• یکشنبه / ۱۵ دی ۱۳۸۷ / ۰۸:۱۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8710-06353

/اصلاح پنهاني خبر در چالشي اخلاقي و حرفه‌يي/ مدرس ارتباطات: حذف اشتباه‌هاي خبر بدون اطلاع مخاطب گول زدن اوست نه حفظ اعتبار

/اصلاح پنهاني خبر در چالشي اخلاقي و حرفه‌يي/ 
مدرس ارتباطات: 
حذف اشتباه‌هاي خبر بدون اطلاع مخاطب گول زدن اوست نه حفظ اعتبار

برخي خبرگزاري‌هاي داخلي با پاك كردن خرابكاري‌ها يا اشتباهات خبري خود به وسيله‌ حذف يا جايگزين كردن خبر فكر مي‌كنند اعتبارشان بيش‌تر حفظ مي‌شود چرا كه در اين نحوه‌ عملكرد، كسي سندي در اختيار ندارد تا بتواند تبليغات منفي عليه رسانه‌ آن‌ها انجام دهد در حالي كه در پيش گرفتن چنين عملكردي، گول زدن مخاطب است نه حفظ اعتبار.

حميد ضيايي‌پرور - مدرس ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه‌ خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: دستكاري ارسال ساعت خبر خلاف اخلاق‌حرفه‌يي است چرا كه مخاطبان و هم‌چنين روزنامه‌نگاران به دليل اعتمادي كه به اخبار خبرگزاري‌ها دارند، از آن‌ها استفاده مي‌كنند؛ چنين عملكردي كه به هر حال از سوي مخاطبان قابل شناسايي است قطعا موجبات سلب اعتماد آن‌ها از رسانه‌ خاطي را فراهم خواهد كرد.

وي افزود: سيستم ارسال خبر در خبرگزاري‌ها، بايد به گونه‌اي باشد كه ساعت ارسال خبر به شكل اتوماتيك درج شود نه اينكه افراد توانايي دستكاري آن را داشته باشند كه البته همانطور كه گفته شد، اين دستكاري به راحتي از طريق فني قابل پيگيري و شناسايي است.

او همچنين ادامه داد: اصلاح خبر، بدون برداشتن خبر اشتباه و يا درج مطلبي كه نشان دهد پيش از اين اشتباهي در خبر وجود داشته است در هيچ خبرگزاري بزرگ جهان انجام نمي‌شود؛ در تمامي آن‌ها اصلاح خبر با ارسال خبري تكميلي و يا دادن لينك به خبر اشتباه در اختيار مخاطب قرار داده مي‌شود تا وي به شكل كامل از جزييات اصلاح مطلع شود.

به عقيده‌ اين مدرس دانشگاه، برخي خبرگزاري‌هاي داخلي با در پيش گرفتن چنين شيوه‌هايي فكر مي‌كنند اعتبارشان بيشتر حفظ مي‌شود، چرا كه در اين نحوه‌ عملكرد كسي سندي در اختيار ندارد تا بتواند تبليغات منفي عليه رسانه‌ آن‌ها انجام دهد، در حالي كه پاك كردن خرابكاري‌ها يا اشتباهات به وسيله‌ حذف يا جايگزين كردن خبر، گول زدن مخاطب است.

او هم‌چنين درباره‌ تبعات اصلاح خبر برروي خبر قبلي بدون برداشتن خبر اشتباه از روي سايت يا دادن لينکي به آن از سوي سايت‌هاي رسمي دولتي نيز گفت: وب‌سايت‌هاي دستگاه‌هاي رسمي نيز نقش يك خبرگزاري را ايفا مي‌كنند بنابراين دستكاري كردن خبر در آن‌ها نيز مانند حكم دستكاري خبر در خبرگزاري است. زيرا اين وب‌سايت‌ها مرجع خبرگيري رسانه‌ها هستند و اگر اعتماد به آن‌ها مخدوش شود، خبررساني خبرگزاري‌ها و نيز ساير رسانه‌ها هم با مشكل مواجه خواهد شد.

به گفته‌ ضيايي‌پرور چنين روندي از سوي سايت‌هاي رسمي دولتي در حالي صورت مي‌گيرد كه مخاطبان رسانه‌ها متوجه نمي‌شوند اين اشتباه از سوي سايت مرجع خبر پيش‌آمده و رسانه‌ها هيچ نقشي در اين زمينه نداشته‌اند و در نتيجه لطمه‌ اصلي متوجه رسانه منتشركننده خبر خواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha