• یکشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۸۷ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8707-05576
  • خبرنگار : 71191

مديركل دفتر حفظ و احياي بناها و محوطه‌هاي تاريخي: روند مترو با مصوبه‌ي شوراي عالي ترافيك به هيچ عنوان سنخيت ندارد برخورد حقوقي بايد مانع از تكرار فرآيندي شود

مديركل دفتر حفظ و احياي بناها و محوطه‌هاي تاريخي:
روند مترو با مصوبه‌ي شوراي عالي ترافيك به هيچ عنوان سنخيت ندارد
برخورد حقوقي بايد مانع از تكرار فرآيندي شود

مدير كل دفتر حفظ و احياي بناها و محوطه‌هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي پي‌گيري حقوقي مسأله‌ي مترو اصفهان، بيان كرد: درباره‌ي كوتاهي كه در حوزه‌ي حفاظت از ميراث فرهنگي رخ داده است، بايد بحث شود. هدف اصلي برخورد با جرم، پيشگيري‌ از وقوع جرم است و هرگونه اقدام حقوقي بايد بر اين مبنا باشد كه نتيجه‌ي پيشگيرانه‌ داشته باشد.

سياوش صابري در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: مترو اصفهان از چند جهت به آثار تاريخي محوطه‌ي چهارباغ عباسي آسيب وارد مي‌كند؛ يكي به آثار موجود در محوطه‌ي چهارباغ مانند آثار و بقاياي تاريخي كه اگر ايستگاه‌ها در محور چهارباغ ايجاد شوند، حفاري‌ها به آن‌ها صدمه‌ خواهند زد و ديگري از جهت توزيع جمعيت در ايستگاهي كه قطعا در اين منطقه بايد ايجاد شود و جمعيتي كه به آن داخل يا از آن خارج مي‌شود. بايد ارتباط اين ايستگاه به‌لحاظ جداره‌سازي، نماسازي و منظر بصري با محور تاريخي چهارباغ سنجيده شود.

وي تأثير لرزش ناشي از حركت واگن‌هاي مترو را روي سازه‌هاي تاريخي، مهم‌ترين عامل در اين قضيه دانست و ادامه داد: ممكن است، اين لرزش‌ها ملموس نباشند، ولي در فرآيندي چند ساله اين لرزش‌ها آسيب‌هايي را به سازه‌هاي تاريخي فرسوده وارد مي‌كنند.

او گفت: از موضوع آسيب به آثار تاريخي كه بگذريم، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بارها به‌صورت روشن و شفاف اعلام كرده است كه مترو نبايد از چهارباغ عباسي عبور كند، همان‌گونه كه مصوبه‌ي شوراي عالي ترافيك پس از اختلاف نظري كه بين اين سازمان و دستگاه مجري رخ داد، به اين موضوع استناد كرد كه مسير عبور مترو از كنار خيابان چهارباغ عباسي بايد به سمت شمس‌آبادي تغيير يابد و اين قضيه مصوب و قطعي نيز شد؛ ولي اكنون اين فرآيند با آنچه مصوب شده است، هماهنگ نيست.

مديركل دفتر حفظ و احياي بناها و محوطه‌هاي تاريخي تأكيد كرد: عبور مترو از چهارباغ عباسي در هيچ‌يك از مراجع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأييد و تصويب نشده است؛ ولي متأسفانه در نقشه‌هايي كه پس از درخواست‌ها، مكاتبه‌ها و خواهش‌هاي زياد و سرانجام حضور در محل براي گرفتن مدارك به‌دليل عدم پاسخگويي به سيستم استان اصفهان ملاحظه شدند، روند انجام‌شده درباره‌ي مترو با مصوبه‌ي شوراي عالي ترافيك به هيچ عنوان سنخيت ندارد.

صابري اظهار كرد: مكاتبه‌هاي متعددي با ما شده بود، مبني بر اين‌كه اساسا نقشه‌اي براي اين پروژه تهيه نشده، اگر اين‌گونه باشد جاي تعجب است كه چگونه بدون تهيه‌ي نقشه اين كار اجرايي شده است.

وي درباره‌ي اظهار نظر رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان مبني بر اين‌كه مهم نيست مترو از چه مسيري عبور مي‌كند، گفت: مهم اين است كه ما بدانيم عبور مترو چه آسيبي به اثر تاريخي مي‌زند و مهم اين است كه آن آسيب رخ ندهد. در واقع، همه‌ي آن چيزي كه در اين موضوع اهميت دارد، اين است كه ببينيم به چه دلايلي ممكن است به يك اثر تاريخي آسيب وارد شود و آن دلايل را بايد حذف كرد.

او ادامه داد: به‌لحاظ شهرسازي مسلما انجام پروژه‌ي مترو، حمل‌ونقل شهري را سبك مي‌كند؛ ولي اين‌كه چه آسيبي به اثر تاريخي مي‌زند، بايد سنجيده شود. هم‌چنين ابتدا فاصله، مشخصات فني و اجرايي، ويژگي لوكوموتيوها، مسايل حركت جمعيت، انتقال و جابه‌جايي‌ها در اين محدوده‌ي تاريخي بايد سنجيده شوند، سپس اقدام به اجراي آن‌ها كرد.

صابري توضيح داد: همان‌گونه كه ما براي نواميس انساني احترام و ارزش قايل هستيم، نواميس فرهنگي جامعه نيز بخشي از وجدان فرهنگي جامعه‌اند و شيوه‌ي برخورد با اين موضوع بايد به همان اندازه و درجه اهميت داشته باشد.

وي اقدام به جرم را داراي دو وجه قبح كه بايد روي آن كار فرهنگي كرد و ترس كه به كاري حقوقي و قانوني نياز دارد، دانست و بيان كرد: پي‌گيري حقوقي در ميراث فرهنگي را بايد در دو وجه تعرض به آثار تاريخي از روي عمد و ديگري از روي جهل درنظر گرفت كه به‌صورت طبيعي برخورد با هريك از آن‌ها متفاوت است.

صابري افزود: به‌نظر من، بايد برخورد حقوقي به‌شيوه‌اي باشد كه مانعي شود از اين‌كه چنين فرآيندي تكرار شود. به‌همين دليل، پي‌گيري حقوقي بايد با نگاه به كيفيت تخلف رخ دهد و به نيت پيشگيري از اقدامات مشابه باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha