• شنبه / ۸ دی ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403100805432
  • خبرنگار : 71573

احمد طالبی‌نژاد:

مهرجویی تنها یک فیلم‌ساز نبود

مهرجویی تنها یک فیلم‌ساز نبود

احمد طالبی‌نژاد، نویسنده کتاب «داریوش مهرجویی» در مراسم رونمایی این کتاب، به اهمیت این اثر و تاثیر آن در دنیای سینما و فرهنگ ایران پرداخت و در سخنانی گفت: مهرجویی تنها یک فیلم‌ساز نبود، بلکه یک فیلسوف و اندیشمند بزرگ بود.

به گزارش ایسنا به نقل روابط عمومی انتشارات نردبان، این کتاب در قالب مجموعه‌ای تحت عنوان «کی؟ چی؟ کجا؟» منتشر شده تا به دست مخاطبان برسد.

احمد طالبی‌نژاد، نویسنده کتاب «داریوش مهرجویی» از مجموعه «کی؟ چی؟ کجا؟» با اشاره به ویژگی‌های خاص این کتاب گفت: «این کتاب که به زندگی و آثار داریوش مهرجویی اختصاص دارد، به گونه‌ای نوشته شده که نوجوانان بتوانند با اندیشه‌ها و شخصیت این فیلم‌ساز بزرگ آشنا شوند. نوشته‌ای ساده و قابل فهم برای مخاطبان جوان که در عین حال عمق فکری و فلسفی آثار مهرجویی را منتقل می‌کند.»

طالبی‌نژاد در ادامه افزود: «اینکه چطور می‌توان در این کتاب زبان ساده‌ای برای نوجوانان انتخاب کرد، چالشی بود که باید به آن توجه می‌شد. با اینکه این زبان به ظاهر ساده است، اما باید مراقب باشیم که واژه‌ها برای بچه‌ها قابل درک باشد. در تجربه‌های قبلی، اشتباهاتی در این زمینه داشتم که خوشبختانه دوستان تذکرات خوبی دادند.»

او همچنین به اهمیت دیرینه و جایگاه ویژه داریوش مهرجویی در سینمای ایران اشاره کرد و افزود: «مهرجویی تنها یک فیلم‌ساز نبود، بلکه یک فیلسوف و اندیشمند بزرگ بود. او با آثارش نه تنها سینمای ایران را تحت تاثیر قرار داد، بلکه اندیشه‌های خود را بدون تحت تاثیر قرار گرفتن از هیچ جریان سیاسی به مخاطبان ارائه کرد.»

در ادامه، این روزنامه‌نگار و منتقد درباره فیلم مشهور «گاو» مهرجویی که در تاریخ سینمای ایران جایگاه ویژه‌ای دارد، توضیح داد: «اگر فیلم «گاو» ساخته نمی‌شد، سینمای ایران بعد از انقلاب به شکل امروزیش درنمی‌آمد. این فیلم پل ارتباطی میان سینمای قبل از انقلاب و بعد از آن شد و الهام‌بخش سینماگران دهه ۶۰ بود. فیلم‌های زیادی در این دهه با محوریت زندگی محرومان، به ویژه در مناطق روستایی، ساخته شدند.»

این نویسنده گفت: «مهرجویی در آثارش همواره به دنبال حقیقت و اندیشه‌های خودش بود، و این ویژگی او را از بسیاری از فیلم‌سازان دیگر متمایز می‌کند. فیلم‌های او حتی در زمان‌های دشوار هم از جریان‌های سیاسی و اجتماعی آزاد بودند و تنها به هنر و فلسفه‌اش توجه داشت.»

بخشی از سرفصل های این کتاب عبارتند از: سلام سینما، خانه عروسک در تهران، هامون؛ نمادی از طبقه متوسط، گم شده در جزیره کیش و...

مهرجویی تنها یک فیلم‌ساز نبود

این کتاب که با تصویرگری مهرناز کافی همراه شده است ضمن روایت زندگی تا مرگ مهرجویی به بیان فهرست جوایز داخلی و خارجی  و سیر تاریخی زندگی مهرجویی به مخاطبان نیز پرداخته است.

 مجموعه «کی؟ چی؟ کجا؟» تاکنون در صد عنوان مختلف منتشر شده است. که اغلب کتاب‌های مجموعه آثاری ترجمه از انتشارات پنگوئن رندوم هاوس هستند. انتشارات نردبان به تازگی تصمیم گرفته است تا آثاری تالیفی را نیز به این مجموعه اضافه کند.

در گام نخست این طرح، عصر پنجشنبه ۶ دی ماه از آثاری همچون ناصر حجازی، جبار باغچه‌بان، پروین اعتصامی، میدان نقش جهان، غلامرضا تختی، شهرک اکباتان و... نیز رونمایی شد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha