يعني 26 دي‌ماه 1388 به‌مدت چهارماه گذاشته شدند. هم‌چنين توافق‌هايي درباره‌ي ترتيب بسته‌بندي، حفاظت و بيمه‌ي اين اثر نيز انجام شدند.

سخنگوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حسن محسني ـ 20 آبان‌ماه در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: از آن‌جا كه موضوع فراتر از يك امانت‌داري عادي است، هماهنگي‌هاي فني، تخصصي و امنيتي در حال انجام هستند و قرار است، ستادي با همكاري تمام معاونت‌ها و اداره‌هاي كل مرتبط تشكيل و برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام شود.

رييس موزه‌ي ملي ايران نيز سوم آبان‌ماه اعلام كرد: ايران منشور كوروش را بيمه‌ي مصونيت دولتي مي‌كند. البته اين اثر به‌دليل ارزش‌گذاري كه دارد، در بحث بيمه به‌نوعي غيرقابل قيمت‌گذاري است.

محمدرضا مهرانديش يكم آذرماه نيز با اشاره به تشكيل ستادي ويژه در دفتر رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و عضويت موزه‌ي ملي ايران در آن، بيان كرد: با توافق نماينده‌ي تام‌الاختيار موزه‌ي بريتانيا، مكان‌يابي نمايش منشور كوروش و ويترين آن در طبقه‌ي دوم موزه‌ي ايران باستان مشخص و انجام شده است. هم‌چنين مسايل حفاظتي و امنيتي كاملا هماهنگ شده‌اند.

خبر ورود منشور كوروش به ايران به‌قدري براي مردم و مسؤولان اهميت داشت كه قرار بود، به‌عنوان يكي از برنامه‌هاي مهم و شاخص سفر استاني هيأت دولت به فارس، متن اين منشور با حضور رييس‌جمهور و اعضاي هيأت دولت در استان فارس به ثبت ملي برسد. البته اين مراسم برگزار نشد و قرار شد، ثبت متن منشور كوروش در تهران انجام شود.

با نزديك شدن به زمان امانت گرفتن منشور كوروش از موزه‌ي بريتانيا، زمزمه‌هايي مطرح شدند مبني بر اين‌كه انگليس به قول خود عمل نخواهد كرد و به دلايلي از جمله مسائل سياسي داخلي ايران، اين اثر را در موعد مقررشده به ايران امانت نمي‌دهد.

در اين‌باره سه روز پيش، رييس كميته‌ي تبليغات و اطلاع‌رساني ستاد اجرايي نمايشگاه منشور كوروش به خبرنگار ايسنا گفت: تاكنون موردي در اين زمينه و نكته‌اي كه مشكل رسمي ديپلماتيك داشته باشد، به‌شكل رسمي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ابلاغ نشده است.

حسن‌ محسني افزود: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در برابر بحث‌هايي كه اكنون در اين زمينه و از سوي برخي رسانه‌ها مطرح مي‌شوند تا زماني كه چيزي به‌شكل رسمي به اين سازمان اعلام نشده است، موضع رسمي نمي‌گيرد و اگر از مرجعي رسمي نكته‌اي در اين زمينه به ما اعلام شد، اين سازمان موضع خود را اعلام مي‌كند.

هم‌چنين شايعه‌ي اين‌كه موزه‌ي بريتانيا منشور كوروش را به ايران امانت نمي‌دهد، يكي از مهم‌ترين موضوع‌هايي بود كه امروز (19 دي‌ماه) خبرنگاران از حميد بقايي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ درباره‌ي آن پرسيدند.

او توضيح داد: براساس توافق‌ها و مذاكره‌هاي انجام‌شده با موزه‌ي بريتانيا قرار بود، 16 ژانويه برابر با 26 دي‌ماه منشور كوروش به ايران وارد شود كه به‌تازگي نامه‌اي دريافت كرديم كه در آن، مسؤولان اين موزه اعلام كردند، از قسمت شكسته‌شده‌ي منشور كوروش تكه‌هاي تاريخي پيدا شده است كه به واسطه‌ي بررسي و مطالعات آن‌ها مي‌توان به منشورهاي ديگري از كوروش كه ساخته شده و به بلاد ديگر فرستاده شده‌اند، دست پيدا كرد.

وي افزود: با مسؤولان موزه‌ي بريتانيا مذاكره كرده و از آن‌ها خواسته‌ايم، به جبران اين وقفه‌اي كه در امانت دادن منشور كوروش اتفاق افتاده است، چند تكه از اشياي باارزش و تاريخي ايران در اين موزه را نيز در زمان بعدي براي نمايش همراه با منشور كوروش به ايران ارسال كنند.

خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تلاش مي‌كند، در روزهاي آينده ديدگاه كارشناسان را درباره‌ي كشف تكه‌هايي جديدي از منشور كوروش كه از سوي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي به نقل از موزه‌ي بريتانيا اعلام شده است، منتشر كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha