• سه‌شنبه / ۲۹ آبان ۱۳۸۶ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8608-17147
  • منبع : نمایندگی گیلان

يادمان قيصر امين‌پور در رشت برگزار شد حميدرضا شكارسري: قيصر ايجاد فرم در شعر انقلاب را آغاز كرد

يادمان قيصر امين‌پور در رشت برگزار شد
حميدرضا شكارسري: 
قيصر ايجاد فرم در شعر انقلاب را آغاز كرد
مراسم يادبود قيصر امين‌پور روز گذشته در مجتمع خاتم‌الانبيا (ص) رشت برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه‌ي خزر، در اين مراسم كه با عنوان «انگشت‌هاي هيس!» و با همت کانون ادبي - هنري دانشگاه پيام نور استان گيلان برپا شد، حميدرضا شکارسري گفت: تلاش براي حرکت از من اجتماعي به من فردي، در آثار قيصر مشاهده مي‌شود. اين شاعر افزود: همواره تعهد شاعر به هنر، نوعي طرفداري است. شعري که هيچ‌گونه ارجاع سياسي، اجتماعي، اخلاقي و ايدئولوژيک خاص نداشته باشد، نوعي ارائه‌ي بي‌تفاوتي شاعر نسبت به دنياي اطراف خود تلقي مي‌شود. درواقع شاعر با سرودن اشعار متعدد به اصطلاح طرفدار يک جريان يا حرکت، به حوادث اجتماعي پاسخ مي‌دهد. شكارسري گفت: همان‌گونه که شعر مشروطه به نيما يوشيج ختم مي‌شود، شعر انقلاب نيز به شعر متعهد ختم مي‌شود. شعر متعهد نوعي شعر برون‌گراست. در اين‌گونه اشعار، من، من جمعي است و قيصر شاعري است که اگر چه در ابتداي آثارش، از من اجتماعي سخن مي‌گويد؛ اما همواره تفکر رسيده به‌نوعي تعادل را در آثار خود به‌مرور زمان نشان مي‌دهد. وي در ادامه تصريح كرد: اولين حرکات براي ايجاد فرم در شعر انقلاب را مي‌توان در اشعار قيصر امين‌پور جست‌وجو کرد. شكارسري افزود: يکي از ويژگي‌هايي که اشعار مرحوم امين‌پور را از ديگران متمايز مي‌کند، تفاوتي است که به نوآوري و نوگرايي قائل مي‌شود. امين‌پور معتقد است، براي نوآوري که متفاوت از مدرنيسم است، به سه روش مي‌توان عمل کرد: احياي سنت بدون تغيير و کشف سنن زنده مانند احياي وزن عروضي، تغيير سنت و استفاده از آن و کشف ظرفيت سنت که با تغيير همراه است، مانند آن‌چه در شعر نيمايي انجام مي‌دهد، و منصرف شدن از سنتي که قابل ادامه نيست. اين منتقد با اشاره به حضور مضمون مرگ در شعرهاي قيصر امين‌پور گفت: يکي از برجسته‌ترين مضاميني که همواره در شعر قيصر امين‌پور حضور دارد، مضمون مرگ است. در مسير حرکت قيصر از من اجتماعي به من متشخص فردي، شاعر مرگ‌انديش است و با ظهور من فردي، شاعر مرگ‌آگاه مي‌شود. درواقع مرگ‌آگاهي برخورد شهودي است و حاصل سلوک شخصي شاعر است؛ اما مرگ‌انديشي در دوره‌ي دفاع مقدس بدون تسلط بر مرگ در اشعار قيصر ديده مي‌شود. همچنين تاج‌بخش - استاد ادبيات و معاون آموزشي دانشگاه پيام نور - با اظهار تأسف از دست دادن قيصر امين‌پور، اظهار كرد: براي شاعراني همچون قيصر امين‌پور، مرگ بي‌معناست و اين شاعران همواره در اذهان مردم زنده هستند. او در ادامه افزود: جامعه‌ي ادبي کشور ما قيصر امين‌پور را به عنوان استاد ادبيات مي‌شناسد؛ اما حوزه‌ي ادبيات کودک و نوجوان، وي را با نشر کتاب‌هايي همچون «مثل چشمه، مثل رود»، «بي بال پريدن» و «به قول پرستو» از خود مي‌داند. تاج‌بخش همچنين گفت: امين‌پور در خصوص دفاع مقدس که از تعهدات قلبي و درک آرمانخواه و انقلابي‌اش بود، بسيار سروده است. همچنين مضاميني همچون انتظار، شهادت و فلسطين از نگاه‌هاي ويژه‌ي شاعر در سرودن آثارش است. او با اشاره به کاربرد قالب‌هاي متفاوت در شعرهاي امين‌پور، بيان کرد: مرحوم امين‌پور در قالب‌هاي غزل، رباعي و نيمايي اشعار خود را سروده است. در شعر نو، پيرو نيماست که غالبا مضامين اجتماعي دارد و اشعارش با درونمايه‌ي نو و زباني ساده و بي‌پيرايه بيان مي‌شود. همچنين در غزلسرايي از اوزان کلاسيک پيروي مي‌کند و در رباعي از نوآوراني است که اشعارش داراي مضامين بديعي است. در اين مراسم، جمعي از شاعران و دانشجويان به‌ياد قيصر امين‌پور به شعرخواني پرداختند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha