• چهارشنبه / ۱۱ دی ۱۳۸۷ / ۰۸:۲۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8710-06349

/اصلاح پنهاني خبر در چالشي اخلاقي و حرفه‌يي/ مدرس ارتباطات: اصلاح پنهاني خبر، فريبكاري و خلاف اخلاق حرفه‌يي است

/اصلاح پنهاني خبر در چالشي اخلاقي و حرفه‌يي/ 
مدرس ارتباطات:
اصلاح پنهاني خبر، فريبكاري و خلاف اخلاق حرفه‌يي است

اعلام رسمي اشتباه از سوي يك رسانه نمي‌تواند مانعي براي پيامدهاي بسيار منفي انتشار خبر نادرست باشد، چه برسد به اين كه اعلام اشتباه به‌صورت پنهاني صورت بگيرد و كسي متوجه آن نشود؛ اين شيوه، نوعي فريبكاري و قطعا خلاف اخلاق حرفه‌يي است.

حسن نمك‌دوست تهراني - مدرس ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه‌ خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب اظهار كرد: اصلاح خبر بدون آگاه شدن مخاطب در رسانه‌هاي حرفه‌يي مرسوم نيست؛ هنگامي كه يك رسانه در انتشار خبر دچار اشتباه مي‌شود، وظيفه دارد اشتباه خود را در اسرع وقت و به‌ آشكارترين شكل ممكن اعلام و آن را اصلاح كند.

وي با اشاره به اين كه اصلاح خبر و اعلام آن در بسياري مواقع از مشكلاتي كه انتشار نادرست خبر به وجود مي‌آورد كم نمي‌كند، افزود: فرض كنيد در خبري به اشتباه، نهادي يا فردي به گناهي ناكرده متهم شود و مخاطباني آن را بخوانند، از كجا مي‌توان مطمئن بود آن‌ها خبر اصلاحي را نيز ديده و بخوانند؛ حتي ممكن است تا خبر اصلاحي روي خط قرار بگيرد، اتفاق‌هاي بسيار ناگواري براي كساني كه در خبر به اشتباه متهم شده‌اند نيز ببيفتد؛ به واقع چه كسي مسؤول مشكلاتي است كه براي آن‌ها پيش مي‌آيد.

اين مدرس ارتباطات ادامه داد: به نظر مي‌رسد حتي اعلام رسمي اشتباه از سوي يك رسانه نيز ممكن است نتواند مانعي براي پيامدهاي بسيار منفي انتشار خبر نادرست باشد، چه رسد به اين كه اعلام اشتباه، به‌صورت پنهاني صورت بگيرد و كسي متوجه آن نشود؛ اين شيوه، نوعي فريبكاري و قطعا خلاف اخلاق حرفه‌يي است.

او با اشاره به وجود ضرب‌الاجل در كار توليد خبر و اينكه خبر بايد سريع منتشر شود، تاكيد كرد: با توجه به پيامدهاي غيرقابل كنترل انتشار خبر، اولويت اصلي در كار روزنامه‌نگاري «دقت» است و نه «سرعت» و به همين خاطر برخي از خبرگزاري‌هاي مطرح جهان در كارگاه‌هاي آموزشي‌شان بر اين‌كه حتما بايد از درستي خبر مطمئن بود و سپس آن را منتشر كرد، اصرار داشته و رويكرد «اول دقت، بعد سرعت» را ترويج مي‌كنند.

نمك‌دوست درباره‌ دلايل پايين بودن دقت اهالي رسانه در كشور خاطرنشان كرد: مهم‌ترين عارضه‌ حرفه‌يي‌ اهالي رسانه در كشور، پايين بودن دقت است و مادامي كه تداوم كار حرفه‌يي بر اثر اصابت صاعقه‌هاي توقيف و تعطيل، مختل مي‌شود و رويكرد تخصصي در آموزش و تربيت روزنامه‌نگاران كشور نيز وجود ندارد، متأسفانه معضل كم‌دقتي در كار رسانه‌هاي ما باقي خواهد ماند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha