به اعتقاد يك كارشناس برنامهريزي و توسعهي فرهنگي، در موضوعي مانند مترو اصفهان، مسؤولان محلي بايد بيشتر مراقب باشند و به اين فكر نباشند كه سازماني در تهران وجود دارد كه از خطا و اشتباه آنها جلوگيري ميكند.
اردشير اروجي در گفتوگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: ميراث فرهنگي اصفهان سرمايهي اصلي و منبع مردم اصفهان است. ارزش اين شهر به آثار تاريخي آن است. آنچه سبب ميشود ارزش اصفهان بالا برود، آثار تاريخي و فرهنگي آن، بخصوص آثار مربوط به دوران اسلامي مانند ميدان نقش جهان و چهارباغ است.
وي بيان كرد: عبور مترو از خيابان شمسآبادي، به موازات خيابان چهارباغ عباسي توسط شوراي عالي ترافيك مصوب شده است. آسيبهايي كه عبور مترو به آثار چهارباغ وارد ميكند، به خيابان شمسآبادي وارد نميكند و بارها بر اين قضيه تأكيد شده است، به همين دليل نيز چند سال مسألهي مترو اصفهان متوقف شد.
او اظهار داشت: من از شوراي شهر اصفهان تعجب ميكنم؛ آنها بايد به نفع شهر خود عمل كنند. آنها منتخب مردم هستند و يك رأيگيري از مردم ميتوانند انجام دهند كه آيا مردم موافق عبور مترو از چهارباغ عباسي هستند يا خير.
وي با اشاره به موقعيت ارزشمند چهارباغ، گفت: بحث مترو، موضوع ثبت جهاني چهارباغ را دچار اشكال كرده و اين يك نقطهضعف است. شوراي شهر اصفهان ميخواهد، اين شهر بهعنوان پايتخت كشورهاي اسلامي بهشمار آيد، با اين وجود، چنين كارهايي را انجام ميدهد. رييسجمهور، ديوان عدالت اداري و رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ميگويند، اين كار نبايد انجام شود، ولي معلوم نيست، چرا آنها گوش به حرف كسي نميدهند. اين درست نيست كه بهراحتي به قانون بيتوجهي كنيم. عجيب است كه وقتي مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي ميخواستند از مسير مترو ديدن كنند، آنها مانع شدند.
مديركل پيشين دفتر برنامهريزي و آمار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأكيد كرد: آثاري تاريخي مانند چهارباغ و نقش جهان، در حد ثبت جهاني و مربوط به همهي بشريت هستند و هيچكسي حق ندارد، دربارهي آنها شخصا تصميم بگيرد، بشريت و سازمان يونسكو بايد دربارهي اينگونه آثار تصميم بگيرند.
اروجي دربارهي عبور مترو از چهارباغ عباسي، تصريح كرد: اين اتفاق، يك فاجعه است. اميدوارم خبر حفر تونل در مسير چهارباغ عباسي نادرست باشد، هرچند شواهد نشان ميدهند كه اين كار درحال انجام است.
وي گفت: من نميتوانم باور كنم كه جمعيتي براي تخريب آثار تاريخي اصفهان تصميم بگيرند؛ اصلا باوركردني نيست، اين كار نادرست است، همه به آنها تذكر دادهاند، ولي آنها توجيه ميكنند كه شوراي عالي ترافيك مسير شمسآبادي را انتخاب كرده است، پس ما از چهارباغ عباسي فاصله ميگيريم و از زير پيادهرو چهارباغ عبور ميكنيم. درحاليكه اين كار هم خطرناك است. ازسوي ديگر، فقط بحث آثار تاريخي نيست و همهي مالكاني كه مترو از زير ملك آنها عبور ميكند، مشكل پيدا ميكنند.
او كه كارشناس ناظر مترو تهران ازسوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بوده است، توضيح داد: ماشينهاي حفركنندهي تونل مترو بهراحتي با يك انحراف فني ميتوانند عقب بروند و به اين ترتيب، مسير مترو اصفهان از خيابان شمسآبادي بالا برود.
وي بيان كرد: اكنون بخشي از مسير مترو تهران از زير مصلا كه كاملا بتوني و مقاوم است، عبور ميكند؛ ولي هنگام حركت مترو، زير پايمان ميلرزد. حال بايد تصور كرد، اين تكانها به آثاري مانند مدرسهي چهارباغ، بدنهي چهارباغ عباسي و سيوسه پل وارد شود؛ با اين اتفاق، ديگر چيزي از آثار باقي نميماند.
اين كارشناس برنامهريزي و توسعهي فرهنگي اظهار داشت: اگر براي ما مسلم است كه عبور مترو چه آسيبها و خسارتهايي را به چهارباغ عباسي وارد ميكند، بايد جلوي اين كار گرفته شود. خسارتي كه بعدها با اين كار به اين مكانها وارد ميشود، به حيثيت فرهنگي ـ تاريخي اصفهان لطمه ميزند و اين آسيب بيشتر از آن چيزي است كه براي عبور مترو هزينه شده است. بايد جلوي اين ضرر هنگفت گرفته شود.
اروجي پيگيري حقوقي را در اينباره تأثيرگذار دانست و ادامه داد: قوانين ميراث فرهنگي كيفري هستند، به محض شكايت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، قوهي قضاييه دستور توقف صادر ميكند. بايد براي اين كار نيز بهسرعت دستور توقف صادر كرد و نگذاشت اين قضيه پيش رود.
وي افزود: ما يك قانون منع داريم؛ اگر كسي بخواهد يك كار منعشده را انجام دهد، بايد مجازات شود. قانون ميراث فرهنگي صراحت دارد كه اگر كسي به آثار و حرايم تاريخي و فرهنگي خسارتي وارد كرد، ضمن مجازات، اثر يا حريم آن بايد به حالت نخستين بازگردد.
انتهاي پيام
نظرات