• دوشنبه / ۶ آبان ۱۳۸۷ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8708-01461

حميد بقايي: مترو اصفهان از چهارباغ عبور نمي‌كند با افراطي‌گري درباره‌ي مدرسه‌ي گلشن به جايي نمي‌رسيديم آيين‌نامه‌ي مناطق نمونه تمام خواسته‌ها را شامل نمي‌شود

حميد بقايي:
مترو اصفهان از چهارباغ عبور نمي‌كند
با افراطي‌گري درباره‌ي مدرسه‌ي گلشن به جايي نمي‌رسيديم
آيين‌نامه‌ي مناطق نمونه تمام خواسته‌ها را شامل نمي‌شود

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأكيد كرد: مترو اصفهان به هيچ‌وجه از زير چهارباغ عباسي عبور نخواهد كرد.

حميد بقايي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي بازديدش از پروژه‌ي مترو اصفهان و سرانجام اين پروژه، بيان كرد: با استاندار اصفهان مذاكره‌هايي داشته‌ايم كه نتايج بسيار خوبي به‌دنبال داشت و انتشار اين نتايج، اقتدار ميراث فرهنگي را نشان مي‌دهد.

وي درباره‌ي تخلف‌هاي متعدد درباره‌ي ميراث فرهنگي استان اصفهان، گفت: در همان بسته‌ي تدارك ديده‌شده از مذاكره‌هاي اخير، كار بزرگي در اين‌باره انجام شد كه خبرش به‌زودي منتشر مي‌شود؛ اما به هر حال، خيال‌تان راحت باشد كه مترو اصفهان از زير چهارباغ رد نمي‌شود.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي پرونده‌ي تخريب مسجد مدرسه‌ي گلشن و پس گرفتن شكايت سازمان ميراث فرهنگي از تخريب‌كنندگان، اظهار كرد: كساني كه مدرسه را تخريب كردند، با ما به‌طور مفصل جلسه گذاشتند، صحبت كردند و يكسري مستندات را هم ارايه كردند كه ما براساس آن مستندات، با متخلفان برخورد كنيم.

او ادامه داد: در آن فضا، ما به تخريب‌كنندگان اعلام آمادگي كرديم كه بياييد و مرمت را تكميل كنيد، چون در بررسي‌هايي كه ما داريم، خيلي از كارهاي انجام‌شده، تعمدي نبودند و آن‌ها هم از كاري كه كردند، پيشيمان بودند. تخريب‌كنندگان در نهايت خودشان اعلام آمادگي كردند كه بنا را مرمت كنند و براي اين كار نيز پيش‌قدم شدند.

وي با بيان اين‌كه اگر ما از تخريب‌كنندگان شكايت كنيم، در نهايت دادگاه هم مي‌گويد، برويد و بنا را مرمت كنيد، گفت: وقتي خودشان راضي هستند و اعلام آمادگي مي‌كنند و مبالغ آن را پرداخت مي‌كنند، چه كاري است كه ما آن‌ها را بكشيم و به دادگاه ببريم؟

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بيان كرد: به‌عنوان مثال، من وقتي از شما به‌عنوان رسانه شكايت مي‌كنم كه شما بگوييد، خبري كه منتشر كرده‌ايد درست است، آن‌وقت من شكايتم را عليه شما پي‌گيري مي‌كنم، نه زماني كه شما خودتان اذعان مي‌كنيد كه خبر دروغ نوشته‌ايد، در چنين حالتي چرا بايد از شما شكايت كنم؟

بقايي اظهار كرد: درباره‌ي مرمت مسجد مدرسه‌ي گلشن اعلام كرديم، بخشي از اعتبارات گذشته را كنار مي‌گذاريم و تخريب‌كنندگان هم به‌طور جدي بيايند و با همان معماري، مدرسه را اصلاح و مرمت كنند كه آن‌ها هم پذيرفتند و اعلام كردند كه اشتباه كرده‌اند كه در اين‌باره مكتوب‌شده‌ي اين اظهارات را هم داريم.

به گفته‌ي او، اگر مي‌خواستيم درباره‌ي مدرسه‌ي گلشن به لجاجت رو بياوريم و افراطي‌گري كنيم، به جايي نمي‌رسيديم و در آخر هم دادگاه ممكن بود، يك‌سال يا بيشتر طول بكشد و بناي خراب‌شده همان‌طور رها شود.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي ضمانت اجرايي عمل به تعهدات هيأت امناي مدرسه‌ي گلشن و نظارت بر عملكرد آن‌ها نيز بيان كرد: ما قصاص قبل از جنايت نمي‌توانيم كنيم كه آن‌ها به وعده‌شان عمل نمي‌كنند. ما ضمانت گرفته‌ايم و در صورت‌جلسه‌ي مذاكرات‌مان نيز براي انجام مرمت زمان مشخص كرده‌ايم. اگر آن‌ها به وعده‌ي خود عمل كنند، دوباره به دادگاه و شكايت، يعني همين نقطه‌ي نخست بازمي‌گرديم و به هر حال، چيزي را از دست نداده‌ايم.

به گفته‌ي او، ناظر استان اصفهان متولي پي‌گيري موضوع مرمت مدرسه‌ي گلشن است، اما از مركز نيز ناظري انتخاب مي‌شود تا مرمت با نظارت ما انجام شود.

بقايي با بيان اين‌كه شاخ‌به‌شاخ شدن با دستگاه‌ها به ضرر ميراث فرهنگي است، معتقد است: هرچه بيشتر لجاجت كنيم، بيشتر تخريب مي‌كنند. آ‌ن‌وقت‌ ما چه مي‌توانيم انجام دهيم؟ آيا آن‌ها را اعدام مي‌كنيم؟ ما نمي‌توانيم كاري كنيم.

وي با تأكيد بر اين‌كه بايد تلاش كنيم، دستگاه‌ها را براي حفاظت از ميراث فرهنگي به صحنه بياوريم، گفت: اگر همكاري دستگاه‌ها را جلب كنيم، آن‌ها درباره‌ي مشكلات بعدي بهتر عمل مي‌كنند و اثر رواني اين كار كه خودشان اشتباه‌شان را بپذيرند، خيلي بيشتر است.

قائم‌مقام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي بلاتكليفي سرمايه‌گذاران براي سرمايه‌گذاري در مناطق نمونه‌ي گردشگري نيز بيان كرد: آيين‌نامه، يك بحث است و سرمايه‌گذاري بحث ديگري است. در بحث آيين‌نامه، آنچه به شناسايي مكان‌هاي قابل سرمايه‌گذاري مربوط بوده، تمام شده است و آيين‌نامه نيز به موازات آن در دولت درحال پي‌گيري است. بنابراين در مرحله‌ي نخست، آنچه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري متولي آن بوده، به‌پايان رسيده است.

وي با بيان اين‌كه مطمئنا آيين‌نامه‌ي مناطق نمونه‌ي گردشگري با كمي تغييرات در دولت مصوب مي‌شود، گفت: سرمايه‌گذار غير از موضوع آيين‌نامه به شناسايي مناطق مستعد سرمايه‌گذاري نياز دارد كه ما اين مطالعات را انجام داده‌ايم و اطلاعات آن‌ها را در دومين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري ارايه مي‌كنيم.

او افزود: حضور دستگاه‌هاي ديگر متولي سرمايه‌گذاري در همايش نيز انگيزه‌اي مي‌شود تا آيين‌نامه هرچه زودتر به پيش رود.

وي با بيان اين‌كه اميدوارم آيين‌نامه‌ي مناطق نمونه‌ي گردشگري و تصويب آن تا پيش از پايان سال پي‌گيري شود، اظهار كرد: آيين‌نامه، يكي از فاكتورهاي مهم براي سرمايه‌گذاران است، اما تمام خواسته‌هاي لازم آن‌ها را شامل نمي‌شود.

بقايي درباره‌ي اين‌كه ممكن است، شفاف نبودن وضعيت سرمايه‌گذاري در مناطق نمونه‌ي گردشگري سبب انصراف سرمايه‌گذاران شود، بيان كرد: ما دلايل ديگري هم داريم كه شايد سرمايه‌گذار، سرمايه‌گذاري نكند كه ممكن است، يكي از آن‌ها برخورد بد مديران و توجيه نكردن آن‌ها باشد.

وي اضافه كرد: برخي سايت‌هاي قابل سرمايه‌گذاري گردشگري كشور، خارج از مناطق نمونه‌ي گردشگري‌اند. بنابراين همه‌ي مشكلات به نبودن آيين‌نامه‌ي اين مناطق بازنمي‌گردد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha