• چهارشنبه / ۱۱ دی ۱۳۸۷ / ۱۹:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8710-07821
  • منبع : نمایندگی فارس

معاون صنايع دستي: سالي 50 رشته ثبت ملي مي‌شوند همه‌ي کارگاه‌ها و هنرمندان در بخش توليد شناسايي شده‌اند بازارشناسي در صنايع دستي در ايران نشده است

معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به وجود 250 رشته‌ي زنده‌ي صنايع دستي در کشور اشاره كرد و گفت: دولت در سال‌هاي گذشته، متولي توليد و صادرات صنايع دستي بوده است؛ اما حضور بخش خصوصي و حمايت دولت سبب رونق صادرات اين رشته مي‌تواند شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين هاتفي فارمد امروز (11 دي‌ماه) در جمع خبرنگاران، احياي صنايع دستي منسوخ‌شده، حمايت از توليد بازرگاني و توسعه و ترويج صنايع دستي را از جمله محورهاي شاخصي دانست که دولت با هدف حمايت و صيانت از صنايع دستي درنظر گرفته است.

او با اشاره به اين‌كه در راستاي حفظ صنايع دستي، اطلاعات مربوط به آن جمع‌آوري شده است، ادامه داد: براي بيشتر رشته‌هاي صنايع دستي شناسنامه تهيه شده است و تاکنون هيچ‌کدام از رشته‌ها ثبت ملي نشده‌اند. اکنون 50 رشته براي ثبت داخلي آماده شده‌اند که تا پايان سال ثبت خواهند شد. در مجموع، 250 رشته شناسايي‌شده را در مدت پنج سال ثبت ملي خواهيم کرد، يعني سالي 50 رشته‌ي صنايع دستي ثبت ملي مي‌شوند که اين خود، ايجاد مقدمه‌ي ثبت جهاني اين رشته‌ها مي‌شود.

وي بيان كرد: در بخش توليد صنايع دستي، همه‌ي کارگاه‌ها و هنرمندان شناسايي شده‌اند و در کنار آن، بانک اطلاعاتي هنرمندان و کارگاه‌ها تشکيل شده است و بيش از يك‌صد هزار نفر در اين رشته‌ها ثبت شده‌اند. از اين تعداد، اطلاعات 52 هزار نفر براي استفاده از تسهيلات دولت با هدف بيمه پالايش شده است كه تا سال آينده، تحت پوشش بيمه‌ي دولتي قرار خواهند گرفت.

معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: يکي از مهم‌ترين کارها در راستاي حمايت از توليد، شناسايي اشکال‌ها بود که از آن جمله به بازرگاني و فروش صنايع دستي مي‌توان اشاره کرد. اگرچه برخي استان‌ها مانند همدان، اصفهان، آذربايجان شرقي و اردبيل در توليد، صادرات و فروش موفق بوده‌اند. آذربايجان شرقي در هشت‌ماه نخست امسال، 40 ميليون دلار صادرات صنايع دستي داشته است.

هاتفي اصلاح ساختار اداري صنايع دستي را خواست و اظهار داشت: از سال 1374 به بعد، نرخ پايه‌ي صادراتي تغيير پيدا نکرده است که مجبور شديم، اين نرخ را اصلاح کنيم تا سبب تحول در بخش صادرات شويم. ضمن اين‌که تشويق صادراتي نيز به پنج درصد افزايش يافته است.

وي هم‌چنين با بيان اين‌که در هر کدام از استان‌هاي کشور به‌طور ميانگين و در راستاي حمايت از صنايع دستي، دو تعاوني و يک اتحاديه شکل گرفته‌اند، افزود: از جمله رشته‌هاي احياشده به قالي‌بافي اصفهان و کاشان، زيلوبافي يزد، ترمه‌بافي کرمان، سفال‌سازي شهرضا و نمد مي‌توان اشاره کرد.

او با بيان اين‌که هيچ بازارشناسي در بخش صنايع دستي در ايران صورت نگرفته است، گفت: در بحث حمايت از صنايع دستي به فرهنگ‌سازي مناسب نياز داريم. هيأت دولت مصوب کرده است که تمام اداره‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها هداياي خود را از صنايع دستي تأمين کنند و حتا بانک‌ها نيز موظف شده‌اند، 20 درصد از هداياي خود را به صنايع دستي اختصاص دهند.

هاتفي اضافه كرد: 50 رشته از 250 رشته‌ي شناسايي‌شده‌ي صنايع دستي در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شوند؛ اما بسياري از رشته‌هاي آن قابل تدريس نيستند و بايد به‌صورت مهارتي آموزش داده شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha