• دوشنبه / ۲۸ دی ۱۳۸۸ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8810-13951

دو راهي پرداخت ماليات بر ارزش افزوده پيش روي هتل‌داران!

دو راهي پرداخت ماليات بر ارزش افزوده پيش روي هتل‌داران!

هتل‌داران درپي سردرگمي درباره‌ي پرداخت سه درصد ماليات بر ارزش افزوده با وجود تمام شدن مهلت قانوني فرستادن اظهارنامه‌هاي مالياتي، تفسير قانون را از سوي مجلس درخواست كردند.

به گزارش خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اجراي مرحله‌ي دوم پرداخت ماليات بر ارزش افزوده از ابتداي مهرماه، متل‌ها و هتل‌هاي سه ستاره و بالاتر به‌عنوان يكي از مشمولان اين قانون اعلام شدند و اين اولويت‌بندي اعتراض هتل‌داران را به‌دنبال داشت.

اعتراض‌هاي هتل‌داران ادامه يافت تا اين‌كه 30 آبان‌ماه امسال جزوه‌ي آموزشي ابلاغ‌شده از سوي شوراي اصناف درباره‌ي ماليات بر ارزش افزوده كه به تأييد مجمع امور صنفي رسيده بود، به همه‌ي رؤساي مجامع امور صنفي سراسر كشور فرستاده شد.

در اين جزوه‌ي آموزشي، ‌10 صنف به‌عنوان مشمولان معافيت ماليات بر ارزش افزوده اعلام شدند كه انواع دام و طيور زنده، اقلام عمده و ضروري مصرفي خانوار، انواع دارو و خدمات بهداشتي، توان‌بخشي و حمايتي، خدمات پژوهشي و آموزشي، خدمات بانكي و حمل‌ونقل عمومي و اقلام فرهنگي از آن جمله‌اند. در آخرين بند نامه‌ي ابلاغ‌شده موضوع خريد، فروش و اجاره‌ي اموال غيرمنقول (زمين و ساختمان) به‌عنوان يكي از موارد معافيت از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده آورده شده است.

در توضيح اين بند آمده است: هدف از ذكر نام زمين و ساختمان در اين بند، زمين‌هاي باير و ساختمان‌هاي مسكوني كه افراد جامعه به‌عنوان ملك شخصي استفاده مي‌كنند، نيست و منظور خدماتي است كه از اين طريق ارائه مي‌دهند، مانند هتل‌ها و ...

رؤساي اتحاديه‌هاي هتل‌داران كه به استناد اين جزوه‌ي آموزشي خود را معاف از پرداخت اين ماليات مي‌دانند، اعلام مي‌كنند، درحالي‌كه اين نامه اواخر آبان‌ماه ابلاغ شد، از اول دي‌ماه امسال دوباره از سوي سازمان امور مالياتي و بخش معاونت ماليات بر ارزش افزوده، نامه‌هايي براي هتل‌داران فرستاده و از آن‌ها خواسته شد تا ماليات بر ارزش افزوده‌ي خود را هرچه سريع‌تر پرداخت كنند.

كش‌وقوس‌ها درباره‌ي قبول معافيت مالياتي هتل‌ها از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده با وجود تمام شدن مهلت قانوني براي ثبت نام پرداخت اين ماليات هم‌چنان ادامه دارد و اين‌بار هتل‌داران موضوع تفسير قانون «معافيت خريد، فروش و اجاره‌ي اموال غيرمنقول (زمين و ساختمان)» را از سوي مجلس مطرح مي‌كنند.

محمدعلي فرخ‌مهر ـ رييس اتحاديه‌ي هتل‌داران استان تهران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار بخش گردشگري ايسنا، با اشاره به فرستادن نامه‌هايي به معاونت ماليات بر ارزش افزوده‌ي سازمان مالياتي كشور، بيان كرد: با وجود تمام شدن مهلت براي فرستادن اظهارنامه‌هاي مالياتي، ما هنوز اصرار داريم و معتقديم، هتل‌ها از پرداخت اين ماليات معاف‌اند.

وي با بيان اين‌كه ظاهرا پرداخت سه درصد ماليات بر ارزش افزوده از سوي صنف هتل‌داران كشور به مشكلي حل‌نشدني براي اين صنف تبديل شده است، گفت: با وجود ابلاغ شوراي اصناف مبني بر معافيت هتل‌ها از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده، دارايي و سازمان امور مالياتي اعلام مي‌كنند كه معافيت اعلام‌شده از سوي اين شورا مبناي قانوني ندارد.

او اظهار داشت: به‌دليل فضاي متناقض و غيرشفاف موجود، در نامه‌اي به معاونت ماليات بر ارزش افزوده‌ي سازمان مالياتي كشور اعلام كرده‌ايم كه تا اعلام لغو معافيت هتل‌ها از سوي شوراي اصناف، هتل‌داران از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده خودداري مي‌كنند.

فرخ‌مهر ادامه داد: دارايي در برابر اعتراض ما نسبت به ناديده گرفتن اشاره‌ي صريح ابلاغيه‌ي شوراي اصناف مبني بر معافيت مالياتي هتل‌ها گفت، اين شورا چه كاره است؛ اما وقتي به اولويت‌دهي هتل‌ها براي پرداخت اين ماليات اشاره كرديم، گفت، شوراي اصناف صنوف را اولويت‌بندي كرده است.

وي گفت: با وجود دوگانگي و تضاد گفته‌هاي مسؤولان دارايي و سازمان مالياتي، ما اعلام كرده‌ايم، فقط در صورت اعلام شوراي اصناف، ماليات بر ارزش افزوده را پرداخت مي‌كنيم. اگر آقايان پاسخي ندارند، موضوع را به مجلس ببرند تا مجلس قانون را درباره‌ي «مشمولان اموال غيرمنقول» تفسير كند.

رييس اتحاديه‌ي هتل‌داران استان تهران با اشاره به پي‌گيري‌هاي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي معافيت هتل‌ها، يادآور شد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شوراي اصناف درباره‌ي معافيت هتل‌ها از پرداخت سه درصد ماليات بر ارزش افزوده، نظر مساعدي دارند و هر دو از هتل‌داران حمايت مي‌كنند.

فرخ‌مهر با بيان اين‌كه فضاي امروز، فضاي گفتمان است، ادامه داد: مسؤولان دارايي هتل‌ها را به پرداخت جريمه و مسائل ديگر تهديد مي‌كنند، در صورتي كه دوره‌ي اين‌گونه برخوردها گذشته است.

وي بار ديگر بر معافيت هتل‌ها از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده تأكيد و اضافه كرد: هرچند اين ماليات قرار است، از مسافران گرفته شود، اما ما معتقديم، آسيب‌هاي اين عمل به مجموعه‌ي صنعت گردشگري وارد مي‌شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha