• شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۸۸ / ۱۸:۵۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8811-10283

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري: پنج پرونده‌ي ميراث معنوي در يونسكو ثبت مي‌شوند خسارت‌ لغو تورها به دو كشور همسايه در بهمن‌ماه برعهده‌ي دفاتر مسافرتي است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بنا بر موضوع‌هاي مهمي كه در چند هفته‌ي گذشته در اين حوزه رخ داده است، نشستي رسانه‌يي را با تعدادي از خبرنگاران برگزار كرد.

قطع ارتباط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با موزه‌ي بريتانيا

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميد بقايي گفت: در آبان‌ماه امسال، مسؤول خاورميانه‌ي موزه‌ي بريتانيا با حضور در ايران، جلسه‌اي را برگزار و در آن اعلام كرد كه 16 ژانويه منشور كوروش به‌مدت سه‌ماه به ايران مي‌آيد. در آن جلسه، ما از او خواستيم تا موعد مقرر را يك‌ماه ديگر و پس از تعطيلات نوروز تمديد كند.

وي ادامه داد: موزه‌ي ملي تمام مقدمات را براي آمدن منشور كوروش فراهم كرد و حتا نزديك به 200ميليون تومان براي تعويض سيستم حفاظتي اين موزه و اعتباري ديگر را براي چاپ كتاب، كاتالوگ و تبليغات اين رويداد، هزينه كرد، حتا اقداماتي را براي گرفتن رواديد طرف‌هاي انگليسي انجام داده بود. متأسفانه مسؤولان موزه‌ي بريتانيا پس از حوادث عاشورا، ناامني ايران و اتفاق‌هاي اخير را بهانه و اعلام كردند كه به‌دليل اين اتفاق‌ها از انتقال منشور كوروش معذوريم و متعاقبا زمان جديد را اعلام مي‌كنيم.

بقايي بيان كرد: من در جمع‌بندي به اين نتيجه رسيدم كه گروه مذاكره‌كننده‌ي ايران خواسته‌هاي ما را جدي دنبال نكرده و طرف مقابل، فرصتي براي كارشكني و خلف وعده پيدا كرده است. به همين دليل، با تغيير آن گروه، نوع ديالوگ و مذاكره‌ي خود را با موزه‌ي بريتانيا تغيير داديم و از موضع قدرت با آن‌ها برخورد كرديم.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه موزه‌ي بريتانيا براي دومين‌بار متوالي به تعهدات خود نسبت به ايران عمل نكرده است، اظهار داشت: پس از اظهارات ما، مسؤولان موزه‌ي بريتانيا پيدا شدن چهار قطعه‌ي جديد از كتيبه‌هاي منشور كوروش را عامل تأخير در انتقال آن به ايران اعلام كردند و گفتند، در وقت مناسب، منشور را با چهار قطعه‌ي پيداشده پس از برگزاري يك سمينار به ايران مي‌فرستيم و براي اين منظور، ماه جولاي را در نظر گرفتند. در نهايت، سه‌شنبه‌ي هفته‌ي پيش، اين نامه را به گروه مذاكراتي ايران اعلام كردند. ما پس از اين موضوع، با اين دليل كه تضميني براي عمل به وعده‌ي دوباره‌ي موزه‌ي بريتانيا وجود ندارد و ممكن است، چهارماه بعد، اتفاقي در خيابان‌هاي تهران بيفتد يا حتا تصادفي شود و آن‌ها همين اتفاق‌ها را دوباره بهانه كنند، تصميم گرفتيم، از موضع خود، پايين نياييم و در نهايت، دو هفته مهلت را براي انتقال منشور كوروش به ايران تعيين كنيم.

او با بيان اين‌كه دوست نداشتم متن نامه‌ي مسؤولان موزه‌ي بريتانيا به رسانه‌ها كشيده شود، گفت: انتشار اين متن، در تضعيف موضع ما مؤثر بود؛ اما به هر حال، ما تصميم گرفتيم، به‌دليل رفتار سياسي موزه‌ي بريتانيا، ارتباطات خود را با اين موزه قطع كنيم و از فردا هيچ همكاري، مذاكره و ارتباط علمي با اين موزه نخواهيم داشت.

بقايي با بيان اين‌كه حتا ارتباط مكالمه‌يي نيز از اين پس با موزه‌ي بريتانيا نخواهيم داشت، ادامه داد: كشورهاي دنيا بايد در جريان قرار گيرند و درباره‌ي مجموعه‌اي كه ادعاي فرهنگي بودن مي‌كند، واقعيت‌ها را بدانند.

وي با بيان اين‌كه اتفاق‌هاي بين ايران و موزه‌ي بريتانيا، ممكن است در كشورهاي ديگر هم رخ دهند، گفت: هيأت‌هاي كاوش و باستان‌شناسي بسياري از دانشگاه‌هاي انگليس به ايران مي‌آمدند و حتا سمينارهاي مشتركي ميان محققان و پژوهش‌گران ايراني و انگليسي برگزار مي‌شدند و بخش خاورميانه‌ي موزه‌ي بريتانيا به‌شدت از اين نظر، آسيب خواهد ديد.

بقايي با بيان اين‌كه قطع ارتباط با موزه‌ي بريتانيا، موضع دولت در همه‌ي بخش‌ها نيست، تأكيد كرد: اين قطع ارتباط فقط موضع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است و ما به‌طور جدي، خسارت‌هاي مالي اين رويداد را از طريق مراجع قانوني و رسمي مانند يونسكو دنبال مي‌كنيم.

لغو تورهاي مسافرتي به دو كشور همسايه در بهمن‌ماه

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين‌كه آژانس‌هاي مسافرتي از 22 تا 26 بهمن‌ماه مجاز به برگزاري تور به دو كشور اعلام‌شده نيستند، گفت: ما مطلع شديم، متأسفانه برخي برنامه‌ريزي‌ها در اين دو كشور براي برگزاري برنامه‌هايي خلاف موازين، عرف، شرع و قوانين اسلامي ايران در حال تدارك‌اند و بعضي آژانس‌ها براي برگزاري تور به مقصد اين مراسم، اقدام به فروش بليت هواپيما كردند.

وي با بيان اين‌كه مردم ايران مسلمان هستند و نسبت به وقايع و رويدادهاي مذهبي حساسيت‌هاي خاص دارند، اظهار كرد: با وجود تدارك ديدن اين برنامه‌هاي ضدفرهنگي و ضدمذهبي در دو كشور همسايه، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از دفاتر خدمات مسافرتي خواسته است، نسبت به لغو تورهاي خود به اين دو كشور اقدام كنند و همه‌ي خسارت‌هاي ناشي از اين لغو تور را برعهده بگيرند.

بقايي با بيان اين‌كه مسايل شرعي و ديني، حكومتي نيستند، افزود: در شرايطي كه برنامه‌هاي ضدديني و ضدفرهنگي، بويژه در ايام رحلت پيامبر اكرم (ص) و شهادت امام رضا (ع) در چنين كشورهايي پيش‌بيني مي‌شوند، ما نسبت به آن‌ها بايد واكنش نشان دهيم و به‌طور جدي با آن‌ها برخورد كنيم.

در فستيوال تورهاي نوروزي فقط مجوز موضوعي را داده بوديم

بقايي درباره‌ي تخلف صورت‌گرفته در فستيوال تورهاي نوروزي و اعلام بي‌حجابي برخي شركت‌كنندگان اين فستيوال، يادآوري كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فقط مجوز موضوعي برگزاري اين فستيوال را داده بود و مجوز نحوه‌ي برگزاري آن از سوي اداره‌ي اماكن صادر شده بود.

وي با بيان اين‌كه بخش خصوصي، برگزاركننده‌ي اين فستيوال بود، گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به وظيفه‌ي خود نسبت به تعليق برخي آژانس‌هاي مسافرتي متخلف عمل كرده و حدود 15 آژانس را تا اطلاع ثانوي به تعليق درآورده است.

پي‌گيري ثبت پنج پرونده‌ي ميراث معنوي در يونسكو

معاون رييس‌جمهور با بيان اين‌كه 10 موضوع ميراث معنوي را براي ثبت در يونسكو تهيه مي‌كنيم و پنج اولويت اصلي خود را به اين سازمان مي‌فرستيم، گفت: براي انتخاب پرونده‌ها، شاخص اصلي را موضوع‌هاي ملي و فراملي قرار داديم.

او توضيح داد: پرونده‌هاي آيين‌هاي ازدواج، غذاها، لباس، موسيقي سنتي اقوام ايراني، طب گياهي، پرده‌خواني و نقالي‌، تكنيك‌هاي دريانوردي ايران در خليج فارس، تكنيك‌هاي معماري سنتي ايران، كشاورزي بومي ايرانيان، هنر خوش‌نويسي، آيين نام‌گذاري فرزند و مراسم قالي‌شويي مشهداردهال تا اواخر فروردين‌ماه تهيه خواهند شد.

بقايي بيان كرد: براي تهيه‌ي پرونده‌هاي ميراث معنوي به‌دنبال موضوع‌هاي ملي و بزرگي مي‌رويم كه همه‌ي مردم را شامل شوند.

وي درباره‌ي طولاني شدن روند تدوين پرونده‌هاي موضوع‌هاي مطرح‌شده در صورت مشاركت ديگر كشورها، افزود: طولاني شدن اين پرونده‌ها قطعا مانند پرونده‌ي نوروز نخواهد شد.

او با بيان اين‌كه تمام موضوع‌هاي مطرح‌شده در ميراث معنوي، ابتدا ثبت ملي مي‌شوند، تأكيد كرد: با در اولويت قرار دادن اين موضوع‌هاي كلي، به‌دنبال احياي آن‌ها در كشور هستيم. در اين راستا، رستوران‌ها و هتل‌هاي مهم مي‌توانند از اين پس برنامه‌ي نقالي زنده و شاهنامه‌خواني داشته باشند يا حتا غذاهاي ثبت‌شده در فهرست آثار يونسكو به منوهاي غذايي رستوران‌ها و هتل‌ها اضافه شوند.

پرونده‌ي مساجد تاريخي ايران به ميراث ملموس ارايه مي‌شود

بقايي هم‌چنين از تهيه‌ي پرونده‌ي مساجد تاريخي ايران براي ثبت در ميراث ملموس خبر داد و گفت: مسجد امام (ره) اصفهان، مسجد ساوه و چند مسجد بزرگ و تاريخي كشور از اولويت‌هاي پژوهشي در اين پرونده هستند.

وي اضافه كرد: قنوات، آرامگاه‌ها، محوطه‌هاي تاريخي و موضوع‌هاي ديگر، براي ثبت در فهرست ميراث ملموس آماده و به‌تدريج ارائه خواهند شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha