• جمعه / ۱۳ دی ۱۳۸۷ / ۰۸:۲۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8710-06350

/اصلاح پنهاني خبر در چالشي اخلاقي و حرفه‌يي/ مدرس ارتباطات: بيان شفاف اصلاح خبر براي رهايي از برچسب دروغگويي ضروري است

/اصلاح پنهاني خبر در چالشي اخلاقي و حرفه‌يي/ 
مدرس ارتباطات: 
بيان شفاف اصلاح خبر براي رهايي از برچسب دروغگويي ضروري است

خبرگزاري‌هاي بزرگ جهان بسيار مواظب هستند برچسب دروغگويي يا ارسال خبر اشتباه به آن‌ها زده نشود و به همين خاطر نيز اصلاح اخبارشان را به‌درستي و شفاف به گوش مخاطبانشان مي‌رسانند ضمن اينكه اگر خبرگزاري‌ها در گرداب رقابت منفي گرفتار شده، نيروي انساني و محتواي خود را تقويت نكنند قطعا پس از مدتي مخاطب خود را از دست خواهند داد.

علي گرانمايه‌پور - مدرس ارتباطات - در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه‌ خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب و با تاكيد بر اينكه درج تكذيبيه خبر و اصلاح آن از سوي خبرگزاري‌هاي بزرگ مانند آسوشيتدپرس،‌ آلمان و غيره با ضوابط و جزييات فني خاصي منتشر مي‌شود، اظهار كرد: درج خبر برروي سايت خبرگزاري‌ها داراي ضوابطي خاص است كه محتواي درست و بدون غلط تايپي از جمله آن‌هاست.

وي با اشاره به اين كه ارزش‌هاي خبري شهرت و برخورد در اخبار منتشره توسط رسانه‌هاي داخلي حرف اول را مي‌زند، افزود: گرچه با توجه به محدوديت‌هاي مختلف در حوزه‌هاي نيروي انساني، فني، اينترنتي و غيره وجود برخي خطاها قابل پذيرش است اما اين خطاها نيز زماني قابل چشم‌پوشي است كه عمدي نباشد.

او ادامه داد: اين در حالي است كه گاهي برخي خبرگزاري‌هاي داخلي به دلايلي مانند حفظ تازگي خبر، رقابت و غيره، زمان ارسال اخبار را تغيير مي‌دهند و يا آن را به نقل از خود ارسال مي‌كنند.

وي تصريح كرد: خبرگزاري‌هاي بزرگ جهان، در اصلاحيه خبر سعي مي‌كنند لينكي به خبر اشتباه داده يا آيكوني ايجاد كنند كه خبر قبلي نيز در معرض ديد مخاطب قرار داشته باشد و يا حداقل شماره و خلاصه خبر اشتباه در خبر اصلاح شده درج شود.

به عقيده‌ وي، رقابت ميان خبرگزاري‌هاي بزرگ جهان به‌دليل حضور افراد با تجربه در وجوه مختلف محتوايي و تكنيكي، قطعا بيش از آن چيزي است كه در ميان رسانه‌هاي ما وجود دارد اما اين رقابت آنقدر ظريف است كه حس نشده و به چشم نمي‌آيد.

گرانمايه‌پور با بيان اين كه افزايش تعداد خبرگزاري‌ها با وجود كم بودن مخاطبان، به عملكرد حرفه‌يي‌تر آن‌ها منجر مي‌شود، خاطرنشان كرد: در فضاي رقابتي ميان سازمان‌هاي رسانه‌يي، سازماني موفق است كه ابتكار و نوآوري داشته و با ارايه تكنيك‌هاي جديد بتواند با چالش‌هاي فني و محتوايي به درستي برخورد كند.

او با تاكيد بر اين كه ميان‌بر زدن نمي‌تواند به ارتقاي وجهه‌ خبرگزاري‌ها كمكي بكند، اضافه كرد: بي‌بي‌سي در جريان جنگ دوم خليج‌ فارس به اشتباه اعلام كرد ام‌القصر سقوط كرده است و براي اصلاح اين خبر اشتباه، در فاصله صبح تا بعدازظهر، بارها به صورت تصويري و زيرنويس از مخاطبان خود عذرخواهي كرد.

اين كارشناس ارتباطات درباره‌ تبعات اصلاح خبر برروي خبر قبلي، بدون برداشتن خبر اشتباه از روي سايت يا دادن لينکي به آن از سوي سايت‌هاي رسمي دولتي نيز گفت: اكثر سازمان‌هاي سياسي و اداري براي آنكه به مشكلي برخورد نكنند و له يا عليه آن‌ها مطلبي چاپ نشود از اين تكنيك به طور عمدي استفاده مي‌كنند؛ چراكه وجود خبر و تكذيبيه هر دو برروي سايت باعث مي‌شود تحليل‌هايي از خبر اشتباه آن‌ها برروي سايت‌ها قرار بگيرد.

او با اشاره به اين كه تكذيب غيرمستقيم به يك الگوي رفتاري يا اطلاع‌رساني در سازمان‌هاي دولتي تبديل شده‌ است، افزود: اين نوع از عملكرد سايت‌هاي رسمي دولتي باعث مي‌شود رسانه‌ها در بلاتكليفي ارسال شدن يا نشدن اين‌گونه خبرها و اطلاع‌رساني روشن درباره‌ آن‌ها بمانند و اين در حالي است كه مخاطبان به دليل بي‌اطلاعي از روند كارها اين امر را از چشم رسانه ديده و در درازمدت نسبت به آن بي‌اعتماد خواهند ‌شد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha