• سه‌شنبه / ۳۱ شهریور ۱۳۸۸ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8806-01015.111797

/ماليات بر ارزش افزوده؛ يك سال بعد/ مشمـولان مرحلـه دوم بـه اجـراي قانـون مي‌پيـوندند

/ماليات بر ارزش افزوده؛ يك سال بعد/
مشمـولان مرحلـه دوم بـه اجـراي قانـون مي‌پيـوندند

در آستانه اولين سالگرد اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، فردا دومين گروه مشمولان اين قانون به اين طرح مي‌پيوندند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين يك سال قانون ماليات بر ارزش افزوده فراز و فرود زيادي را از سر گذراند. اول قانون اجرا شد، بعد اجراي آن متوقف شد، سپس گفتند فقط براي اصناف متوقف است و بقيه بخش‌ها از جمله صنعت بايد آن را اجرا كنند، بعد صنعتي‌ها و اتاق بازرگاني اعتراض كردند، سپس رييس‌جمهور وعده داد با تهيه لايحه‌اي اجراي قانون براي دو سال به تعويق بيفتد، بعد وزير اقتصاد گفت اين لايحه را تهيه مي‌كند، پس از آن مجلس موافقت نكرد و گفت دولت در اين باره لايحه به مجلس نفرستد و نهايتا اجراي قانون ادامه پيدا كرد و حالا گروه ديگري از مشمولان به اين طرح مي‌پيوندند.

در حالي كه يك سال از آغاز اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده مي‌گذرد هنوز هم وقتي فعالان اقتصادي، وزير اقتصاد را مي‌بينند اولين خواسته‌ا‌ي كه به ذهن‌شان مي‌رسد در مورد قانون ماليات بر ارزش افزوده است.

عمده انتقاد فعالان اقتصادي در اين يك سال به وصول سه ماه يكبار مبلغ سه درصد ماليات بوده است. در حالي كه برخي كارخانه‌ها ممكن است به دليل ركود بازار، كالاي خود را با چك‌هاي هشت تا نه ماهه در اختيار بازار قرار بدهند. اين موضوع باعث شده تا صنعت‌گران ماليات فروشي را بپردازند كه هنوز پول آن را دريافت نكرده‌اند و اين باعث كاهش نقدينگي كارخانه‌ها مي‌شود.

با اين حال علي‌اكبر عرب‌مازار ـ رييس‌كل سازمان امور مالياتي كشور ـ در پاسخ به اين سوال كه آيا با توجه به خواسته‌هاي بخش صنعت و تجارت از وزير اقتصاد درباره‌ اعمال برخي تغييرات در اجراي ماليات بر ارزش افزوده، امكان انجام اين تغييرات وجود دارد يا خير؟ مي‌گويد: "فكر نمي‌كنم تغييري در نحوه وصول و محاسبه ماليات بر ارزش افزوده اتفاق بيفتد. به هر حال سال اول اجراي قانون است و در حال تكميل پيوستن حلقه‌هاي بعدي به اجراي قانون هستيم و معتقديم مشكلات خود به خود حل مي‌شوند."

فردا مشمولان مرحله دوم ثبت نام ماليات بر ارزش افزوده به اين نظام مالياتي مي‌پيوندد كه عمدتا مشمولان بند الف قانون ماليات‌هاي مستقيم هستند.

موديان مشمول مرحله دوم ثبت‌نام و اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده، مكلف به اجراي كليه مقررات و تكاليف قانون ماليات بر ارزش افزوده، از جمله صدور صورتحساب، محاسبه، درج و وصول ماليات بر ارزش افزوده و عوارض متعلقه و همچنين تسليم اظهارنامه و پرداخت ماليات و عوارض متعلقه به صورت دوره‌اي، از تاريخ اول مهر ماه سال جاري هستند.

اما مشمولان مرحله دوم اجراي اين قانون چه كساني هستند؟

كليه اشخاص اعم از حقيقي و حقوقي، صرف‌نظر از ميزان فعاليت، كه مشمول مرحله اول ثبت‌نام در نظام ماليات بر ارزش افزوده نشده بوده‌اند، شاغل به فعاليت در هر يك از موضوعات مندرج در بند (الف) ماده (‌96) قانون ماليات‌هاي مستقيم (به جز فعاليت‌هاي معاف موضوع ماده ‌12 قانون ماليات بر ارزش افزوده) به شرح زير، مشمول مرحله دوم ثبت‌نام و اجراي اين نظام مالياتي هستند:

‌1ـ كارخانه‌ها و واحدهاي توليدي كه براي آن‌ها جواز تاسيس و پروانه‌ي بهره‌برداري از وزارتخانه‌ ذيربط صادر شده يا مي‌شود

‌2ـ بهره‌برداران معادن

‌3ـ ارائه‌دهندگان خدمات حسابرسي، حسابداري و دفترداري و همچنين خدمات مالي

‌4ـ حسابداران رسمي شاغل و موسسات حسابرسي عضو جامعه حسابداران رسمي ايران

‌5ـ ارائه‌دهندگان خدمات مديريتي و مشاوره‌اي

‌6ـ ارائه‌دهندگان انواع خدمات انفورماتيك، رايانه‌اي اعم از سخت افزاري، نرم افزاري و طراحي سيستم

‌7ـ متل‌ها و هتل‌هاي سه ستاره و بالاتر

‌8ـ بنكداران، عمده‌فروش‌ها، فروشگاه‌هاي بزرگ، واسطه‌هاي مالي، نمايندگان توزيع كالاهاي داخلي و وارداتي و صاحبان انبارها

‌9ـ نمايندگان موسسه‌هاي تجاري و صنعتي، اعم از داخلي و خارجي

‌10ـ موسسات حمل‌ونقل موتوري و باربري داراي مجوز از مراجع ذيربط، زميني، دريايي و هوايي باربري (به استثناء واحدهايي كه صرفا به امر حمل‌ونقل مسافر اشتغال دارند)

‌11ـ موسسات مهندسي و مهندسي مشاور

‌12ـ موسسات تبليغاتي و بازاريابي

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha