• یکشنبه / ۲۹ دی ۱۳۸۷ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: فرهنگ2
  • کد خبر: 8710-16716
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

مترو اصفهان در عمق 24 متري از زير مدرسه‌ي چهارباغ عبور مي‌كند! شهردار اصفهان: مترو دقيقا براساس مصوبات شوراي عالي ترافيک اجرا شده است

مترو اصفهان در عمق 24 متري از زير مدرسه‌ي چهارباغ عبور مي‌كند!
شهردار اصفهان:
مترو دقيقا براساس مصوبات شوراي عالي ترافيک اجرا شده است

شهردار اصفهان اعلام كرد: قسمت‌هايي از مترو از چهارباغ عبور کرده است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اصفهان، مرتضي سقاييان‌نژاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه‌ي قطار شهري اصفهان دقيقا براساس مصوبات شوراي عالي ترافيک اجرايي و عملياتي شده است. براساس اين مصوبه، قطار شهري اصفهان با فاصله گرفتن از خيابان چهارباغ به سمت خيابان شمس‌آبادي مي‌رود و در اين‌باره حتما مسايل فني را درنظر گرفته‌ايم.

وي ادامه داد: براساس مصوبه‌ي قطار شهري، تونل مترو از ميدان امام حسين (ع) به سمت ميدان انقلاب اجرا شد. به عبارت بهتر، قسمت‌هايي از مترو از چهارباغ عبور کرده و تونل مترو از ميدان امام حسين (ع) ـ ابتداي چهارباغ عباسي ـ به بعد با فاصله گرفتن از غرب خيابان چهارباغ عبور کرده است که با رسيدن به مدرسه‌ي چهارباغ به‌جاي 14 متر، عمق به 24 متر افزايش يافت. هم‌چنين حدود هفت ميليارد تومان تشک‌هاي ضربه‌گير براي اين قسمت خريده شد که تمام اين مسايل گوياي رعايت مسايل فني و توجه ويژه به ميراث فرهنگي و حفظ آن‌هاست.

او دليل مصاحبه نكردن خود را درباره‌ي قطار شهري، اين‌گونه بيان کرد: با توجه به اين‌که قطار شهري يک سازمان است و رييس شوراي قطار شهري، استاندار است و رييس هيأت مديره‌ي قطار شهري معاونت عمراني استانداري است، شهردار به‌عنوان يک نفر از هيأت مديره است و با اين حال، تمام مباحث را رعايت کرده‌ايم، ولي پاسخ‌گوي اين امر، مسؤولان مربوط هستند.

شهردار اصفهان گفت: با تأخير در اجراي قطار شهري، بودجه از دست مي‌رود و اگر کار با دقت و نظر فني انجام شود، مي‌توانيم از ميراث خود حراست کنيم و تمام هم و غم خود را در اين زمينه به کار گيريم.

وي با بيان اين‌که تلفيق سنت و مدرنيسم مهم است، افزود: بايد مدرنيسم را در ترازوي فرهنگ اسلامي سنجيد و اجرا کرد.

او شهر را براي مردم و مردم را محور شهر دانست و اظهار کرد: بايد با نگاه به هويت خود در راستاي رفع معضلات مردم در آينده اقدام کنيم و اگر ميراث را مانند ماهي و مردم را مانند آب درنظر بگيريم، ماهي بايد در آب باشد تا بتواند زندگي کند.

سقاييان‌نژاد در بخش ديگري از سخنان خود، تعداد خانه‌هاي تاريخي نيازمند مرمت را در اصفهان 12هزار خانه اعلام کرد و گفت: با احتساب هر خانواده پنج نفري، 60 هزار نفر درگير خانه‌هاي تاريخي و در عين حال فرسوده هستند که بايد با تشويق مردم، ميراث فرهنگي را حفظ کرد.

وي حساسيت بالاي پروژه‌ي عتيق را از دلايل احتياط در اجراي آن دانست و اضافه كرد: به‌دليل اين‌که ميدان عتيق در قلب اصفهان است و مانند يک عمل جراحي قلب باز است، تمام تدابير لازم را از جمله تأمين بودجه‌اي حدود 100 ميليارد تومان و هماهنگي سازمان‌هاي خدماتي و طرح و نقشه درنظر مي‌گيريم تا با به کارگيري سه شيفت کاري، اين پروژه اجرا شود.

به گزارش ايسنا، چندي پيش خبري منتشر شد مبني بر اين‌كه رييس كميته‌ي ميراث جهاني يونسكو نامه‌اي را به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فرستاده و گويا توضيح‌هايي را از اين سازمان درباره‌ي عبور مترو از محور چهارباغ خواسته است. البته تاكنون معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و ديگر مسؤولان اين سازمان در اين‌باره و پاسخي كه ايران به نامه‌ي يونسكو داده است، توضيحي نداده‌اند.

هفته‌ي نخست آبان‌ماه امسال نيز قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ حميد بقايي ـ تأكيد كرد: مترو اصفهان به هيچ‌وجه از زير چهارباغ عباسي عبور نخواهد كرد.

هم‌چنين مهرماه امسال، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ فريبرز دولت‌آبادي ـ اظهار داشت: ما هم‌چنان اصرار داريم كه مترو اصفهان از زير چهارباغ عباسي عبور نكند و مسير فعلي كه به چهارباغ وارد شده است، اصلاح و تونل حفرشده پر شود.

مدير كل دفتر حفظ و احياي بناها و محوطه‌هاي تاريخي ـ سياوش صابري ـ نيز مهرماه امسال تأكيد كرد: عبور مترو از چهارباغ عباسي در هيچ‌يك از مراجع سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأييد و تصويب نشده است؛ ولي متأسفانه در نقشه‌هايي كه پس از درخواست‌ها، مكاتبه‌ها و خواهش‌هاي زياد و سرانجام حضور در محل براي گرفتن مدارك به‌دليل عدم پاسخگويي به سيستم استان اصفهان ملاحظه شدند، روند انجام‌شده درباره‌ي مترو با مصوبه‌ي شوراي عالي ترافيك به هيچ عنوان سنخيت ندارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha